بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۲۸)؛

مهم‌ترین وسیله برای نزدیک شدن به خدا کدام است؟

مهم‌ترین وسیله برای نزدیک شدن به خدا کدام است؟

یک پژوهشگر مذهبی در شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان گفت: در روایات بسیاری آمده اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین وسایل نزدیک شدن به خدا هستند.

پیامبر اکرم (ص) در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لایشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ. خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان راه‌ها، راهم را به سویت نزدیک گردان، ای که پافشاری مردمان مشغولش نسازد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه‌فضل قمصری گفت: در اولین فراز از دعای روز بیست و هشتم از خدا می خواهیم بهره ما را از نمازهای مستحبی زیاد کند و به ما توفیق دهد بتوانیم این نمازها را بیشتر بخوانیم. خداوند متعال در طول شبانه روز ۱۷ رکعت نماز واجب و دو برابر آن یعنی ۳۴ رکعت نماز مستحبی برای مسلمانان مقرر داشته است که به نماز های مستحبی نوافل نیز گفته می شود.

وی افزود: این نمازها به منظور کسب ثواب و جبران ضعف های نمازهای واجب معرفی شده است. انس گرفتن با نمازهای مستحبی آثار و برکات زیادی دارد و نماز شب از میان نمازهای مستحبی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته و آثار فراوانی برای آن ذکر شده است. از جمله آثار نمازهای نافله می توان به بخشش گناهان، افزایش روزی و طول عمر اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در دومین فراز از خدا می خواهیم به ما عنایت فرموده و درخواست های ما را در این ماه اجابت کند. در اینکه خدا قادر است حاجت های انسان ها را بدهد، شکی نیست اما اینکه گاهی دعاهای ما مستجاب نمی شود، دلائل متعددی دارد. مثلا شاید آن درخواست به مصلحت ما نیست یا اینکه دعای ما به خاطر گناهانی که مرتکب شده ایم، مستجاب نمی شود.

شاه فضل افزود: در ماه مبارک رمضان شرایطی برای انسان فراهم می شود که خدا دعاهای او را به استجابت نزدیک می کند. اولا در این ماه مهمان خدا هستیم، ثانیا عبادت مهمی مانند روزه باعث نزدیکی انسان به خدا می شود و زمینه را برای استجابت دعا فراهم می کند، ثالثا تلاوت قرآن در این ماه ثواب فراوانی دارد و کسانی که در این ماه توفیق تلاوت قرآن دارند، خداوند بیشتر به آنها توجه می کند. رابعا وجود شب های قدر و ارزشمندی این شب ها باعث می شود انسان به استجابت دعا نزدیک شود. علاوه بر اینها ماه رمضان ماه استجابت دعاست و دعاهای انسان ها به استجابت نزدیک است. در این فراز دعا از خدا می خواهیم دعاهای ما را اجابت نموده و به این وسیله موجبات رحمت خود را بر ما فراوان گرداند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: آنچه در این دعا از خدا می خواهیم این است که این وسایل به ما نزدیک شود و ما بتوانیم آنها را انجام دهیم. اینکه شرایطی در زندگی ما پیش آید تا بتوانیم کارهای خیری را انجام دهیم که ما را به خدا نزدیک کند، اولین گام تقرب به خداست. کسانی که این فرصت ها را مغتنم شمرده و از آنها استفاده می کنند، گام‌های بعدی و وسیله های بعدی برایشان فراهم می شود و به همین شکل اگر گام های بعدی را بردارند، گام های دیگر نیز فراهم می شود و فرد می تواند پله های عروج را پی در پی طی نماید.
شاه فضل افزود: در پایان این دعا خدا به عنوان وجودی معرفی می شود که اصرار عده ای او را از توجه به دیگران باز نمی دارد. به همین دلیل بندگان خدا نباید نسبت به غفلت خدا از خود نگران باشند و باید بدانند که در آن واحد خدا می تواند ندای تمامی بندگان خود را بشنود و به درخواست آنها پاسخ دهد.

 

ارسال نظر