مناظره با یک سلفی در مسجد‌الحرام/ عامل عدم موفقیت حافظان قرآن در مسابقات خارجی

امسال در دوره اقراء متوجه موارد بسیار زیادی در ترتیل‌خوانی آیات قرآن شدیم. در مسابقات ریزه‌کاری‌های زیادی را رعایت نمی‌کنیم و همین عدم رعایت ریزه‌کاری‌ها در تجوید و فصاحت سبب می‌شود که نمرات زیادی را در مسابقات خارجی از دست بدهیم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، محمود نوروزی حافظ کل قرآن و یکی از قاریان خوشخوان کشور است و شاید تنها فردی باشد که هم در رشته حفظ و هم در رشته قرائت قرآن موفق به کسب مقام بین‌المللی شده است.

کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی در رشته حفظ‌کل، مقام اول مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام در رشته حفظ‌کل، مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن تونس در رشته قرائت، مقام چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن سودان و مقام پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن اردن در رشته حفظ کل قرآن بخشی از افتخارات کسب شده توسط این حافظ و قاری قرآن است که از این جوان ۲۶ ساله استاد باتجربه ساخته است. نوروزی همچنین چندی پیش با ارائه یک دوره کل قرآن به استاد فهمی عصفور شیخ صاحب اجازات از مصر صاحب اجازه قرائت به روش حفص از عاصم شد.

برای آشنایی بیشتر با این قاری و حافظ کل قرآن کریم دقایقی با نوروزی به گفت‌‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

شما بیش از قرائت به عنوان حافظ قرآن معروف هستید، فعالیت‌های قرآنی را از حفظ شروع کردید یا از قرائت و آغاز این فعالیت‌ها از چه زمانی بود؟

فعالیت قرآنی را با تلاوت آغاز کردم و در جلسات برخی از اساتید قرآن هم شرکت می‌کردم اما در ادامه به حفظ قرآن هم علاقه‌مند شدم و از سال از سال ۱۳۸۶ حفظ آیات الهی را آغاز و در مدت سه سال موفق به حفظ کل قرآن شدم، کار را ابتدا با چند نفر از دوستان کار را آغاز کردم، اما در ادامه خودم در منزل حفظ می‌کردم و در جلسات اساتیدی مانند اخوان‌اقدم و یادگاری شرکت می‌کردم و به سؤالات آنها پاسخ می‌دادم. البته هنوز هم مرور محفوظات را رها نکرده‌ام و روزانه ۲ تا ۳ جزء قرآن را مرور می‌کنم و با حضور در جلسات مختلف از جمله جلسات فوق‌الذکر همچنین جلسه استاد امین پویا البته یک هفته در میان به سؤالات حفظی پاسخ می‌دهم.

 

 

قاری قرآن بودم اما با کمک یک مربی قرآن به حفظ علاقه‌مند شدم

چه شد از تلاوت به سمت حفظ رفتید؟

در محله، یک مربی قرآن به نام آقای طهماسبی داشتیم وی برای تعدادی از بچه‌ها برنامه‌ای گذاشت که قرآن را حفظ کنیم؛ تا چند جزء را در این کلاس حفظ کردم اما در ادامه کلاس منحل شد، اما من به حفظ بسیار علاقه‌مند شدم و کار را رها نکردم و در منزل کار را ادامه دادم و خدا توفیق داد حافظ قرآن شدم.

 

 

 

مرور محفوظات باید همیشگی باشد/ حافظ قرآنی که روزی ۱۵ جزء قرآن مرور می‌کرد

موضوع مرور محفوظات چه میزان در نگهداری حفظ مؤثر است و یک حافظ قرآن تا چه زمانی باید این کار را انجام دهد؟

حفظ قرآن تنها با مرور آیات الهی در ذهن باقی‌ می‌ماند و یک حافظ قرآن باید همیشه آیات را مرور کند. این موضوع هم یکی از برکات حفظ است که انس با قرآن را همیشگی می‌کند. البته برخی از حفاظ ما در طول سال و به صورت منظم این کار را انجام نمی‌دهند و تنها برای مسابقات به مرور می‌پردازند که این اشتباه است. به یاد دارم در خلال مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی با یک حافظ قرآن از کشور مصر مواجه شدم که بسیار به آیات قرآن مسلط بود. از او سؤال کردم روزانه چه میزان مرور می‌کند؟ گفت: روزانه تا ۱۵ جزء قرآن را مرور می‌کنم. این حافظ قرآن مصری در مسابقات اندونزی قبل از من بسیار قوی و مسلط خواند و من با دیدن تلاوت وی زیاد امید نداشتم اما یک اشتباه کوچک از او باعث شد که من در این رقابت‌ها اول شوم.

عدم رعایت برخی ریزه‌کاری‌ها سبب از دست‌دادن نمرات زیادی در مسابقات خارجی می‌شود

به نظر شما علت عدم موفقیت حافظان قرآن ما همین مرور کم محفوظات است و یا دلایل دیگری هم برای این عدم موفقیت وجود دارد؟

نه؛ حافظان قرآن ما از نظر حسن حفظ بسیار قوی هستند و موضوعات دیگر ترتیل‌خوانی و البته برخی ملاحظات سیاسی ممکن است در عدم موفقیت آنها تأثیر داشته باشد. امسال دوره اقراء که با همت شورای عالی قرآن و باحضور شیخ فهمی عصفور برگزار شد برای من بسیار مفید بود و در این دوره تازه متوجه موارد بسیار زیاد در ترتیل‌خوانی آیات قرآن شدم. ما متوجه شدیم که در مسابقات ریزه‌کاری‌های زیادی را رعایت نمی‌کنیم و همین عدم رعایت ریزه‌کاری‌ها در تجوید و فصاحت سبب می‌شود که نمرات زیادی را از دست بدهیم.

 

 

دوره اقراء و نکات شیخ عصفور سبب شد اشکالات زیادی را در تجوید، فصاحت و دیگر موضوعات تلاوت متوجه شویم

متأسفانه آموزش‌هایی که ما در کشور دیده‌ایم هم غلط بوده و همین امور سبب می‌شود که حفاظ ما باوجود ارائه حسن حفظ قوی اما نمره از دست بدهند و به مقامی دست پیدا نکنند.

من نکاتی را که شیخ عصفور در دوره اقراء به ما گفت را با شیخ عثامنه از اساتید به نام قرآن از کشور اردن هم مطرح کردم و وی همه آنها را تأیید کرد. متأسفانه ما بسیاری از قواعد را اشتباه یاد گرفته‌ایم، آکسان‌ها را درست بلد نیستیم و در مجموع حفاظ ایرانی باوجود حسن حفظ خوب اما ترتیلشان قوی نیست. این موضوعی است که همه دوستان حاضر در جلسه شیخ عصفور به آن اذعان داشتند. البته موضوعات سیاسی هم در نتیجه نگرفتن حافظان قرآن ایرانی مؤثر است. به عنوان مثال در مسابقات بین‌المللی قرآن سودان که من به عنوان نفر چهارم معرفی شدم، به گواهی استاد عثامنه که داور آن مسابقات بود اسم من در بین سه نفر نخست قرار داشت اما چهارم اعلام شدم.

 

 

 

 

کمی بیشتر از خودتان بگویید، تحصیلات شما چه میزان است؟

متولد ۱۳۷۲ هستم، دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث و فعلاً در حوزه علمیه تحصیل می‌کنم، البته شاید در آینده در دانشگاه هم ادامه تحصیل بدهم. متأهل و دارای یک فرزند به نام «زینب».

کسب مقام‌های متعدد در مسابقات بین‌المللی

شما هم در رشته قرائت و هم در رشته حفظ کل قرآن صاحب مقام بین‌المللی هستید کمی از حضورتان در مسابقات بگویید؟

مسابقات را از مقطع شکوفه‌ها آغاز کردم، البته در آن زمان در مسابقات قرائت شرکت می‌کردم در واقع همان طور که گفتم در ابتدا قاری بودم اما در ادامه راه به سمت حفظ رفتم. مسابقات حفظ هم از سال ۱۳۸۹ شرکت کردم و سال ۱۳۹۰ در رشته ۲۰ جزء به مقام اول کشور رسیدم؛ سال ۱۳۹۱ هم به مقام اول تهران دست یافتم و در همین سال به دلیل کسب مقام اول حفظ ۲۰ جزء به اردن اعزام شدم و در آنجا به مقام پنجم رسیدم. مسابقات تونس هم ظاهراً در دعوت‌نامه ارسالی از سوی برگزار‌کنندگان عنوان شده قاری مسلط به حفظ قرآن و به همین دلیل من برای این رقابت‌ها انتخاب شدم و البته در مسابقات دیدم که رقابت‌ها فقط در رشته قرائت است، البته به لطف خدا تلاوت خوبی در تونس داشتم و به مقام سوم رسیدم. مسابقات اندونزی هم به دلیل کسب مقام برتر در مسابقات رشته حفظ‌کل کشوری برای اعزام به اندونزی انتخاب شدم و باوجود داشتن رقیبان بسیار قوی به لطف خدا اول شدم. سال گذشته هم موفق شدم در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام مقام اول را در رشته حفظ‌کل کسب کنم.

در رشته حفظ کدام کشور‌ها از همه قوی‌تر هستند؟

در رشته حفظ کل قرآن کشور‌هایی مانند الجزایر، لیبی و مغرب در هر دو بخش زنان و مردان بسیار قوی هستند و در مسابقات مختلف می‌درخشند.

تاکنون به حج اعزام شده‌اید؟

یک بار توفیق حضور در سرزمین وحی را داشتم اما این حضور به عنوان یکی از اعضای کاروان نور نبود. سال ۱۳۹۶ که ما به حج رفتیم کاروان نور تشکیل نشد و تنها تعدادی از قاریان و حافظان از سوی بعثه مقام معظم رهبری جهت اجرای برنامه به حج اعزام شدند که در این حضور ما کارهای بسیار زیادی که هیچ ارتباطی با موضوع تبلیغ نداشت انجام دادیم و به دلیل بیمار شدن تعدادی از بچه‌ها در برخی مقاطع به من فشار زیادی آمد زیرا هم باید در محافل تلاوت می‌کردم، هم برنامه حفظ داشتم و هم به جز برنامه‌های قرآنی کارهای مختلفی برای بعثه انجام می‌دادیم.

البته متأسفانه حافظان قرآن سهم بسیار کمی در کاروان نور دارند و تنها یک و یا نهایتاً دو حافظ کل قرآن به حج اعزام می‌شوند. عقیده مسئولان بر این است که قاری در ایام حج اثرگذارتر از حافظ است، این در حالی است که قاریان برای تلاوت در مراسمات بعثه و کاروان‌ها تلاوت می‌کنند و برنامه خاصی برای حفاظ قرآن وجود ندارد و تنها به عنوان هدیه کسب مقام برتر آنها را به حج اعزام می‌کنند.

 

 

ضرورت تقویت حضور حافظان قرآن در کاروان نور

یعنی شما اعتقاد دارید حضور حفاظ هم می‌تواند در حج مانند قاریان مفید و مؤثر باشد؟

در مجامع اهل تسنن این‌گونه جا افتاده که شیعه نمی‌تواند قرآن حفظ کند و کشور ما می‌تواند با اعزام حافظان قوی و برگزاری محافل سؤال و جواب و دعوت از حجاج سایر کشور‌ها به این محافل، قدرت و تسلط حافظان ایرانی را به رخ جهانیان بکشد، این در حالی است که اغلب قاریان ما در مراسم‌های حج قرآن را از رو می‌خوانند.

حافظان قرآن می‌توانند هجمه‌های دشمنان شیعیان را خنثی کنند

متأسفانه هجمه علیه شیعیان در دنیا زیاد است و ضروری است مسئولان برای تبلیغ و شناساندن شیعه به سایر مسلمانان فکری کنند. به یاد دارم در مسابقات قرآن کشور اردن روزی به بیرون رفتم و در شهر چرخی زدم، کتابخانه‌ای دیدم و داخل شدم، فردی آنجا بود به من گفت: اهل کجایی گفتم: ایران. وی نگاهی به من کرد و گفت: چرا قرآن شما با ما متفاوت است؟ من یک قرآن همراه داشتم به او نشان دادم که قرآن جمهوری اسلامی ایران این است و حتی آیاتی را هم برایش خواندم. وی با دیدن قرآن من تعجب کرد که هیچ تفاوتی با قرآن آنها ندارد. متأسفانه این‌گونه حجمه‌ها برعلیه شیعیان زیاد است و ما باید برای روشن‌کردن اذهان مسلمانان جهان به جمع آنها برویم و با آنها با زبان قرآن گفت‌وگو کنیم. یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه بسیار مهم است حج است. باید از فرصت حج برای کاهش این حجمه استفاده کنیم و نباید برنامه‌های ما در حج فقط به تلاوت قرآن محدود شود.

 

 

وقتی یک سلفی با استناد حافظ ایرانی به آیات قرآن پاسخ شبهاتش را دریافت کرد

در این زمینه که گفتید خاطره‌ای هم از حج دارید؟

در سفر حج سال ۱۳۹۶ که توفیق حضور در سرزمین وحی داشتم، چند شب با یکی از سلفی‌های مصری در مسجد‌الحرام در زمینه‌های توسل و رجعت و امامت و... با استناد به قرآن کریم مناظره کردیم. در یک بخشی از مناظره وی در مورد رجعت شبهه انداخت و گفت: رجعت یعنی چه؟ تمام شد و رفت دیگر رجعتی وجود ندارد. من در اینجا یاد این آیه سوره نمل و حدیث امام صادق(ع) درباره این آیه افتادم. در حدیث است که شخصی نزد حضرت امام صادق(ع) آمد و درباره این آیه سؤالی پرسید. حضرت امام صادق(ع) به این شخص فرمود: عامه درباره این آیه چه می‌گویند؟ «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ (روزی را که ما از هر امّتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می‌کردند محشور می‌کنیم؛ و آنها را نگه می‌داریم تا به یکدیگر ملحق شوند). صحابی عرض کرد: یعنی روز قیامت. حضرت پرسید: پس آیه ۸۳ سوره کهف «وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا» به چه چیزی اشاره دارد؟ (و روزی را به خاطر بیاور که کوه‌ها را به حرکت درآوریم؛ و زمین را آشکار (و مسطح) می‌بینی؛ و همه آنان (انسان‌ها) را برمی‌انگیزیم و احدی از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد). من هم به این شخص سلفی گفتم: «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا» منظورش کدام حشر است؟ گفت حشر واحد، کلاً یک حشر وجود دارد. بعد گفتم: پس منظور از «وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا» چیست؟ در این لحظه آن شخص مات ماند و دیگر جوابی نداشت.

برنامه‌ات برای آینده چیست و در حوزه قرآن دوست داری کدام قله‌ها را فتح کنی؟

الان بیشترین دغدغه من ادامه تحصیل در حوزه علمیه و رسیدن به سطوح بالا و کسب علوم مختلف دینی است. اما در حوزه قرآن کریم دوست دارم بتوان یک جلسه تخصصی حفظ قرآن راه بیاندازم تا حافظان قرآن حداقل هفته‌ای یک بار دور هم جمع شوند و به صورت کاملاً تخصصی قرآن را دوره کنند.

ضرورت تقویت و رونق برنامه‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه

باتوجه به اینکه شما حوزوی هستید نظرتان درباره برنامه‌های قرآنی حوزه‌های علمیه چیست؟ و اینکه گاهی شنیده می‌شود در حوزه‌ها به قرآن کمتر پرداخته می‌شود صحیح است یا نه؟

درگذشته شاید قرآن در حوزه‌ها خیلی مهجور بود اما امروز اوضاع بهتر شده اما کافی نیست، خود من در حوزه یک کلاس صرف و نحو داشتم و طلاب در این زمینه خیلی ضعف داشتند که به لطف خدا تا حد زیادی برطرف شد. از طرفی قبل از ملبس شدن طلاب از آنها یک امتحان صحت قرائت سنگین گرفته می‌شود که این هم اتفاق خوبی است اما درمجموع این‌ها کافی نیست و باید بیش از این برنامه به قرآن کریم در حوزه‌های علمیه توجه شود.

 

 

 

 

ارسال نظر