رضایت بیروت از پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرزها؛ احتمالا «توافقی تاریخی» در راه است

مذاکره‌کننده ارشد لبنان ضمن ابراز رضایت از پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی گفت احتمالا «توافقی تاریخی» در راه است.

به گزارش گروه عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، «الیاس بوصعب» مذاکره کننده ارشد لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی شب گذشته اعلام کرد که کشورش پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا را دریافت کرده و این پیش‌نویس به کلیه مطالبات لبنان پاسخ می‌دهد و می‌تواند به زودی به یک «توافق تاریخی» منجر شود.

وی در گفت‌وگو با رویترز، دقایقی پس از دریافت پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرزهای آبی، تصریح کرد: «اگر همه چیز طبق بر وفق مراد پیش برود، تلاش‌های آموس هوچشتاین ممکن است به یک توافق تاریخی منتهی شود».

بوصعب تصریح کرد: «ما دقایقی پیش، این پیش‌نویس نهایی را دریافت کردیم..لبنان احساس می‌کند که در آن کلیه الزامات لبنان در نظر گرفته شده و معتقدیم که طرف مقابل نیز باید چنین احساسی داشته باشد».

با این حال برخی منابع در محل استقرار ریاست جمهوری لبنان، به العربی الجدید گفتند که «میشل عون» در حال بررسی دقیق محتوای این پیش نویس است.

تا به این لحظه، هنوز دیدگاه رسمی رژیم صهیونیستی در خصوص پیش‌نویس نهایی این توافق اعلام نشده است. این در حالی است که هفته پیش، تل آویو اصلاحات اعمالی لبنان بر روی این پیش‌نویس را در لحظه آخر رد کرد و نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک چند ساله صورت گرفته در این زمینه را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. 

مقامات لبنان و رژیم صهیونیستی از طریق میانجیگر آمریکایی طی روزهای اخیر، برای حل اختلافات موجود در خصوص این توافق، مدام در تماس بودند و رئیس‌جمهور لبنان نیز تاکید کرد: «این توافق به معنای هیچ‌گونه شراکتی با اسرائیل نیست زیرا لبنان آن را به عنوان یک کشور، رسمیت نمی‌شناسد و رسما آن را دشمن می‌داند».

انتظار می‌رود این توافق در صورت امضا از سوی تل آویو و بیروت، از نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی هر دو طرف متخاصم که دارای تاریخی طولانی در منازعه با یکدیگر هستند، بکاهد.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.

 

ارسال نظر