رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

زمان بازسازی فرهنگ رسیده است

زمان بازسازی فرهنگ رسیده است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: زمان بازسازی فرهنگ رسیده است و باید موازی‌کاری‌ها را کم کنیم.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام محمد قمی روز دوشنبه در اولین نشست خبری رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دستگاه‌های فرهنگی متعددی وجود دارد که ممکن است به ضرورت تاسیس شده باشد ولی در گام دوم انقلاب ضروری است این وضعیت فرهنگی آشفته بازسازی شود.

وی افزود: ۱۳ وزارت خانه داریم که معاونت فرهنگی دارند ولی در بعضی موارد به صورت غیرکارشناسی منابعی برای کارهای فرهنگی تخصیص داده شده است. فرهنگ پیچیدگی های خاصی دارد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تاکید دارند. 

قمی گفت: در سازمان تبلیغات نیز که عریض و طویل است سعی کردیم به سمت هم افزایی و هم گرایی برویم. مثلا حوزه هنری با تبلیغ قرآنی که سازمان دار القرآن الکریم است یکی شود.
وی ادامه داد: البته یک مغالطه ای وجود دارد که چون فرهنگ یک امر زمان بری است آن را به آینده احاله می دهند در حالی که باید آنچه که از فرهنگ می فهمیم برای بازسازی ساختار آن به کار ببریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما پرچمدار یک گفتمان پیش برنده در فضای افکار عمومی هستیم که به طور خلاصه اسلام ناب است. اسلام ناب به شدت با فطرت انسان ها و به ویژه هویت ایرانی سازگار است. اسلام برای سعادت جامعه و ارتقای فرهنگی به تواصی سفارش کرده است. یعنی باید مراقب هم باشیم و مفهوم تواصی باید فراگیر و عملیاتی شود. چون معتقدیم نشر خوبی ها در امتداد تبلیغ عمومی دین است.
قمی با استناد به آیه ۱۷۷ سوره بقره گفت: خوبی یعنی ایمان به مبدا همه خوبی ها که خداست و اگر مراقب خوبی های هم باشیم و خوبی ها را به همدیگر معرفی کنیم و راه گذر از مسیر زشتی ها را به یکدیگر نشان دهیم جامعه به سعادت نزدیک خواهد شد.
وی افزود: البته عده ای مانند هنرمندان و اهالی رسانه موظف به ترویج خوبی ها هستند. چون رسانه یعنی نشر خوبی ها و همه مردم باید خود را ترویج دهنده خوبی ها بدانند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در گام دوم نهضت برای تبلیغ اسلام ناب تلاش کرده ایم تا به سمت علمی تر، عمیق تر، مردمی تر، اجتماعی تر، موثرتر و جوانانه تر دستگاه فرهنگی و تبلیغی در سازمان به گونه ای که محسوس است، حرکت کنیم. 
وی با تجلیل از تمام اقدامات انجام شده در مدیریت های سابق سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در زمانه ای که می توان مظلومیت فرهنگ را روایت کرد و از بازسازی انقلابی سخن گفت تلاش کرده ایم به اندازه ای که به این سازمان محول شده به سوی گام دوم حرکت کنیم. ما به عنوان خادم معتقدیم تبلیغات اسلامی همان نشر خوبی هاست و خوبی های مردم را به خودشان نشان می دهیم. در واقع عده ای از میان مردم برخاستند و گامی برداشته اند و ما به دنبال آن هستیم تا در کنارشان باشیم.
قمی از فعالیت های سازمان تبلیغات برای رفع آسیب های اجتماعی در حوزه فرهنگ سخن گفت و افزود: ساحت کتاب، کار تربیتی، سینما، جلسات قرآنی و همه هنرمندان باید در مسیر نشر خوبی ها به هم پیوند بخورند.

پیشینه سازمان تبلیغات اسلامی 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورایی به نام شورای عالی تبلیغات اسلامی در تیر سال ۱۳۶۰ پس از مشورت با جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم و با همکاری دفتر تبلیغات  اسلامی قم توسط حجج اسلام شهید غلامحسین حقانی، شهید عباس شیرازی، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت‌الله محمد امامی کاشانی تاسیس شد. این افراد به عنوان اعضای شورای عالی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد تأسیس این سازمان خدمت امام خمینی‌(ره) رسیدند و حضرت امام (ره) در این دیدار ضمن تأیید اقدامات این سازمان مواردی را به عنوان وظایف اصلی سازمان توصیه کردند. 

پس از تاسیس شورای عالی تبلیغات اسلامی و در طول دهه ۶۰، این سازمان همواره به صورت شورایی اداره می شد تا اینکه سرانجام به دلیل مشکلاتی که به دلیل پراکندگی در مدیریت گریبان گیر این سازمان شده بود، امام خمینی (ره) در فروردین ۱۳۶۸ در حکمی آیت الله احمد جنتی را به سمت ریاست این سازمان منصوب کردند و از آن زمان سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی تحت نظارت مستقیم رهبر انقلاب به فعالیت خود ادامه داده است.

پس از آیت الله جنتی به ترتیب حجت الاسلام محمود محمدی عراقی به مدت ۱۰ سال ریاست این سازمان را برعهده گرفت و در سال ۸۰ با عنایت خاص مقام معظم رهبری محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن آوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا طی حکمی در مهر سال ۱۳۸۰ حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب شد و در مرداد سال ۹۷ حجت الاسلام محمد قمی مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی را به عهده گرفت. البته حکم انتصاب ریاست سازمان تبلیغات از طرف رهبر معظم انقلاب پنج ساله است.

مهمترین وظایف سازمان تبلیغات اسلامی عبارتند از:

۱. سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی.
۲. زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مومن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
۳. تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
۴. تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی.
۵. انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی.
۶. تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی، و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.
۷. تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.
۸. شناسایی و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبکه‌های تبلیغی- مردمی جامعه اسلامی و تهیه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.
۹. برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعال‌تر شدن افراد تاثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌های بیگانه.
۱۰. برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی.
۱۱. همکاری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلابی.
۱۲. تأسیس و اداره موسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارآمد و هنرمندان متعهد و مربیان دینی.
۱۳. تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی.
۱۴. سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور بویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم.
۱۵. هدایت و حمایت انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های اسلامی- مردمی و نظارت بر آنها.
۱۶. برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی جهت علاقه‌مندان به فرهنگ فارسی در کشور با تأکید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همکاری و هماهنگی مراجع ذی‌صلاح.
۱۷. برگزاری کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاههای بین‌المللی مردمی در کشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم کردن زمینه شرکت هنرمندان و شبکه های تبلیغی- مردمی در کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی.
۱۸. انجام همکاری های فرهنگی- تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی داخل کشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تامین ارتباط افراد و مراکز اسلامی و فرهنگی- مردمی برای تالیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذی صلاح.
۱۹. نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهره برداری در کشور.
۲۰. نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی، و همکاری با وزارتخانه‌های ذی‌ربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن کریم.

مؤسسه‌ انتشاراتی امیرکبیر، حوزه هنری، روزنامه‌ تهران تایمز، سازمان دارالقران الکریم، موسسه‌ فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، خبرگزاری مهر و پژوهشکده‌ باقرالعلوم قم از نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است.​

ارسال نظر