بیستمین آزمون قرآن و عترت به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری بیستمین آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت تمام الکترونیک در اواخر فصل پاییز خبر داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، عبدالهادی فقهی زاده روز دوشنبه در مراسم قرعه کشی نوزدهمین آزمون قرآن و عترت گفت: تلاش می کنیم تا طرح بیستمین دوره آزمون قرآن و عترت به زودی آماده شود و تشویق بیشتری را برای شرکت کنندگان درنظر خواهیم گرفت. 
وی افزود: امیدوارم با توجه به اعتبارات معاونت قرآن و عترت بتوانیم حداقل ۲۰ درصد به مبالغ جوایز اضافه کنیم تا نقشه راه ترسیم و تکلیف موسسات نیز در این زمینه مشخص شود.

فقهی زاده از نوزدهمین آزمون قرآن و عترت به عنوان اولین تجربه ای یاد کرد که به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد و گفت: بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند که ۶۵درصد یعنی بیش از ۸۰ هزار نفر در آزمون حضور یافتند و ۳۴ درصد از این افراد حدود ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر قبول شدند. 
وی ادامه داد: امروز از میان این افراد سه هزار و ۲۵۰ نفر به قید قرعه انتخاب می شوند. جوایز گروه های کمتر ۱۲ سال و بالای ۱۲ سال در آزمون سال ۹۸ برابر بود ولی در آزمون سال ۹۹ سهم ویژه ای به شرکت کنندگان زیر ۱۲ سال اختصاص یافت به گونه ای که ۵۰ درصد به جوایز آنان افزوده شد. 
فقهی زاده افزود: البته ما تعداد برندگان را افزایش دادیم و چون هزینه های جانبی نداشتیم، تمام هزینه های دریافتی بابت ثبت نام را به مبالغ مربوط به جوایز اضافه کردیم و تمام اطلاعات مربوط به این آزمون به صورت شفاف اطلاع رسانی خواهد شد. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ثبت نام در پنج استان به صورت رایگان انجام شده و قرار است هزینه های پرداختی به آنان بازگردانده شود.
وی با اشاره به سوالات آزمون قرآن و عترت گفت: ما تلاش کردیم تا آزمون فقط شامل علوم قرآنی نشود و اگرچه قرائت، حفظ، تجوید و ترتیل مهم هستند ولی بیش از گذشته به آموزه ها و معارف قرآن پرداخته ایم و در کنار آن در حوزه معارف و آموزه های اهل بیت به ویژه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه پرداخته ایم. 
سیدفخرالدین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری نوزدهمین آزمون قرآن و عترت گفت: پنج هزار و ۶۵۵ نفر از جوایز این آزمون بهره مند می شوند. قرار بود مرحله شفاهی آزمون برگزار شود ولی به دلیل موج چهارم ویروس کرونا آزمون شفاهی برگزار نشد و مقرر شد تا هزار و ۱۴۸ نفر به قید قرعه جایزه دریافت کنند. 
وی افزود: همچنین قرار بود به دو هزار و ۵۰۰ نفر از شرکت کنندگان بالای ۱۲ سال در آزمون ۹۸ جایزه اهدا شود که این تعداد به سه هزار و ۲۵۰ نفر افزایش یافت. 
اسماعیلی ارزش جوایز درنظر گرفته شده را بالغ بر۸۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: مبلغ ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای برگزیدگان زیر ۱۰ سال و برندگان قرعه کشی زیر ۱۲ سال آزمون سال ۹۸ و مبلغ ۷۸۲ و ۷۰۰ هزار تومان مربوط به برگزیدگان نوزدهمین آزمون است. 
رئیس ستاد برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت نیز افزود: ۷۶درصد از شرکت کنندگان در این آزمون را خواهران تشکیل می دهند و هزا و ۶۵۵ موسسه در آزمون شرکت کردند که ۸۴۷ موسسه برندگانی را به خود اختصاص دادند. 
مرتضی خدمتکار مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت با اشاره به مشکلات شیوع ویروس کرونا گفت: موسسات قرآنی و قرآن آموزان با وجود همه مشکلات به صورت چشمگیری در این آزمون شرکت کردند و این آزمون نشان می دهد که هنوز نبض موسسات آموزشی می زند که باید آن را حفظ و تقویت کرد.
وی افزود: این آزمون به عنوان یک رویداد ملی می تواند جریان ساز باشد. چون اکثر خانواده ها را با آن درگیر کرد و شرکت کنندگان، خود را در معرض سنجش قرار می دهند و این موضوع یک دستاورد است. 
در پایان این نشست مراسم قرعه کشی میان برگزیدگان به صورت رایانه ای و با حضور برخی مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که اسامی و اطلاعات این آزمون منتشر خواهد شد.  
این آزمون در سه گروه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، گروه معارف اهل بیت (ع) و گروه حفظ قرآن کریم و در ۱۴ رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در دو رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره، بخش معارف اهل بیت (ع) در سه رشته حفظ و مفاهیم نهج­ البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومان و حفظ قرآن کریم در رشته های حفظ و مفاهیم جزء۳۰، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم ۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۵ جزء اول و حفظ و مفاهیم کل قرآن کریم برگزار شد.

آزمون قرآن و عترت، برای حمایت از برنامه های آموزشی و تلاش برای کارآمدی و اثربخشی هرچه بیشتر این برنامه ها یکی از مأموریت های راهبردی معاونت قرآن و عترت به شمار می رود. برگزاری منظم و سالانه آزمون های سراسری قرآن و عترت یکی از اقدامات مهم، لازم و تأثیرگذاری است که در کنار سایر حمایت های مادی و معنوی، از جمله فعالیت ها و برنامه های آموزشی و مؤسسات و مراکز قرآنی سراسر کشور و با هدف حمایت و بسترسازی هرچه مطلوب تر آموزش مفاهیم قرآن و معارف اهل بیت (ع) در سراسر کشور انجام می شود. سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مؤسسات و مراکز قرآنی کشور و ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، از اهدافی است که برای این آزمون در نظر گرفته است

ارسال نظر