تجلیل از نوگلان حسینی با حضور پیرغلامان/ دوره چهاردهم، کشوری خواهد بود +عکس و فیلم

اختتامیه سیزدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی مداحان دانش آموز تهرانی صبح امروز پنجشنبه ۲ آبان‌ماه با حضور پیرغلامان حسینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، اختتامیه سیزدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی مداحان دانش آموز تهرانی صبح امروز پنجشنبه ۲ آبان‌ماه با حضور غلامرضا سازگار پیرغلام اهل بیت(ع)، سیدعلی سادات رضوی مداح اهل بیت (ع)، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان، فاطمیان پور سرپرست سازمان فرهنگی و هنری، بوستانی رئیس سازمان دانش آموزش وزارت آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان و پیرغلامان حسینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

چهاردهمین دوره مسابقان نوگلان حسینی به صورت کشوری برگزار می‌شود

براساس این گزارش، میثم میثمی رئیس فرهنگسرای اندیشه در ابتدای این مراسم صمن تقدیر از تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن و معارف سیما که در برگزاری این مراسم همکاری داشتند، اظهارداشت: این مراسم در دوره اول بسیار محدود و کوچک بود اما امروز روند رشد خود را بسیار محسوس سپری کرده است و تلاش کردیم با برگزاری جلسات و جلب مشارکت‌های مختلف، این رشد را رقم بزنیم.

وی افزود: امسال برای اولین بار این مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما طی ۱۵ برنامه ۹۰ دقیقه با عنوان نغمه عشاق شخض شد و به نوعی مسابقات رویکرد کشوری به خود گرفت لذا بنا داریم دوره چهاردهم این مسابقات را به صورت کشوری و با گویش‌های مختلف برگزار کنیم.

میثمی ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات عالیات هرساله جوایز نفیسی از جمله سنگ حرم امام حسین(ع) و تکه‌هایی از فرش حرمین را برای اهدا به برگزیدگان به این مراسم ارائه می‌کند که جای قدردانی دارد.

رئیس فرهنگسرای اندیشه با بیان اینکه هیأت داوران این مسابقات در هر سه دوره انتخابی، مقدماتی و فینال جزو متخصصان این رشته بودند، تصریح کرد: چهاردهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی در ماه رجب و شعبان و با رویکرد مولودی خوانی برای اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

برگزاری مسابقه ستایشگری اهل بیت(ع) در شبکه قرآن سیما

مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان و عضو هیأت داوران آیین تجلیل از نوگلان حسینی نیز در این مراسم اظهارداشت: رقابت در این دوره با حسن رفتار این نوگلان و خانواده‌ها به رفاقت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه داوری در رشته مداحی بسیار سخت است، گفت: در مسابقات قرآن براساس یک آیین نامه مشخص غلط اعرابی، صوت یا لحن تعیین می‌شود اما در حوزه مداحی و ستایشگری روش متفاوت است.

خورسندی ادامه داد: از خانواده نوگلان حسینی خواستارم به این حد از توانایی فرزندان خود اکتفا نکنند و حتماً آنان را در کلاس‌های مداحی ثبت نام کنند تا توانایی و دانش آن‌ها با سن افزایش یابد.

رئیس کانون مداحان افزود: به زودی مسابقه مداحی ویژه کودکان و نوجوانان در حوزه ستایشگری به صورت کشوری در شبکه قرآن و معارف سیما ویژه ولادت خوانی و مرثیه‌خوانی برگزار خواهد شد.

استقبال مردم از پخش مسابقات مداحی در تلویزیون

محسن رنگینی مدیر گروه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن سیما نیز در این مراسم اظهار داشت: برگزاری مسابقه مداحی یکی از اهداف شبکه قرآن سیما بود که با تعامل صورت گرفته با مسؤولان برگزاری مسابقات نوگلان حسینی این هدف در این شبکه اجرایی شد و الحمدلله مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این برنامه مورد رضایت بینندگان واقع شد، افزود: برخورداری از نکات آموزشی برای مداحی نوجوانان از جمله مولفه‌های مثبت این برنامه بود که بنا داریم با جبران کاستی‌ها روند برگزاری این مسابقات را در شبکه ادامه دهیم.

رنگینی خاطرنشان کرد: بسیاری از هیأت‌های بزرگ کشور و مسئولان برگزاری کلاس‌های مداحی با ارسال پیام‌هایی از پخش این مسابقات تقدیر و حمایت کردند و برای برگزاری دوره‌های بعدی اعلام آمادگی جهت همکاری داشتند.

اهمیت توجه به تربیت کودکان برای اصلاح فرهنگ کشور

علیرضا فاطمیان‌پور سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین یک معجزه‌ الهی محسوب می‌شود، زیرا جمعیت ۲۰ میلیونی در شهر کوچک کربلا با کمترین امکانات حضور پیدا می‌کنند و این افراد در میان تمامی مسافرت‌های خود و حضور در هنل‌های ۵ ستاره این سفر را بهترین می‌دانند.

وی افزود: بنگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی دنیا تلاش می‌کنند تا فردی را به عنوان الگو به مردم معرفی کنند تا مردم به سمت او حرکت کنند که موفق هم نمی‌شوند اما خداوند شخصیتی مانند امام حسین(ع) خلق کرده است که براساس روایت: «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.»

فاطمیان‌پور با بیان اینکه در کار فرهنگی اگر به دو عنصر توجه شود، پیروزی حاصل می‌شود، تصریح کرد: اگر فرهنگ اصلاح شود، تمام امور اصلاح خواهد شد به طور مثال مشکل ترافیک، تعدی به حقوق دیگران، دعواها و اختلافات و ... با اصلاح فرهنگ، برطرف می‌شود که فرهنگ نیز اولا با توجه به رویات پیامبر(ص) در خصوص اهمیت تربیت فرزند در بازه‌های هفت ساله به ویژه دوره کودک و نوجوان محقق می‌شود.

سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر امروز در جامعه آفت داریم ناشی از کم‌توجهی به تربیت کودکان و نوجوانان است، افزود: دومین مولفه برای اصلاح فرهنگ، نحوه سرمایه‌گذاری در این عرصه است که کم‌هزینه‌ترین و پربرکت‌ـرین کار در این عرصه توجه به عشق و علاقه کودکان نوجوانان به محمد و آل محمد (ص) است.

وی اضافه کرد: دشمن ۴۰ سال است که تلاش می‌کند پرچم امام حسین(ع) را در این کشور پایین بیاورد اما مجاهدانی که قلبشان با عشق ایشان پرورش یافته است، مانع شده‌اند.

فاطمیان‌پور با اشاره به اجرای ۲ هزار برنامه در ماه محرم و صفر در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: برنامه راهپیمایی جاماندگان حسینی، ویژه برنامه عاشورا در میدان امام حسین(ع)، تئاتر خاتون، نقالی‌خوانی و پرده‌خوانی، جلسات شعر و ... از جمله این برنامه‌ها بوده است.

سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: برنامه پرده عشاق در راستای تجلیل از خادمان کمتر دیده شده امام حسین(ع) با مشارکت شبکه دوم سیما و همچنین آئین تجلیل از نوگلان حسینی با همکاری کانون مداحان و شبکه قرآن سیما از دیگر برنامه‌های این عرصه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آئین تجلیل از نوگلان حسینی برنامه بسیار خوبی است که البته باید تلاش کنیم این نوگلان را به دست پیرغلامان بسپاریم تا این استعدادها را برای رسیدن به سطح مطلوب آموزش دهند.

مداحی شهروز حبیبی برای امام رضا(ع)

در ادامه این مراسم شهروز حبیبی، مداح اهل بیت از استان اردبیل به مدیحه‌سرایی پیرامون امام رضا(ع) پرداخت که فیلم آن را می‌توانید اینجا ببینید:

 

 

همچنین در این مراسم حاج اکبر بازوبند و حاج اکبر مولایی از مداحان و پیرغلامان امام حسین(ع) مورد تجلیل قرار گرفتند که در ابتدای این مراسم، کلیپی در معرفی این دو پیرغلام پخش شد. آن کلیپ را اینجا می‌توانید مشاهده کنید:

 

 


پایان‌بخش این مراسم، معرفی و تقدیر از نفرات برتر مسابقات نوگلان حسینی در سه بخش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بود.

نفرات برتر بخش ابتدایی به ترتیب عبارتند از :

۱ـ سید محمد حسینی

۲ـ محمد حسین سرازقی

۳ـ محمدطاها افضلی نیکو

۴ـ محمد مهدی مختاری

۵ـ امیرمحمد پیرزاد

نفرات برتر بخش متوسطه اول به ترتیب عبارتند از :

۱ـ امیرعلی علی محمدی

۲ـامیرحسین باقری

۳ـ محمد حسن احمدی

۴ـ امیر کرامتی

۵ـ امیرعلی کیانی نژاد

و در نهایت نفرات برتر بخش متوسطه دوم به ترتیب عبارتند از:

۱ـ محمدرضا جلیل‌وند

۲ـ علی معینیان

۳ـ محمد جواد اکبری

۴ـ محسن میرکوهی

۵ـ ابوالفضل رضایی

انتهای پیام/

 

ارسال نظر