پنجره جدید زیارت در رواق «دارالحجه» حرم رضوی رونمایی شد

آئین رونمایی از پنجره جدید زیارت در رواق دارالحجه همزمان با عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از پنجره جدید زیارت در رواق دارالحجه صبح امروز ۲۳ اردیبهشت ماه همزمان با روز عید سعید فطر با حضور آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان استانی برگزار شد.

محمد مهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی در این مراسم گفت: در دوره مواجهه با کرونا و ایجاد محدودیت زیارت در صحن‌های حرم مطهر رضوی، اقدامات شاخصی مثل بازسازی و نورآرایی ضریح مطهر و احیای سنگ‌های باقدمت در توحیدخانه حضرت صورت گرفت که فرصت رونمایی و افتتاح آنها فراهم نشد اما تصمیم گرفتیم به مناسبت عید سعید فطر، پنجره جدید زیارت در رواق دارالحجه را رونمایی کنیم.

برادران به ویژگی‌های شاخص این پنجره اشاره کرد و گفت: پنجره زیارت رواق دارالحجه در پشت سر مبارک حضرت قرار دارد که یکی از نزدیکترین مسیرهای زیارت مرقد مطهر است. 

نقش برجسته اسامی ۱۴ معصوم و صلوات خاصه

وی افزود: کل داخل پنجره به سبک لایه چینی و برجسته کاری با ورق طلا انجام شده و روی آن اسامی مبارک ۱۴ معصوم به صورت نقش برجسته از جنس برنج طراحی و آبکاری طلا شده هست. همچنین در قسمت بالای پنجره‌ها نیز صلوات خاصه حضرت رضا(ع) از جنس برنج مخصوص ساخته و آبکاری طلا شده است. 

ابعاد و اجزای پنجره

به گفته برادران ابعاد این پنجره ۶ متر و ۵ سانتی متر در ۳ متر و ۴۱ سانتی متر است که با هنر قلمزنی ساخته شده و در آن ۱۵۵۰ ماسوره به کار رفته است. مدیر عالی حرم مطهر ادامه داد: طرفین ورودی‌ها نیز دارای دو درب از جنس سنگ ازاره، منطبق با سنگ‌های کار شده در رواق دارالحجه اجرا شده و در طرفین دو درب ورودی در داخل نیز به صورت یکپارچه و قدی، آینه کاری شده است. 

عرض ارادت هنرمندان به حضرت رضا(ع)

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: ساخت این پنجره به همت گروه هنری، نقاشی و معماری حرم مطهر رضوی و با هنرهای قلمزنی نقره، آبکاری طلا و مصقل کاری انجام شده که همه این مراحل تحت اشراف استاد دکتر آیینه‌چیان طراحی و انجام شده است. همچنین گروه نورآرایی حرم مطهر رضوی با مدیریت آقای دلیلیان در اجرای این کار همکاری داشته‌اند.

برادران با تقدیر از هنرمندانی که در ساخت این پنجره نقش‌آفرینی کرده اند، افزود: همواره هنر وسیله‌ای ماندگار برای تعظیم شعار دینی و ابزاری برای عرض ارادات هنرمندان به ساحت قدسی ائمه معصومین(ع)، به ویژه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) بوده و آثار هنری موجود در حرم مطهر رضوی، از جمله پنجره زیارت رواق دارالحجه، دارای این ویژگی‌های اعتقادی است.

تصاویری از این پنجره زیارت جدید حرم رضوی را در ادامه مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر