مجموعه «مکاسب محرمه» به قلم آیت‌الله اعرافی، با ویراست جدید منتشر شد

مجموعه کتاب «مکاسب محرمه» در یازده جلد، اثر آیت الله علیرضا اعرافی، توسط انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان به چاپ رسید.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مجموعه کتاب «مکاسب محرمه» در یازده جلد، اثر آیت الله علیرضا اعرافی، توسط انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان به چاپ رسید.

این کتاب که برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است، با ویراست جدید در یازده جلد تقدیم جامعه علمی شده است.

حجت‌الاسلام احمد عابدین‌زاده مدیر گروه فقه روابط اجتماعی پژوهشکده حکمت و شریعت و مدیر و ناظر تقریرات مجموعه «مکاسب محرمه» در گفتؤگو با فارس گفت: پس از اینکه مجموعه مکاسب محرمه در پانزده جلد به چاپ رسید و با استقبال جامعه علمی مواجه شد و توفیقاتی نظیر کتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود کرد، بر آن شدیم تا چاپ جدید در سال ۱۴۰۰ بروز و با ویراست جدید در یازده مجلد تقدیم جامعه علمی شود. از خصوصیاتی که این دوره را از کتاب‌های هم ردیف خود ممتاز می‌کند طرح و بررسی دقیق و عالمانه حضرت آیت‌الله اعرافی و طرح‌ نویی است که ایشان برای تنظیم مباحث مکاسب محرمه در کتاب حاضر ارائه کردند.

وی درباره امتیازات و مزایای این مجموعه گفت: «تقسیم اعیان نجس به حیوانات و غیر حیوانات و طرح مباحثی درباره خرید و فروش انسان و حیوان»، تقسیم  موضوعی عنوان‌های نوع چهارم (تکسب با کارهای حرام) به هفت گروه: محرمات علوم، محرمات هنر، محرمات ورزش و بازی، محرمات روابط میان‌فردی، محرمات سیاست، محرمات تجاری و محرمات اداری»، افزودن مفهوم‌شناسی و پیشینه فرافقهی و فقهی، قبل از بررسی ادله هریک از عناوین» از جمله مزایای مجموعه مکاسب محرمه است.

مدیر و ناظر گروه تقریرات مؤسسه اشراق و عرفان ادامه داد: «طرح فروع بحث پس از بررسی ادله هریک از عناوین»، «بیان خلاصه گزاره‌های فقهی مرتبط با هریک از عناوین، در پایان بحث» از دیگر مزایا و امتیازات مجموعه مکاسب محارم است.

 عابدین‌زاده درباره برخی ویژگی‌های چاپ جدید این اثر گفت: از ویژگی‌های چاپ جدید می‌توان به تصحیح اشکالات ویرایشی و محتوایی، تطبیق بررسی سندی روایات با نظرات جدید آیت الله اعرافی و تجمیع مجلدات چاپ پیشین و کاهش مجلدات از پانزده به یازده جلد اشاره کرد.

وی  درباره تغییرات ساختاری صورت گرفته در چاپ جدید گفت: در چاپ جدید، جلد اول و دوم پیشین (اعیان نجس 1و2) در جلد اول ویراست جدید به نام «اعیان نجس»؛ جلد چهارم و پنجم پیشین ( محرمات علوم1و2 ) در جلد سوم ویراست جدید به نام «محرمات علوم»؛ جلد نهم و دوازدهم پیشین(محرمات روابط میانفردی 1و4) در جلد نهم ویراست جدید به نام «محرمات روابط میانفردی3»؛ و جلد چهاردهم ( محرمات تجاری و اداری ) و جلد پانزدهم ( اخذ اجرت برای واجبات) در جلد یازدهم ویراست جدید به نام «محرمات تجاری و اداری – اخذ اجرت برای واجبات» تجمیع شدند.

حجت‌الاسلام عابدین‌زاده در انتها از تلاش‌های چندین ساله استاد معظم آیت الله اعرافی و مؤسسه اشراق و عرفان خبر داد و گفت: بر خود لازم می‌دانیم از حضرت آیت‌الله اعرافی که پس از ارائه دروس، ارزیابی تقریرات را در این سال‌ها دقیق، عالمانه و صبورانه ادامه دادند نهایت تشکر را داشته باشیم. دوره مکاسب محرمه حاصل تلاش‌های گروه تقریرات فقهی مستقر در مؤسسه اشراق و عرفان است که از مدیرعامل محترم مؤسسه، حجت‌الاسلام سیدنقی موسوی، مقررین ارجمند حجج اسلام علیرضا گودرزی، سیدعنایت الله کاظمی و ستار همتی  و ناظران گرامی حجج اسلام صمد سعیدی و احمد شهامت  که این مجلدات حاصل تلاش‌های چندین ساله این بزرگواران است، نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر