علامه واعظ‌زاده خراسانی عمر خود را در راه تقریب مذاهب سپری کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ انقلاب اسلامی علامه واعظ‌زاده خراسانی است که از بزرگان حوزه تقریب مذاهب به شمار می‌آید و عمر خود را در این راه سپری کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،محمدمهدی اسماعیلی شامگاه گذشته، ۲ دی ‌ماه، در مراسم بزرگداشت علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی که با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشوری در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در  حرکت پس از انقلاب اسلامی و پیش از آن چهره‌هایی هستند که نقش ماندگاری دارند. یکی از این شخصیت‌ها مرحوم واعظ‌زاده خراسانی است که اولین مجمع تقریب مذاهب با مدیریت وی به دست رهبر انقلاب رسما تاسیس شد. در نهایت این حرکت بزرگ آغاز شد و انقلاب اسلامی توانست با کنار گذاشتن اختلافات بین مذاهب و ایجاد تقریب بین آن‌ در جهت پیشبرد اهداف اسلام ناب محمدی(ص) حرکت کند.

وی درباره نحوه شکل‌گیری ایده تقریب مذاهب عنوان کرد: از قرن نوزدهم با ورود استعمار به جهان اسلام و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد، یک جنبش بیداری اسلامی ایجاد شد که این جنبش چند مولفه جدی و قابل توجه داشت. یکی از این مولفه‌ها توجه فرق اسلامی به موضوع کاهش فاصله‌ها و افزایش و همچنین تاکید بر یک نوع تقریب و ترویج اشتراکات بود که به نظر من این نگاه اهمیت زیادی داشت. این نگاه از اوایل قرن بیستم در ۲ منطقه تمدنی مصر و ایران با قوت ادامه پیدا کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: در موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی همواره یکی از مباحثی که مطرح می‌شد، این بود که شخصیتی چون آیت‌الله بروجردی این موضوع را که در جهان اسلام شکل گرفته بود، به رسمیت شناخت و همین امر بن‌مایه‌ای شد برای ایجاد ائتلاف‌های اسلامی که با کلماتی مانند وحدت و یا تقریب دنبال شد. این ائتلاف‌ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به اوج خود رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع حرکتی که امام راحل آغاز کرد و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، دوگانه‌های مختلفی را حل کرد و به آن پاسخ داد؛ دوگانه‌هایی چون تجدد، پیشرفت، علم، دین و سایر مقوله‌هایی که سال‌ها در حوزه روشنفکری و آموزه‌های سنتی به یک مساله تبدیل شده بود.

اسماعیلی ادامه داد: اما در این میان یکی از دوگانه‌هایی که انقلاب اسلامی برای حل آن گام برداشت، اختلافات تاریخی بود که عمدتا توسط عوامل خارجی تشدید و از آن به عنوان کاهنده قدرت مسلمین استفاده می‌شد اما امام(ره) دست استکبار را خوانده بود و و برای برخورد با این دسیسه تقریب را به عنوان یکی از اصول اصلی کار پیشرفت مسلمین می‌دانست. از نظر امام تقریب یک کار موقتی نبود بلکه یک راهبرد و استراتژی در حوزه تفکر مربوط به انقلاب اسلامی به حساب می‌آمد.

وی بیان کرد: اساسا کنار گذاشتن اختلافات و نپرداختن به آن از ابتکاراتی بود که امام راحل بنیان گذاشت و آن را ادامه داد. در دوره رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی نیز اکنون این مهم به رشد و بلوغ رسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر