تاکید نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر کاهش فشار مالی بر دولت در اجرای برنامه‌های دهه کرامت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در کنار آستان قدس رضوی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها هم از توان و امکانات خودشان برای برگزاری مراسم دهه کرامت بهره بگیرند تا با فشار کمتری بر دولت، این موضوع انجام شود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی  در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور  که در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد گفت: ما باید تمام مبانی فکری و مناسبات اجتماعی خودمان را با منویات و جریان ولایت اهل بیت در سایه ولایت امام هشتم(ع) تنظیم کنیم تا آثار و برکات آن را در زندگی فردی و اجتماعی‌مان حس شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، ادامه داد: از اولین سالی که شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت تشکیل شد، روی این اصل خیلی تاکید داشتم که نمی‌شود دهه کرامت با نام امام هشتم(ع) تشکیل شود و محوریت ایشان حفظ نشود.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی، خانه امام هشتم(ع) و کل آن تشکیلات وابسته به ایشان است، اضافه کرد: در گذشته یک سری مشکلاتی ببن دولت‌های وقت و تشکیلات آستان قدس رضوی وجود داشت و ارتباط قوی و موثری در دهه کرامت ایجاد نمی‌شد، اما بعد از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی همکاری خوبی بین بنیاد ملی امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی ایجاد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: در کنار آستان قدس رضوی، استانداری‌ها و شهرداری ‌ها هم از توان و امکانات خودشان برای برگزاری مراسم دهه کرامت بهره بگیرند تا با فشار کمتری بر دولت این موضوع انجام شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: آستان قدس رضوی متعلق به امام رضا(ع) است و خزانه دولت و بیت‌المال کشور نیست، بنابراین زمان تولیت قبل در هر استان یک دفتر تشکیل شد و برنامه‌های دهه کرامت زیر نظر این دفاتر به صورت هماهنگ گرفت و هم‌راستا با کل کشور برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه امروز هم شرایط کشور به لحاظ مالی خیلی خوب نیست و بودجه‌های فرهنگی کشور کاهش یافته، اظهار کرد: در این شرایط خسارت سیل سبب کاهش ثروت و دارایی‌های کشور شد، بنابراین، طبیعی است که دولت مجبور باشد در تقسیم و تخصیص بودجه اولویت را اول به بحث معیشت مردم بدهد و بودجه فرهنگی در اولویت بعدی باشد، در این وضعیت باید سهم مالی وزارت ارشاد را در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت سبک کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امسال باید در این شرایط به وجود آمده برای کشور، در مصارف بودجه‌ای صرفه‌جویی شود و  با توجه به اینکه آستان قدس رضوی ثروت امام رضا(ع) است با قدرت بیشتری وسط بیاید تا در هزینه‌های دولتی صرفه‌جویی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: برای اجرای هر چه بهتر و منسجم‌تر برنامه‌های دهه کرامت امسال، پیشنهاد می‌کنم با نظر تولیت آستان قدس، برنامه‌ها هماهنگ شود و دو جریان جدا از هم برای این بحث فعالیت نکند، ما در مسائل معنوی و دینی، نباید دولت را در یک جهت مستقل و جدا ببینیم، اصلا این طور نیست، کشور یک حکومت اسلامی دارد و در راس آن ولی فقیه است و دولت هم یک دولت اسلامی بوده، بنابراین باید دین و معنویت یک جریان واحد باشد.

وی تاکید کرد: در برگزاری برنامه‌های امسال توجه شود هزینه کردن‌ها باید بهتر، به جاتر و موثرتر باشد یعنی هزینه کمتر و نتیجه بیشتر مد نظر قرار گیرد، در کنار آستان قدس رضوی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها هم از توان و امکانات خودشان برای برگزاری مراسم دهه کرامت بهره بگیرند تا با فشار کمتری بر دولت این موضوع انجام شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مساله سیل یک حادثه بوده، اما راهبرد نظام موضوع دیگری است، یادآور شد: توان نظام باید در حدی باشد که حوادث را هضم کند، امسال اولین سالی است که دهه کرامت با راهبرد مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: باید یک کمیسیون در معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی تشکیل و درباره نکته‌های بیانیه گام دوم و ارتباط آن با سیره امام رضا(ع) مطالعه شود تا در اجرای برنامه‌های دهه کرامت مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اولین مساله در بیانیه گام دوم، توسعه و رشد علمی است، از طرفی امام رضا(ع) هم عالم آل محمد(ص) است، بنابراین، باید برنامه‌ها با محوریت عالم آل محمد(ص)  برگزار شود، این فقط یک سرفصل است و سرفصل‌های دیگری هم وجود دارد که باید در معاونت فرهنگی تبیین و تشریح شود.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: اخیرا در آستان قدس حوزه معاونت علمی به وجود آمده که حوزه‌ای بسیار غنی و پرمحتوا است و می‌توان از امکانات آن در عرصه‌های علمی کشور مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و عرصه‌های مختلفی که با تکیه بر امام رضا(ع) در حال اجرا بوده، به عنوان نمادهای بیانیه گام دوم بهره گرفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اکنون وضع کشور طوری است که همه دنبال رهنمود دادن هستند، در حالی که یک نفر باید رهنمود دهد و بقیه استفاده کنند، آن هم مقام معظم رهبری هستند، چراکه رهنمودهای ایشان جامع،کامل و شامل و در برگیرنده همه ابعاد است، نقص و کمبودی وجود ندارد، ما باید عملیاتی و اجرایی حرف بزنیم، اما متاسفانه یک خصلتی که همه داریم این است که وقتی پای اجرا می‌رسد، نظر خودمان را هم در رهنمودهای رهبری دخالت می‌دهیم‌.

وی ضمن قرائت آیه ولایت، متذکر شد: مشکل ما در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب این است که می‌خواهیم آن را تفسیر کنیم، در حالی که بیانیه کاملا روشن است و نیازی به تفسیر ندارد، بلکه نیاز به عملیات و برنامه‌ریزی برای اجرا دارد و ما به عنوان افراد ولایت‌پذیر باید به دنبال اجرای آن باشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر این مطلب که فصل اول این بیانیه درباره علم و آموزش است، گفت: باید ببینیم در این مدت ۵ ماهی که از صدور این بیانیه می‌گذرد، چقدر در آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه چقدر تحول ایجاد شده است؟ مدیران حوزه های علمیه قم و مشهد، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم باید در این مورد  توضیح دهند.

موج آفرینی؛ راهبرد مهم آستان قدس در اجرای برنامه‌های دهه کرامت

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی هم در این مراسم گفت: راهبرد اصلی در اجرای برنامه‌های دهه کرامت سال قبل و امسال برای ما موج‌آفرینی است و البته امسال موضوع بیانیه گام دوم انقلاب هم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

محسن برزگری هاشمی افزود: نامگذاری سال‌های اخیر از طرف مقام معظم رهبری با رویکرد اقتصادی، شرایط ویژه مناطق سیل‌زده، مباحث اجتماعی موجود در کشور و نیز متغیرهای زمانی که با ایام دهه کرامت امسال مقارن هستند مانند واقعه گوهرشاد و روز عفاف و حجاب، از دیگر مباحثی است که در سیاست‌های محتوایی اجرای برنامه‌های دهه کرامت امسال مورد توجه قرار گرفت.

وی به بیان دو دغدغه در رابطه با برگزاری برنامه‌های ایام دهه کرامت پرداخت و ادامه داد: تلاش داریم گفتمان زیارت را در تار و پود مشهد به عنوان یک شهر زیارتی ایجاد کنیم تا در جایگاه میزبان زائران امام هشتم(ع) در این ایام، یک شهر پویا، شاد با فرهنگ میزبانی بیش از پیش باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن تشکر از صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، تصریح کرد: دومین بحث رویکرد صدا و سیما در سطح ملی است که محتوای برنامه‌هایش به عنوان رسانه ملی فاصله زیادی با فرهنگ زیارت دارد.

برنامه‌های متنوع  ۳۴ دستگاه اجرایی خراسان رضوی در دهه کرامت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، ۱۰ سال است که با همکاری بنیاد امام رضا(ع) تشکیل شده، گفت: ۳۴ دستگاه اجرایی با ریاست استاندار خراسان رضوی در ایام دهه کرامت برنامه های متنوعی دارند.

جعفر مروارید با بیان اینکه شورای راهبردی دهه کرامت با همکاری تولیت آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و بنیاد امام رضا(ع) فعالیت می‌کند، متذکر شد: شورای برنامه‌ریزی دهه کرامت نیز با 10 کمیته مانند کمیته تبلیغات، بانوان، خدمات شهری، فرهنگی و هنری، رسانه و آستان قدس برنامه‌ریزی این دهه را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در کنار شورای دهه کرامت استانی که در شهرستان‌های خراسان رضوی هم کمیته‌های ویژه‌ای تشکیل داده، شورای دهه کرامت کشوری هم فعال است.

مروارید اضافه کرد: امسال شعار شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، مهربانی به رسم اهل بیت(ع) انتخاب شد که برگرفته از مضامین زیارت جامعه کبیره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این مطلب که مردمی بودن برنامه‌ها برای ما خیلی مهم است، عنوان کرد: در سال‌های قبل نقاط قوت و ضعفی وجود داشته مانند اینکه برنامه‌ها به موقع آماده نشده یا همخوانی با دهه کرامت نداشته اما برنامه‌های امسال با توجه ویژه به جوانان اجرا می‌شود.

ارسال نظر