کنگره آیت‌الله شاهرودی با حضور وزیر فرهنگ در شاهرود برگزار می‌شود

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ شاهرودی گفت: همایش ملی نکوداشت مرجع تقلید فقید شیعه مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی ۱۷ تیرماه جاری با حضور مردم ، علما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شاهرود برگزار می شود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود افزود: این همایش پنجشنبه ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با برگزاری برنامه های متنوع و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در شاهرود برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیین نکوداشت این عالم برجسته شیعه در قالب همایش ملی و کنگره اصلی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مرحله نخست این یادبود در شاهرود زادگاه ایشان، مرحله دوم در شهر مشهد و مرحله سوم در شهر قم برگزار خواهد شد.

نصیری فرد با اشاره به اینکه دعوت نامه هایی به امضای آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و رییس کنگره برای مدعوین ارسال شده است ، اظهار داشت: نامه ای به امضای بزرگان و علمای شاهرود، نمایندگان مجلس خبرگان و برخی بزرگان حوزه علمیه قم برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده تا برای این کنگره پیامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی آیت الله حسینی شاهرودی آن قدر گسترده است که برگزاری یادواره های بزرگ زیبنده شخصیت ایشان است، ابراز داشت: گروه چهار نفره ای از بهترین محققان حوزه علمیه قم مدت هشت ماه به طور شبانه روز تألیفات و آثار این عالم برجسته را جمع آوری کردند.

 دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ حسینی شاهرودی هدف از برپایی این کنگره را معرفی وی به مردم به ویژه قشر جوان خواند و افزود: ساخت ۲ مستند تلویزیونی که یکی برای عموم مردم و دیگری  تخصصی است برای علمای حوزه های علمیه قم از زندگینامه این مرجع بزرگ شیعه انجام شده است.

نصیری فرد از نگارش کتاب رمانی به نام "گتِ آقا" از زندگینامه این مرجع عالیقدر خبر داد و گفت: این کتاب سیر کودکی تا رحلت آیت الله شاهرودی را شامل می شود که توسط یکی از بهترین رمان نویسان کشور برای جذب قشر جوان به نگارش در آمده است.

به گفته وی، آیت الله حسینی شاهرودی از عبارت " گت آقا " برای علمای بزرگ استفاده می کرد که به همین منظور نام کتاب زندگی نامه وی نیز از این عبارت وام گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه زندگینامه جامعی از ایشان توسط محققان حوزه علمیه قم طی هشت ماه گذشته تهیه شده است، ادامه داد: این زندگینامه در ۷۰۰ صفحه جمع آوری شده که از این مجموعه کتابی ۲۲۰ صفحه ای به صورت خلاصه نیز به نگارش در آمده است.

به گفته وی، زندگینامه این مرجع عالیقدر تبدیل به کتاب صوتی شده و بزودی در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله‌ حسینی شاهرودی افزود: یکهزار و ۴۰۰ عکس وی از کشورهای عراق، کویت، پاکستان و هندوستان جمع آوری شده که در کتاب عکس نوشت برای کنگره قم در دست تهیه است.

وی با بیان اینکه ۱۰ نمایشنامه رادیویی از زندگینامه ایشان تولید شده است، افزود: در برگزاری این کنگره ۲ هدف دنبال می شود ،یکی معرفی تولیدات علمی آیت الله شاهرودی و کتاب های نوشته شده پیرامون ایشان و دیگری شناساندن ایشان به جامعه به عنوان یک مرجع تقلید بین المللی است.

به گفته وی، از تولیدات ایشان ۱۵ عنوان کتاب و ۷۵ جلد کتاب از نوشته های پیرامونی جمع آوری شده است که در کنگره ارایه خواهد شد.

نصیری فرد با بیان اینکه آیت الله شاهرودی آثار بسیاری داشت، تصریح کرد: بخشی از کتاب ها و تألیفات ایشان هنگام بازرسی ماموران رژیم بعث از منزلشان در نجف از بین رفت و بخش دیگر در هنگام انتقال به ایران در مرز خسروی توقیف و نابود شد.

امام جمعه شاهرود هم در این نشست با اشاره به حضور حداکثری مردم در روز انتخابات گفت: مردم به رغم همه تنگناها از جمله بیماری کرونا، شیطنت دشمنان و بمباران های تبلیغاتی در جهت شرکت نکردن، حماسه خلق کردند و نشان دادند پای آرمان های نظام و انقلاب ایستاده اند.

حجت الاسلام عباس امینی با بیان اینکه باید مسوولان در برگزاری مناظرات به دلیل برخی بداخلاقی ها تجدید نظر کنند، افزود: تبریک رقیبان به رییس جمهور منتخب کار ارزشمند فرهنگی بود که موجب آرامش در کشور شد و باید این امر نهادینه شود.

وی ابراز امیدواری کرد دولت سیزدهم بتواند امیدهایی که آفریده شده و اعتمادهایی که دوباره برگشته را در حد مطلوب نگه دارد و خدمات ویژه ای در حوزه اقتصادی و به خصوص معیشت مردم و بخش فرهنگی ارایه دهد.

امینی نکوداشت مفاخر را یکی از مهمترین کارهای شورای فرهنگ عمومی خواند، تصریح کرد: آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی یکی از مفاخر بزرگ شاهرود به ویژه جهان تشییع بود.

وی ادامه داد: برگزاری این کنگره، تبلیغ شخص نیست، آن عالم برجسته سال ها است که از دنیا رفته است و نیازی به برگزاری این گونه همایش ها ندارد، ترویج یک فضیلت، تبلیغ الگوسازی برای جامعه جوان این ضرورت را ایجاب می کند.

به گفته وی، نکات ارزنده ای در حوزه های مختلف فرهنگی، دینی و حوزوی، سیاسی و اجتماعی در زندگی این عالم بزرگ می تواند کمک خوبی به ترویج فرهنگ عمومی در کشور کند.

ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود هم در این نشست با بیان این که مردم شاهرود با حضور ۶۰ درصدی در انتخابات حماسه آفریدند، گفت : موثران شهرستان نفش ارزشمندی در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای داشتند.

وی با بیان این که با همکاری بسیار خوب نیروهای امنیتی و انتظامی انتخابات در کمال آرامش برگزار شد ، افزود: هفت هزار نفر برای برگزاری انتخابات  تلاش کردند.

وی به همایش نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی هم اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی دستگاه های اجرایی با همراهی و همفکری و پشتیبانی آماده برگزاری این کنگره هستند.

آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد، وی از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم قمری و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی بود.

وی ۱۴ شهریور ۱۳۵۳ درگذشت و در حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف دفن شد.

ارسال نظر