حضور پیدا نکردن در حرم منافاتی با توسل ندارد/ انبیاء هم از دارو استفاده می‌کردند

یک استاد دانشگاه گفت:‌ اگر گفته شده به خاطر بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی در حرم‌ها حضور پیدا نکنیم، به این معنا نیست که ایشان شفا نمی‌دهند، زیرا در جای خودش موارد متعددی نقل شده که آن‌ها بیمارهای لاعلاج را شفا داده‌اند.

به گزارش عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، رواج بیماری کرونا در ایران سبب شده است که برای حفظ سلامتی افراد جامعه برخی از محدودیت‌ها در زمینه زیارت بقاع متبرکه و برگزاری مراسمات دینی از سوی دولت اعمال شود، از این‌رو برخی افراد این سؤال را مطرح کرده‌اند که چرا این حرم‌های مطهر معجزه نمی‌کنند و مردم و زائران خویش را شفا نمی‌دهند و یا حداقل آن‌ها را از این بیماری حفظ نمی‌کنند؟!

 معجزه ابزاری برای هدایت مردم جامعه به سوی خدا است

حجت‌الاسلام محمدعلی کمالی استاد دانشگاه در پاسخ به این شبهه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان داشت:‌ شاید ریشه سؤال را بتوان عدم اطلاع دقیق نسبت به دین و آموزه‌های آن دانست؛ زیرا بر اساس آموزه‌های اسلام، معجزه و کارهای خارق‌العاده تنها ابزاری برای هدایت مردم جامعه به سوی خدای متعال و تقویت ایمانشان است، به همین خاطر انجام این امور تنها به اذن الهی انجام می‌گیرد.

وی افزود:‌ از سوی دیگر خدای متعال بر اساس علم و حکمت خویش، جهان هستی را بر پایه اسباب بنا نهاده است و کارهای جهان را بر اساس این اسباب انجام می‌دهد. چنان که امام صادق (ع) در حدیثی به این موضوع اشاره کرده و می‌فرمایند: «خداوند ابا دارد از اینکه چیزها (امور) را جز از طریق اسباب فراهم آورد. از این رو، براى هر چیزى، سببى قرار داده است».

وقتی پیامبر خدا از دارو استفاده کرد

کمالی ابراز داشت: پس طبیعی است که در زندگی عادی باید برای رسیدن به مقصود از طریق اسباب آن‌ها کار را پیش برد و در حوادث حال جامعه ما نیز اقتضا این است که کارهای بهداشتی صحیح انجام گیرد. همان گونه که می‌بینیم اولیای الهی نیز در زمانی که بیمار می‌شدند به پزشک مراجعه می‌کردند و می‌دانستند که این مسیر راهی است که خدای متعال برای بهبودی‌شان قرار داده است.

وی ادامه داد: در اینجا خوب است به داستانی که شهید مطهری در این زمینه نقل کرده است اشاره کنیم، استاد مطهری نقل می‌کند که حضرت موسی‌ (ع) مریض شد و بنی‌اسرائیل به عیادتش آمدند، بیماری او را تشخیص داده و گفتند: اگر به وسیله فلان گیاه خود را معالجه کنی، بهبودی خواهی یافت. موسی (ع) گفت: دارو استعمال نخواهم کرد تا خداوند بدون دوا مرا شفا عنایت کند. مدتی مریضی او ادامه یافت تا اینکه به او وحی شد که به عزت و جلالم سوگند شفایت نمی‌دهم، مگر اینکه خود را به وسیله همان دارویی که بنی‌اسرائیل گفتند مداوا کنی.

حضور پیدا نکردن در اماکن مقدس منافاتی با توسل و شفا ندارد

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بعد از این موسی (ع) آنان را خواست و گفت: همان دارو را بیاورید تا استفاده کنم. طولی نکشید که حضرت بهبودی یافت. اما از اینکه ابتدا به خداوند چنین گفته بود در دل بیمناک بود. خطاب رسید: تو گفتی که من دوا نمی‌خورم خدا من را شفا بدهد؛ مثل این است که گویی خاصیت شفا را خدا در دوا قرار نداده بلکه کس دیگر قرار داده که اگر دوا بخوری دیگر خدا تو را شفا نداده! همان خدایی که درد را آفریده، دوا را هم آفریده است؛ تو می‌خواهی توکل را نقیض و ضد حکمت من قرار بدهی؟

وی گفت: بر این اساس رعایت اصول بهداشتی مانند حضور پیدا نکردن در اجتماعات شلوغ مانند حرم‌ها و ... هیچ منافاتی با توسل و شفای اهل بیت (ع) ندارد و اگر گفته شده است که به خاطر مثلا بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی در حرم‌ها حضور پیدا نکنیم، به این معنا نیست که ایشان شفا نمی‌دهند، زیرا در جای خودش موارد متعددی نقل شده است که این بارگاه‌های مقدس بیمارهای ناعلاج را شفا داده‌اند.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در این شرایط انسان‌ها موظف هستند بر اساس اصول و ضوابطی که خدای متعال در جهان قرار داده است، عمل کنند که گوشه‌ای از آن رعایت اصول بهداشتی است و بخشی از آن توسل و توکل است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر