دعا زبان گویای صحیفه سجادیه و نسخه درمان مشکلات امروز است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فوادیان با اشاره به مفاهیم و معارف والای صحیفه سجادیه اظهار کرد: دعا زبان گویای صحیفه و نسخه درمان مشکلات امروز است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه زبان صحیفه سجادیه زبان دعا است، اظهار کرد: دعا فصل مشترک و فطری میان همه انسان‌ها است و هر کجای دنیا برویم نیایش هست، انسان همواره نیازمند ارتباط با خالق بوده و هست و صحیفه بهترین راه ارتباط با خداست.

این پژوهشگر با اشاره به ویژگی‌های صحیفه سجادیه افزود: این اثر سترگ به قلم امام چهارم، زبان انسان را برای صحبت با خدا باز می‌کند و به بیان بهتر زبان دل، زبان خرد، زبان ادب آدمی را در پیشگاه خداوند می گشاید؛ از سوی دیگر در صحیفه سجادیه صرفا با نیایش مواجه نیستیم بلکه بسیاری از نیازهای ضروری در قالب دعا آموزش داده شده است.

وی گفت: وقتی دکتر شریعتی در جریان ترجمه کتاب «نیایش» اثر «الکسیس کارل» با فصلی با عنوان «زیباترین پرستنده» که منظور امام سجاد(ع) بود مواجه شد گفت: متوجه شدم که در کتاب های خودمان نیز این مسایل وجود دارد و جامعیت بیشتری به نسبت آنچه که کارل مطرح کرده دارد.

حجت‌الاسلام فوادیان اظهار کرد: همچنین «ویلیام چیتیک» از اسلام‌شناسانی است که از جمله کارهای مهم او ترجمه صحیفه سجادیه از زبان عربی به انگلیسی بود. او در مقدمه ترجمه انگلیسی، تحلیل محتوایی از سختارهای صحیفه بیان کرده و می‌گوید هدف من بر خلاف بسیاری از محققان گذشته این نیست که تعصبات رایج در مورد اسلام را رد کنم بلکه می‌خواهم بگویم اثری مانند صحیفه بُعد درونی اسلام را به نمایش می‌گذارد.

این پژوهشگر افزود: امام سجاد(ع) در صحیفه به بسیاری از موضوعات پرداخته است، «فریده مهدوی دامغانی» از مترجمینی است که صحیفه سجادیه را به زبان فرانسه ترجمه کرده است. او نقل می‎کند یکبار که برای سخنرانی در مراسم ویژه چهلمین سالگرد نصب صلیبی از طلا بر مزار دانته به ایتالیا سفر کرده بود  نماینده امور فرهنگی هنری پاپ جدید نیز حضور داشت. شب، پس از صرف شامی غیررسمی تقاضا کردند که یکی از ما، کتابی به ایشان امانت دهیم تا پیش از خوابیدن، مطالعه کنند که بی درنگ کتاب صحیفه سجادیه را که چندین نسخه‌ از آن را به دفتر امور فرهنگی شهر راونا و نیز انجمن دانته (یعنی به همان برادران راهب فرانسیسکَن که یکی از تخصصی‌ترین و بهترین کتاب‌خانه‌های ایتالیا در مورد آثار دانته به تمام زبان‌های دنیا را در اختیار دارند) تقدیم کرده بودم را پیشنهاد دادم و در این راستا بی‌درنگ به همراه شوهرم و رئیس انجمن فرهنگی شهر راونا، دکتر والتر دِلاّمُنیکا، شبانه به دفتر فرهنگی شهر رفتیم، کلیدهای ساختمان را گشودیم، و یک جلد از صحیفه‌ها را از درون قفسه‌ای برداشتیم و به آن روحانی محترم تقدیم کردیم. ایشان از من سؤال کردند که کدامین یک از نیایش‌های اسلامی ما را تلاوت کنند؟ من پاسخ دادم که نیایش نخست، سوم و نهم (یعنی به ترتیب، نیایش در جهت ستایش و تسبیح خداوند متعال، نیایش تبرّک جستن از حاملات عرش الهی و نیایش در جهت طلب مغفرت) را مطالعه کنند و نظرشان را روز بعد، به من اعلام کنند، صبح روز بعد ایشان گفتند شب گذشته نه تنها نیایش های یاد شده که برخی دیگر از ادعیه را مطالعه کرده و از این مفاهیم و بیان لذت بردند. در ادامه ایشان با حالتی سراپا افسوس، کتاب را به رئیس فرهنگی شهر راونا بازگرداندند، اما می دانستم که ایشان علاقه داشتند آن کتاب را نزد خود نگاه دارند، لذا خواهش کردم که آن اثر را به رسم یادگار از من بپذیرند. 

وی ادامه داد: آیت الله مرعشی نجفی نیز یک نسخه از صحیفه سجادیه را به شیخ طنطاوی می دهد که او پس از مطالعه این اثر گفته بود: «هر چه فکر کردم کلام خالق نیست و کلام مخلوق هم نیست. از کلام مخلوق بالاتر است»، بنابراین صحیفه کتابی با ویژگی های منحصر به فرد است که افراد با ادیان و مناسک مختلف را جذب می کند. 

حجت‌الاسلام فوادیان با اشاره به برخی ویژگی‌های صحیفه سجادیه گفت: ارتباط مستقیم با سه امام معصوم(ع) از دیگر خصایص این اثر است.  املا کننده این کتاب امام سجاد(ع)، کاتب آن امام محمدباقر(ع) و ترویج دهنده‌اش امام صادق(ع) است؛ لذا سه امام در تدوین، تبیین و ترویج صحیفه نقش داشتند. 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «خلاصه و عصاره‌ای از تفکرات اهل بیت (ع) در این کتاب گنجانده شده است». سخنان رهبری نشان می دهد که این کتاب بسیار شگفت انگیز و پر محتوایی است، ضمن اینکه صحیفه از بدو پیدایش و نگارش تاکنون همواره مورد عنایت اهل بیت(ع) بوده است.

این پژوهشگر افزود: برخی تصور می کنند صحیفه سجادیه صرفا کتاب دعا است در حالی که چنین نیست، این اثر در حوزه های مختلفی از جمله عرفان، حکمت، سیاست و بسیاری مسایل دیگر مطالبی را در قالب دعا بیان کرده و راه حل برایشان ارایه کرده است. شاه کلید همه جریانات در عالم ارتباط با خدا است، امام سجاد(ع) از این فرمول در کتاب استفاده کرده و خدا را به زیبایی توصیف و ما را به سوی خالق رهنمون ساخته است؛ این اثر به ما آموزش می دهد که چگونه با خدا سخن بگوییم.

حجت‌الاسلام فوادیان گفت: از جمله مهترین مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم مسایل اقتصادی و رزق و روزی است که به جای آنکه ازخ داوند طلب کنیم به بنده خدا چشم دوختیم. ما گمان خوب به خدا نداریم. در دعای 29 صحیفه سجادیه به این مساله اشاره شده و امام سجاد(ع) به ما می آموزد که چگونه برای رزق و روزی دعا کنیم و از خداوند طلب گشایش داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر