برگزاری جشنواره لباس کودک و نوجوان با المان‌های ایرانی ـ اسلامی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برگزاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان خبر داد و گفت: تأکید بر استفاده از المان‌های اساطیری به شکل مدرن و حرکت به سمت طراحی حرفه‌ای لباس کودک و نوجوان محورهای اصلی این دوره از جشنواره است

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از ایکنا: نشست خبری و مراسم رونمایی از سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، امروز دوشنبه سوم آذرماه به صورت مجازی با حضور سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و غزاله بهمنی، دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان برگزار شد.

در این مراسم ابتدا سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری جشنواره لباس کودک و نوجوان موجب کشف استعدادهای نو در عرصه طراحی لباس کودک و نوجوان و برقراری ارتباط قوی بین طراحان و تولیدکنندگان این حوزه شود، گفت: تلاش داریم به سمت طراحی‌هایی با استانداردهای جهانی حرکت کنیم.

تأکید بر استفاده از المان‌های اساطیری

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر برندهای خارجی در حوزه لباس کودک و نوجوان در کشور حضور ندارند، نقطه عطف جشنواره حضور طراحان داخلی در عرصه طراحی لباس کودک خواهد بود. در این دوره از جشنواره بر استفاده طراحان از المان‌های اساطیری تأکید می‌شود به ویژه اینکه زمان برگزاری جشنواره با اولین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز مصادف شده،از طراحان دعوت می‌کنیم با هنر خود از این اسطوره بی‌بدیل کشورمان نیز در طراحی‌های خود استفاده کنند تا نسل کودک و نوجوان بیش از پیش با این اسطوره کشورمان آشنا شوند.

شفاپور تأکید بیشتر جشنواره را بر طراحی لباس نوجوان اعلام کرد و گفت: باید لباس‌هایی با طراحی مناسب تولید شود به نحوی که نوجوانان با افتخار لباس‌های ایرانی ـ اسلامی را انتخاب کنند و بپوشند.

وی توجه به عنصر خلاقیت، توجه به فرهنگ عمومی لباس کودک و نوجوان در جامعه، توجه به سبک‌‌های نوین طراحی لباس در جهان، توجه به جنس پارچه متناسب با کودک و نوجوان، توجه به روانشناسی رنگ و روانشناسی کودک و نوجوان را از محورهای مهم داوری این دوره از جشنواره ملی کودک و نوجوان اعلام کرد.

 

برگزاری جشنواره لباس کودک و نوجوان با محور تمامی المان‌های ایرانی ـ اسلامی به شکل مدرن

 

در ادامه این نشست، غزاله بهمنی، دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادها و ترغیب طراحان به طراحی ویژه لباس کودک و نوجوان، فراهم کردن زمینه تعامل گسترده طراحان و تولیدکنندگان عرصه لباس کودک و نوجوان و بررسی علمی عوامل مؤثر بر پوشش نوجوانان و دلایل گرایش نوجوانان به طرح‌ها خاص را از اهداف و محورهای این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: دو دانشگاه در عرصه مباحث علمی این جشنواره به ما کمک می‌کنند و امیدواریم با برگزاری این جشنواره پایه‌های علمی طراحی لباس کودک و نوجوان در کشور پایه‌گذاری شود.

استفاده از المان‌های ایرانی ـ اسلامی به شکل مدرن

وی استفاده از المان‌های ایرانی ـ اسلامی به شکل مدرن را در طراحی لباس به نحوی که مورد پذیرش و علاقه این گروه سنی قرار گیرد را از دیگر اهداف جشنواره اعلام کرد و گفت: نوجوانان جهان‌بینی و علایق خود را از طریق لباس نشان می‌دهند به همین دلیل باید در طراحی لباس به روانشناسی خاص این گروه سنی توجه کرد. اگر طراحان ما بدانند چه گردش مالی عظیمی در عرصه لباس نوجوانان وجود دارد، حتماً به این عرصه ورود می‌کنند.

بهمنی توجه به مد آهسته (slow fashion) را از دیگر محورهای این جشنواره برشمرد و گفت: مد آهسته در مقابل مد سریع (fast fashion) قرار دارد. در مد آهسته به این سؤال توجه می‌شود که چه کسی لباس مرا طراحی کرده است؟ و تلاش می‌شود تمامی مراحل طراحی تا تولید لباس بر اساس رعایت حقوق انسان، حیوان و محیط زیست صورت گرفته به مبانی اخلاقی تولید لباس از جمله رعایت حقوق کارگران، صدمه وارد نکردن به محیط زیست و ... توجه شود. این مبحث در دین ما نیز به عنوان رعایت حقوق کارگران مورد توجه بوده است.

وی محور دیگر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان را توجه به بخش نساجی بیان و اظهار کرد: صنعت نساجی خوبی در کشور داریم که باید به آن توجه کرد؛ طراحان باید به این درک برسند که با هر پارچه‌ای نمی‌توان برای کودک و نوجوان لباس طراحی کرد و یا وقتی می‌خواهند از یک اکسسوار در لباس کودک استفاده کنند باید حتماً بررسی کنند که اکسسوار مورد استفاده به کودک صدمه نزند.

دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک به این مسئله نیز اشاره کرد که اکنون نوجوانان به سمت استفاده از لباس‌های تیره رفته‌اند و گفت: این مسئله باید بررسی شود و لباس‌های پیشنهادی بهتری به نوجوانان ارائه کنیم.

توجه به مد آهسته (slow fashion) در لباس نوجوانان

وی اضافه کرد: توجه به مد آهسته (slow fashion) در لباس نوجوانان به این معنی است که تلاش داریم مصرف‌گرایی را در نوجوانان کاهش دهیم تا مد پایدار در جهان ایجاد شود.

بهمنی در خصوص بخش کفش و کیف کودکان و نوجوانان نیز گفت: برای اولین بار به طراحی کفش و کیف ارگونومیک برای این گروه‌های سنی به نحوی که استفاده از آنها به جسم بچه‌‌ها صدمه وارد نکند توجه شده است. همراهی دو دانشگاه در بخش علمی و ارسال مقاله‌ها به بخش تولید نیز از دیگر برنامه‌های ماست. همچنین پیگیری‌ خواهیم کرد برگزیدگان جشنواره با تولید‌کنندگان مرتبط و به سمت تولید طرح‌های ارائه شده حرکت کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود موضوع و محور اصلی جشنواره را استفاده صحیح از تمامی المان‌های ایرانی ـ اسلامی بدون هیچگونه محدودیتی دانست و گفت: فراخوان جشنواره فردا اعلام می‌شود و ۲۰ دی‌ماه نیز برندگان اعلام خواهند شد. در داوری آثار نیز از نوجوانان بهره خواهیم گرفت. همچنین جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در پایان این مراسم نیز از پوستر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان رونمایی شد. در تشریح این پوستر اعلام شد که: استفاده از رنگ گرم در تقابل با هوای سرد زمستان مورد توجه بوده و شاخه زیتون به عنوان نماد رشد و المانی دینی در آن با فونت کلمات مورد توجه نوجوانان به کار رفته است.

 

 

ارسال نظر