فرهنگ عمومی چیست و در قم چگونه سیاستگذاری می شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه آنچه در انظار و ظاهر مردم می‌بینیم، فرهنگ عمومی است، گفت: آن چیزی که به عنوان باور و اعتقاد در رفتار و آداب مردم وجود دارد و اکثریت مردم جامعه آن را پذیرفته‌اند، فرهنگ عمومی آن جامعه است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، فرهنگ عمومی مقوله ای کلان و در حوزه مباحث چند وجهی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی در هر کشور یا منطقه است.فرهنگ عمومی شبکه بهم تنیده ای، قدرتمند و مؤثر از دانش ها، گرایش ها و منش های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می شود و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، ما را تابع خود می سازد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این شورا وظیفة خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد. 

در این زمینه شورایی به عنوان فرهنگ عمومی در هر استان شکل می گیرد که در قم با ریاست آیت الله سعیدی و دبیری سید موسوی حسینی کاشانی و تمام نهادهای علمی، فرهنگی و اجرایی تشکیل می شود.

در همین راستا به سراغ دبیر این شورا رفتیم تا از کم و کیف فعالیت این شورا در استان، حیطه عملکرد، شکل سیاستگذاری و اولویت های فرهنگی استان قم از نظر این شورا مطلع شویم.

سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا قم عنوان کرد: 14 آبان بهانه‌ای برای توجه بیشتر و جدی تر به فرهنگ عمومی است.
وی با اشاره به اینکه آنچه در انظار و ظاهر مردم می‌بینیم، فرهنگ عمومی است، تصریح کرد: آن چیزی که به عنوان باور و اعتقاد در رفتار و آداب مردم وجود دارد و اکثریت مردم جامعه آن را پذیرفته‌اند، فرهنگ عمومی آن جامعه است.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که فرهنگ مانند هوا است که باتوجه به اینکه فرهنگ عمومی در سطح جامعه وجود دارد به نظر می‌رسد منظور این جمله، فرهنگ عمومی باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار کرد: فرهنگ عمومی مانند هوایی که تنفس می‌شود در همه جا وجود دارد به همین علت بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.
وی بیان کرد: ناهنجاری‌های ظاهری سطح قم، یکی از اولویت‌های جدی شورای فرهنگ عمومی استان قم است که رصد می‌شود تا راهکاری برای آن شناسایی شود و آسیب آن به حداقل برسد.
وی ادامه داد: فرهنگ آپارتمان نشینی، عفاف و حجاب، رانندگی و میزان تصادفات، مسافرپذیری و گردشگری از جمله موضوعات خاصی است که در شورای فرهنگ عمومی استان قم به مرور به آن پرداخته شده است همچنین در رابطه با اینکه چه موضوعاتی در حوزه سبک زندگی نیاز به توجه بیشتری دارد نیز مطالعات مختلفی انجام شده است.
حسینی کاشانی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی یک قرارگاه فرهنگی است که اطلاعات مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه را رصد، پژوهش و پالایش می‌کند و سعی می‌کند باتوجه به ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را که با توجه به سیاست گذاری‎های استان انجام می‌شود را دنبال کند تا به نتیجه مدنظر نهایی برسد.
وی عنوان کرد: با توجه به حضور دستگاه‌های مختلف، حضور هیئت اندیشه ورز و استمرار و نظم جلسات، سعی شده است که روز به روز موارد بیشتری دنبال شود و خروجی‌های شورا در جامعه بیشتر دیده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به اینکه هیئت اندیشه ورز برای پخته تر شدن موضوعات در جلسه حضور دارد، تصریح کرد: هیئت اندیشه ورز با حضور اساتید و کارشناسان مربوطه، موضوعات را بررسی می‌کنند و در صورتی که نیاز به مطالعات داشته باشد از دستگاه مربوطه دریافت می‌شود.
وی اظهار کرد: مصوبات فرهنگی با مصوبات اقتصادی، صنعتی و... متفاوت هستند و نمی‌توان از مصوبات فرهنگی توقع داشت با اندازه گیری مشخص اثر بخشی آن پیدا شود.
حسینی کاشانی ادامه داد: برخی از مصوبات سلبی یا ایجابی هستند که بعد از تصویب در شورا و پیگیری دستگاه‌ها انجام می‌شوند؛ اما برخی از مصوبات نیاز به بودجه دارد که مراتب دیگری دارند.
وی افزود: مثلا برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی روز قم، سامان دهی ورودی‌های شهر قم، سامان دهی نما ساختمان‌ها، تبلیغات سطح شهر و... مصوبات خوبی صورت گرفته و انجام شده است همچنین در رابطه با رانندگی و تصادفات نیز در بخش فرهنگی و تبلیغی کارهایی صورت گرفته است که گزارش‌ها و آمار آینده تصادفات، میزان اثر بخشی و راه گشا بودن آن را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: با توجه به فعالیت هیئت اندیشه ورز، شورای فرهنگ عمومی قم از شوراهای موفق کشور است و در ماه‌های گذشته نیز به شورای فرهنگ عمومی کشور دعوت شد تا تجربیات خود را مطرح کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت های استان قم یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی استان قم می تواند کمک بیشتری به شورای فرهنگ عمومی کشور کند.

انتهای پیام

ارسال نظر