ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است

علامه شیخ احمد القطان در نشست هم‌اندیشی با عنوان «وحدت اسلامی؛ دستاوردها و چالش‌های پیش‌رو» در لبنان، به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسائل جهان اسلام و مستضعفان اشاره کرد و گفت: ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا  ، مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در شهر طاریا (در بقاع شمالی لبنان)، نشست هم‌اندیشی با عنوان «وحدت اسلامی؛ دستاوردها و چالش‌های پیش‌رو» با حضور عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سالن کنفرانس شهرداری شمسطار بقاع برگزار کرد.

دو سخنران این نشست با ارائه مطالبی، موضوعات مربوط به وحدت اسلامی و ضرورت مقابله با توطئه‌های دشمنان ملت‌های مسلمان را تبیین کردند.

مُراد از وحدت تشکیل مدینه فاضله است

خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در سخنرانی خود در این نشست، به ریشه‌های تاریخی روند ایجاد وحدت میان مسلمانان و همچنین، چالش‌های پیش روی جهان اسلام پرداخت.

وی گفت: مفهوم وحدت اسلامی در حقیقت زاده روندی تاریخی که پس از یک دوره افول و انحطاط، سپس یک نهضت اصلاح گری ایجاد شد و هدف از آن حرکت به سوی کمال و تعالی اجتماعی است.

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان افزود: این کمال خود زاده یک فلسفه سیاسی موفق و برگرفته از ارزش‌ها و تعالیم آسمانی است، تعالیمی که ادیان آسمانی با هدف خوشبختی جوامع بشری به ارمغان آوردند.

خامه یار تأکید کرد: فلاسفه و اندیشمندان بزرگ به ویژه علمای مسلمان، با معیار قرار دادن ارزش‌های دینی و انسانی، مفهوم امت واحده و تلاش برای تشکیل مدینه فاضله را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم وحدت اسلامی مورد نظر ما، برگرفته از یک رویکرد ایدئولوژیک برای توسعه نفوذ و گستره جغرافیای یک مذهب خاص نیست، گفت: مراد از وحدت اسلامی تلاش برای آماده سازی زمینه برای تشکیل امت واحده و در نهایت تشکیل مدینه فاضله اسلامی است.

خامه‌یار خاطرنشان کرد: در وحدت، قدرتی نهفته است که جوامع را به ایستادگی در برابر طُغیانگری، ظلم و ستم، هرج و مرج، تکفیر و تمام شرارات‌های دنیوی مقدور می‌سازد.

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان به سیر تاریخی روند وحدت میان ملت‌های مسلمان از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ اقدامات تقریبی به شمار می رود، زیرا که این انقلاب خاستگاهی ایجاد کرد که تلاش‌های تقریبی را یکپارچه و راه را برای هدفمند شدن روابط و فعالیت‌های تقریبی فراهم کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) با اصل قرار دادن اسلام انقلابی و اصیل، به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام بود. پس از امام، رهبر معظم انقلاب، نیز راه ایشان را ادامه داده و همواره ملت‌های مسلمان را به وحدت، مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی دعوت کرده است.

خامه‌یار ابراز امیدواری کرد مسلمانان بر چالش‌ها فائق آیند و پس خنثی سازی توطئه‌های دشمنان، به زودی شاهد گسترش همکاری علمی و عملی میان فرق و مذاهب اسلامی باشیم.

اسلام دین صلح و رحمت است/ داعش مردم را از دین دور کرد

در ادامه، علامه شیخ «احمد القطان» رئیس جمعیت «قولنا و العمل» و روحانی سرشناس اهل سنت لبنان، به شرایط فعلی حاکم بر جهان اسلام و چالش‌های پیش روی روند وحدت اسلامی پرداخت.

شیخ احمد القطان با بیان اینکه اندیشه تکفیری در تمام ادیان و تمام مذاهب وجود دارد، گفت: اندیشه وحشیانه تکفیری داعشی ارتباطی به اسلام اصیل ندارد، بلکه برگرفته از هویتی تروریستی که در ادیان و مذاهب مختلف ریشه دوانده است.

وی با تأکید بر اینکه تدین با زور و اجبار راه به جایی نمی‌برد، اظهار کرد: جریان‌های تکفیری تلاش می‌کنند با استفاده از خشونت و زور هویت و ایده‌های خود را به مردم بقبولانند، در حالی که دین اسلام دین صلح و رحمت، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز است.

رئیس جمعیت قولنا و العمل لبنان خاطرنشان کرد: دین اسلام با رویکرد داعشی منتشر نمی‌شود، رویکردی که بر منفجر کردن کلیساها و حسینیه‌ها، و مجبور کردن مردم به پایبندی به ایده‌های پوچ و بی اساس استوار است.

وی همچنین، افزود: داعش مردم را از دین دور کرد و اعتبار و آبروی اسلام را بر باد داد، چراکه این گروه تروریستی تصویری غلط از اسلام به جهانیان ارائه داد.

این روحانی اهل سنت در ادامه سخنان خود به بیان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسائل جهان اسلام و مستضعفان پرداخت و گفت: ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است و در این راستا هیچ تفاوتی میان شیعیان و اهل سنت قائل نیست.

وی توضیح داد: ایران از مساله فلسطین حمایت می‌کند، بنابراین عملا از اهل سنت در اراضی فلسطینی دفاع کرده است. در سوریه و عراق نیز بدون توجه به دین و مذهب افراد، از مستضعفان در این کشورها حمایت کرده است.

رئیس جمعیت قولنا و العمل لبنان بر ضرورت حمایت از مقاومت تأکید کرد و گفت: زمانیکه مقاومت در لبنان پیروز شد و صهیونیست‌ها را از خاک لبنان اخراج کرد، آن پیروزی تنها مختص شیعیان لبنان نبود، بلکه دستاوردی بود که طعم نتائج مثبت آن را تمام لبنانی‌ها چشیدند.

وی در پایان سخنان ضمن تأکید بر ضرورت وحدت میان شیعیان و اهل سنت، پیروان تمام ادیان آسمانی را به وحدت گسترش همکاری‌های مشترک دعوت کرد. 

انتهای پیام

ارسال نظر