ساختار تصمیم گیری در کشور بیش از حد متمرکز است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار تصمیم گیری درکشور بیش ازحد متمرکز است ومجلس در این زمینه دخالتی نمی تواند داشته باشد، بنابراین دولت بایستی تمرکزدایی و به استانداران تفویض اختیارکند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری مهر، علی لاریجانی که روز سه شنبه به منظور بررسی وضعیت استان مرکزی از نظر خسارات وارده ناشی از سیلاب روزهای اخیر به این استان سفر کرده، در نشست شورای مدیریت بحران استانداری مرکزی در اراک، اظهار داشت: اینکه بعد از چندین سال خشکسالی، ابتدای سال ۹۸ با بارش رحمت الهی مزین شد را فال نیک می‌گیریم، البته در این مدت تعدادی از استان‌ها نیز درگیر سیلاب و مشکلات ناشی از آن شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حوادث و خسارات ناشی از بارش‌های اخیر و سیلاب‌ها نشان می‌دهد که در مواردی با نواقصی در کارها مواجه هستیم که بایستی رفع شود، البته حجم بارش نیز بسیار زیاد و غیرقابل پیش بینی بود.

لاریجانی بیان کرد: در استان مرکزی خوشبختانه طی حوادث سیلاب اخیر ضایعه انسانی نداشتیم که جای قدردانی دارد، چرا که تلفات انسانی همچون صدمات مالی قابل جبران نیست و این به سبب تدابیر اندیشیده شده و بهره گیری از تصمیمات مبتنی بر دانش و تجربه محقق شد،

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: زمانی در کشور ایراد گرفته می‌شد که چرا به این میزان سد احداث شده؟ در حالی که در بارش‌های اخیر مخازن سدهای کشور پر شد و با اعمال مدیریت مطلوب، می‌توان از این ذخایر به بهترین نحو بهره گرفت. ممکن است که سدها در خشکسالی‌ها به کار نیایند اما در ترسالی حتماً کارآمد هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در کشور در زمینه آبخیزداری اقدامات بسیار انجام گرفته و این بخشی از همان فرآیند پیشگیری از سیلاب و کنترل آب‌های روان است. در چند سال اخیر به خاطر کمبود منابع، توجه کافی به ساخت سدها در کشور نشده، اما در زمینه آبخیزداری اقدامات مطلوبی انجام گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دو سه سال اخیر، هر سال با اذن رهبری از منابع صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری در کشور بهره گرفته شده و اصل پیشگیری نباید فراموش شود.

لاریجانی افزود: یکی از موارد پیشگیرانه خودداری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها است، این کار در مواقع بروز بحران و سیلاب ضمن ایجاد خطر برای ساکنان این منازل، موجب مسدود شدن مسیر سیلاب و بدتر شدن شرایط خواهد شد. در هر صورت لازم است که از تجربیات قبلی بهره بگیریم و از بروز خسارات جدید جلوگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در سیلاب اخیر بخشی از مردم منازل، مغازه‌ها و اراضی خود را از دست داده انداما از این لحاظ نگرانی نداشته باشند، چرا که قطعاً حمایت‌های لازم را دریافت خواهند کرد و هم کمک‌های بلاعوض و هم تسهیلات بلند مدت به آنها اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این زمینه منابعی در اختیار استانداران قرار خواهد گرفت تا با صلاحدید خود به آسیب دیدگان از سیلاب با توجه به میزان آسیب واردشده به آنها اختصاص دهند.

لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: از این لحاظ امسال بار سنگینی در شرایط تحریم بر دوش استان مرکزی است و نباید بگذاریم کارخانجات و صنایع استان به حالت تعطیل درآیند، چراکه در این صورت راه اندازی مجدد آنها کاری بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین این استان از وجود صنایع مادر برخوردار است که باید تقویت زنجیره‌ها و مجموعه‌های زیردستی صنایع مادر در استان مورد توجه قرار گیرند چرا که شرایط مطلوبی برای این امر در استان مرکزی وجود دارد.

وی در رابطه با موضوع رونق تولید کشور در سال جاری و تمهیدات درنظر گرفته شده برای این امر، ادامه داد: این مساله از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که باید جامه عمل پوشانده شود. شرایط برای سرمایه گذاری در تولید کشور و دریافت تسهیلات برای این امر بایستی تسهیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته بانک‌ها نیز در زمینه اعطای تسهیلات و فرآیندهایی که برای این مساله باید گذرانده شود، دلایلی دارند، اما ۹۴ درصد صنایع بدهکار به بانک‌ها در کشور کمتر از چهار میلیارد تومان بدهی دارند و عمدتاً صنایع خرد هستند. ۱۵ هزار صنعت نیز در کشور هستند که بیش از چهار میلیارد تومان به بانک‌ها بابت تسهیلات بدهی دارند. باید برای این مسالی چاره اندیشی شود تا بتوان رونق تولید را برقرار کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود، ابراز داشت: به نظر می‌رسد ساختار تصمیم گیری در کشور بیش از حد متمرکز است و شاید جنس قانون اساسی ما به این گونه است که وزرا مسئول امر و در مقابل مجلس و رئیس جمهور، پاسخگو هستند و ما نیز در مجلس نمی‌توانیم اختیارات وزرا را به استانداران بدهیم، اما وزیران این امکان را دارند.

لاریجانی عنوان کرد: البته در این زمینه نباید افراط و تفریط شود، ولی چنانچه این اقدام انجام پذیرد، فضای تحرک را در کشور بیشتر برقرار خواهد کرد و همانطور که گفته شد تصمیم گیری در این زمینه برعهده دولت است.

 

ارسال نظر