گزارشی از آیین پایانی جشنواره سردار آسمانی

مکتب حاج قاسم و رسالتی که انتها ندارد

مکتب حاج قاسم و رسالتی که انتها ندارد

آیین پایانی جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری سردار دل ها اگرچه برای نخستین بار و به میزبانی استان کرمان برگزار شد اما آنطور که مسئولان متولی گفتند قابلیت و ضرورت جهانی شدن دارد زیرا رسالت معرفی مکتب حاج قاسم بسیار زیاد و از ابعاد گسترده ای برخوردار است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل  از خبرگزاری ایرنا، معرفی برگزیدگان این جشنواره از استان های مختلف کشور شامگاه پنجشنبه در شهرستان سیرجان استان کرمان در بخش های مختلف خبر، گزارش و ... بهانه ای بود تا سخنرانان مراسم هم از ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی و مکتب حاج قاسم بگویند و رسالتی که همه ما بویژه اصحاب رسانه در این زمینه دارند.

سخنرانان مختلفی در این آیین هرکدام از زوایای مختلف به ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداختند؛ از مدیری که در زمان جنگ سرباز حاج قاسم در جنگ هشت ساله بوده و مدیران و شخصیت هایی که یا از نزدیک با حاج قاسم در ارتباط کاری بوده اند یا به هر طریقی از وی شناختی داشته اند.

خبرنگاران ۲۵ استان کشور که در این جشنواره سراسری شرکت کرده اند ۵۱۰ اثر رسانه ای به این رویداد ارسال کرده اند که از بین آنها ۳۱۸ اثر توسط داوران پذیرفته شده است؛ آثار دریافتی جشنواره در قالب خبر، گزارش، تحلیل، تیتر و ... رسانه ای مرتبط با سردار سلیمانی به این جشنواره ارسال و داوری شده است.

البته اعضای هیات داوران در بیانیه پایانی خود بر ضرورت افزایش کیفیت و اصول حرفه ای رسانه ای تولید محتوای خبری در آثار خبرنگاران تاکید و تصریح کردند که ضرورت دارد خبرنگاران بیش از پیش به ابعاد مختلف اصول کارشناسی تهیه آثار خبری توجه کنند. این تاکید نشان از اهمیت وضرورت هایی دارد که اصحاب رسانه باید با تمرکز بر کیفیت بخشی به فعالیت هایشان به جای تمرکز بر کمیت گرایی، بتوانند در تولیدمحتوای اثربخش و دارای جذابیت که مخاطب را درگیر و به دنبال آن اقناع کند، فعالیت ها را بهبود بخشند.

اما صرفنظر از کیفیت تولید محتوا در حوزه رسانه بویژه معرفی حاج قاسم و مکتب ایشان، شنیدن ابعاد مختلف ویژگی های شخصیتی وی خود جالب و قابل تامل است؛ امام جمعه سیرجان در این نشست از بهره گیری حاج قاسم از قرآن کریم گفت و تاثیراتی که در شخصیت و زندگی او داشت؛ سایر مدیران از جمله سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان که زمانی در دوران دفاع مقدس سرباز حاج قاسم در لشکر ثارالله بوده است.

حسین مهرابی گفت: ما فکر می کردیم چون سرباز حاج قاسم بودیم و با وی ارتباط نزدیک داشتیم، اینقدر برای ما دوست داشتنی و شناخته شده است اما بعد از شهادت سردار دیدیدم که نه تنها در استان و کشور، بلکه در سطح جهان چقدر سردار را می شناختند و او را دوست داشتند که نشان از سبک زندگی منحصر به فرد و ولایتمداری او دارد.

حسین شاهمرادی مدیر حراست شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان میزبان و حامی این مراسم و جشنواره نیز ضمن بیان ویژگی های حاج قاسم که سبب شد حاج قاسم به عنوان الگویی شناخته شده در جهان اسلام و حتی فراتر از جهان اسلام شود تاکید کرد که همه وظیفه داریم در معرفی حاج قاسم بکوشیم و برنامه ریزی کنیم.

از جمله دیگر سخنرانان این مراسم  سرهنگ علی دستوری فرمانده سپاه ناحیه رفسنجان بود. وی که به نیابت از سردار حسین معروفی فرمانده سپاسه ثارالله در مراسم حاضر شده بود به تبیین شخصیت حاج قاسم از ابعاد مختلف پرداخت و گفت:  الگو و اسوه هر جا مطرح می شود باید با دقت مطالعه و بررسی و شناخته شود، مثلا وقتی زندگی فردی را بررسی می کنیم ویژگی های خوب زیادی احصا می شود که باید از این ویژگی ها درس گرفت.

وی با بیان اینکه وقتی زندگی سردار سلیمانی را می بینیم تمام ویژگی های خوب نمایان می شود، تصریح کرد: مثلا آدم می تواند با اخلاص باشد اما هر آدم با اخلاقی نمی‌تواند حماسه ساز باشد؛ می‌توان فردی در اوج صلابت در میدان نبرد، صفای باطن داشت، شخصیت حاج قاسم همه جانبه بود.  

مکتب حاج قاسم و رسالتی که انتها ندارد

ولایت مداری محض از شاخصه سردار بود

فرمانده سپاه سیرجان با اشاره به ولایتمداری سردار سلیمانی گفت: به گفته سردار در آخرت نسبت به ولایتمداری و میزان التزام ما به نظام جمهوری اسلامی از ما سوال می‌شود.

به گفته این مسئول، سردار سلیمانی در اوج تدبیر و صاحب نظر بودن، اعلام استقلال نمی کرد و ولایتمدار محض بود و فرمان ولی را بر زمین نمی‌گذاشت.

رسانه ها نقشی کلیدی دارند

به گفته وی، شناساندن و الگو معرفی کردن این شخصیت مهم است و رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارند.

فرمانده سپاه سیرجان نقش رسانه ها را در این عرصه موثر خواند و با اشاره به نقش حضرت زیبب در انتقال و ماندگاری پیام عاشورا گفت: همانطور که گفته اند کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود،  انقلاب ایران هم در ایران می ماند اگر حاج قاسم نبود.

دستوری افزود: سردار در اوج جنگ با داعش به دخترش نامه می نویسد و می گوید: فراق من برای شما سخت است اما چکنم که می بینم شما در امنیت هستید و دختر هایی در جای جای دنیا، مظلوم و بی دفاع و بیگناهند و اگر امروز پدرتان اسلحه ای برمی دارد، برای آدم کشی بر نداشته بلکه در مقابل آدمکش هاست.

فرمانده سپاه سیرجان گفت: آنجا که جان مردم مهم و در خطر است سردار سلیمانی نگاه نمی کند که طرف شیعه است یا سنی و ایزدی، همانند گذشته در دل داعش می رود.

وی درباره تاثیر زندگی کردن در مکتب اسلام که مکتب ساز است تاکید کرد: غیر از نبی اسلام که اسوه است افراد دیگری هم که در مکتب اسلام رشد کنند، خود مکتب ساز می شوند و می توانند الگو شوند.​

ارسال نظر