روحانی (۹۴): دولت تحمیل خودروی بی‌کیفیت به مردم را نمی‌پذیرد/ روحانی (۹۶): برخی تصور می‌کنند برجام شاه کلید است/ ظریف(۹۵): برجام برای لغو تحریم نبود

اظهار نظر روحانی درباره تحمیل خودروی بی‌کیفیت به مردم در حالی است که قیمت پراید از ۱۸ میلیون تومان در سال‌های ابتدایی ریاست او، به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش عاشورا نیوز: در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

روزنامه اعتماد؛ ۹۳/۱۲/۱۲

** ظریف: همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا توافق حاصل شود

بخش اعظمی از سخنان محمدجواد ظریف در یک هفته اخیر مربوط به ضرورت پایان یافتن نگاه سرمایه‌ای غرب به بحث تحریم‌ها بوده است. وزیر امور خارجه کشورمان پس از حضور در ژنو نیز در جمع خبرنگاران مرکز ثقل سخنان خود را بر بحث تحریم‌ها گذاشت و گفت: امریکا و دیگران باید درک کنند که همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا توافق حاصل شود. وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره دیدار با جان کری گفت: تا جایی که بتوانیم تلاش‌مان را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌کنیم. ظریف در ادامه افزود: امریکا و دیگران باید بدانند که همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا بتوانیم شاهد حصول توافق باشیم. ظریف تاکید کرد که توافق هسته‌ای به اراده سیاسی مذاکره‌کنندگان بستگی دارد. ما در دور قبلی مذاکرات پیشرفت داشتیم و اگر اراده سیاسی برای لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد ما شاهد حصول توافق در این زمان هستیم.

این اظهارات و ادعاهای ظریف مبنی بر اینکه همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا توافق حاصل شود، آرزوو ادعایی برای تیم مذاکره کننده وبد و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و تیم هسته‌ای به راحتی قبول کرد که در قلب رأکتور اراک بتن بریزد بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، به عبارت دیگر تیم هسته‌ای یا دانسته و یا ندانسته، سرش کلاه رفته و تا امروز نیز قبول نکرده‌اند که اعتماد به کری، کلاه گشادی بود که خودشان بر سر خود و ملت گذاشتند.

البته ظریف در سال‌های بعد اظهارات خلاف واقع بر زبان جاری کرد و این وعده‌ها را فراموش کرد.

محمد جواد ظریف در سال ۹۵ و در مصاحبه با روزنامه ایران، ضمن طرح این ادعا که هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده، می‌گوید: «البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچیک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود!»

ظریف همچنین ردسال ۹۷ و در مصاحبه با خراسان گفت: «اما این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلاً این طور نیست. مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین ۹۴ (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفاً هسته‌ای و امنیتی بود…بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد.

بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم.»

 

روزنامه ایران؛ ۹۴/۱۲/۱۲

** روحانی: دولت سیاست خودروی تحمیلی به مردم را نمی‌پذیرد

رئیس شورای اقتصاد در بخش ابتدایی سخنان خود، کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت محصولات تولیدی را تنها با حضور در بازارهای جهانی امکانپذیر دانست و تأکید کرد: سیاست دولت یازدهم خصوصی و رقابتی کردن صنعت خودرو با واگذاری آن به مردم است.

روحانی با بیان اینکه مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است، گفت: رضایت مردم برای دولت یازدهم اهمیت ویژه‌ای دارد. اینکه دروازه‌ها را ببندیم، خودرویی تولید و به ملتی تحمیل کنیم و به مردم نیز بگوییم قدرت انتخاب شما همین است، چنین منطقی را این دولت ابداً نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و در این مسیر قدم‌های جدی در بخش خودرو برداریم، تأکید کرد: صنعت خودروسازی در ایران باید به طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود.

این اظهار نظر روحانی در حالی است که قیمت پراید از ۱۸ میلیون تومان در سال‌های ابتدایی ریاست روحانی، به ۵۰ میلیون تومان رسیده است و نقشه روحانی نیز برای تعامل با قدرت‌های بزرگ، بعد از خروج آمریکا از برجام، تبدیل به هیچ شده است و عملاً همه شرکت‌های بزرگ غربی از همکاری با دولت سرباز زدند.

 

روزنامه ایران؛ ۹۶/۱۲/۱۲

** روحانی: برجام شاه کلید نبود!

دکتر روحانی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد دستاوردهای برجام در کشور، خاطر نشان کرد: «برخی تصور می‌کنند که برجام شاه کلیدی است که می‌تواند هر قفلی را بگشاید و این در حالی است که برجام شاه کلید نبوده و تنها یک کلید است.»

تصریح رئیس جمهور به شاه کلید نبودن برجام در حالی است که آنچه پیش از اجرای این توافق گفته شده با این گفته اخیر مغایرت دارد. این درحالی است که مسایلی از قبیل مهار تورم، برطرف کردن رکود و چرخیدن چرخ کارخانه‌ها، ازدواج، اشتغال، پروژه‌های عمرانی و… حتی آب خوردن مردم با برجام پیوند زده شد. هنوز چندماه از اجرای برجام نگذشته بود که روزنامه دولت (ایران) در گزارشی مدعی شد که افزایش عمر خدمه پرواز یکی از دستاوردهای پسا برجام است! مواردی از این دست بسیار است. حال چگونه ممکن است برجام را شاه کلید ندانیم؟

ارسال نظر