همه کارهایی که دولت سیزدهم برای رونق اربعین ۱۴۰۱ انجام داد

امسال پس از ۲ سال محدودیت، با تلاش دولت مردمی، طرف عراقی هم با پذیرش زائران ایرانی بدون محدودیت در ایام اربعین‌موافقت کرد. از طرفی هم‌ دولت سیزدهم سعی کرد تا سفری ارزان ‌و آسان را برای عاشقان زیارت اربعین فراهم سازد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: پرونده اربعین حسینی بسته شد و بر اساس آخرین آمارها بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر به زیارت اربعین حسینی مشرف شدند. این امر در حالی است که دو ۲ سال گذشته با وجود اشتیاق ایرانیان برای تشرف به زیارت اربعین، محدودیت‌هایی از سوی عراق اعمال شد؛ به طوری که در سال ۹۹ با وجود تلاش ایران، طرف عراقی هیچ زائری نپذیرفت و مذاکرات دولت وقت بی‌نتیجه بود و آن‌ها نتوانستند عراقی‌ها را برای پذیرش ایرانیان متقاعد کنند.

اما سال گذشته که تازه دولت سیزدهم روی کار آمده بود، با وجود اینکه اقدامات برای برپایی مراسم اربعین دیرهنگام انجام شد، اما با حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان، طرف عراقی که پیش از آن سهمیه ۳۰ هزار نفری برای ایرانیان در اربعین درنظر گرفته بود، این سهمیه را ۲ برابر کرد.

تحقق زیارت ارزان و آسان در اربعین ۱۴۰۱

امسال اما وضعیت اربعین طوری دیگر رقم خورد. از ماه‌ها قبل مجموعه دولت مردمی پای کار زیارت اربعین آمدند و زیارت ارزان و آسان را در بدنه دولت مورد تأکید قرار دادند و برای تشرف بدون محدودیت ایرانیان در حال برنامه‌ریزی بودند؛ تا اینکه قرار شد تا مجموعه دولت نیز برای تحقق این امر تلاش خود را به کار گیرند و در نهایت در ایام اربعین جلوه این هماهنگی و‌ تلاش را شاهد بودیم.

با وجود اینکه بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین، امسال هم نگران نپذیرفتن ایرانیان از سوی دولت عراق بودند، اما مسؤولان وزارت کشور و وزارت خارجه کشورمان برای برپایی اربعین ۱۴۰۱ با طرف عراقی مذاکراتی داشتند و‌حتی مسؤولان وزارت بهداشت نیز این اطمینان خاطر را به عراقی‌ها دادند که با توجه به واکسیناسیون عمومی در ایران برای مقابله با کرونا، حضور ایرانیان مشکلی در سلامت زائران اربعین ایجاد نخواهد کرد.

همه مذاکرات و تلاش‌های دولت منجر به این امر شد که طرف عراقی با حضور ایرانیان بدون محدودیت موافقت کرد. البته ایران برای حفظ سلامت زائران از آن‌ها خواست که دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین ثبت‌نام در سامانه سماح نیز شرط تشرف به زیارت اربعین شد.

ایرانی‌ها هم که پس از ۲ سال محرومیت توفیق تشرف به زیارت اربعین را  پیدا کرده بودند، مشتاقانه برای آغاز حماسه عظیم اربعین لحظه‌شماری می‌کردند.

مذاکرات موفقی که موجب پذیرش درخواست‌های ایران از سوی عراق شد

با تلاش دولت ‌و مذاکرات با طرف عراقی، مقرر شد تا ایرانیان بدون محدودیت به زیارت اربعین مشرف شوند. اما در آستانه اربعین حسینی بود که بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین که گذرنامه خود را تمدید یا تعویض نکرده بودند، به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کردند و ازدحام جمعیت مشکلاتی را به همراه آورد. بر همین اساس، ایران از طرف عراقی خواست تا زائرانی که گذرنامه آن‌ها به جای ۶ ماه اعتبار، یک ماه اعتبار هم داشته باشد، مورد پذیرش قرار گیرد. دولت عراق هم با توجه به روابط سیاسی دو کشور این درخواست را پذیرفت. پس از مدتی ایران خواستار پذیرش گذرنامه‌های متقاضی با ثبت یک مُهر و حتی برگ‌گذر موقت اربعین شد که باز هم طرف عراقی این موضوع را مورد پذیرش قرار داد تا زائران ایرانی به راحتی بتوانند به زیارت اربعین مشرف شوند.

همچنین پس از مدتی ۲ مرکز صدور گذرنامه در تهران افزوده شد و علاوه بر مرکز صدور گذرنامه ستارخان و  شهید مطهری، مرکز صدور گذرنامه جنت آباد و شهرری هم آماده خدمت به زوار اربعین شد. 


مرز باشماق در ایام اربعین۱۴۰۱

همراهی اقلیم کردستان عراق و پیوند شیعه و سنی در اربعین ۱۴۰۱

این همه ماجرا نبود، بلکه عراق در هر زمینه‌ای برای پذیرایی از زائران ایرانی پای کار آمد و مرزهای تمرچین و باشماق را نیز برای تردد زوار باز کرد و به این ترتیب مردم اقلیم کردستان عراق هم با زائران اربعین همراه شدند و پیوند عمیق‌تری بین دو ملت و البته شیعه و سنی شکل گرفت که این امر مهم حاصل قدرت مذاکره اعضای کابینه دولت سیزدهم و همکاری طرف عراقی است.

اختصاص ارز زیارتی  و وام به زائران اربعین

با ثبت‌نام قطعی زیارت اربعین در سامانه سماح، بیمه اربعین ۱۸ هزار تومان اعلام شد و سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام و اعزام توانست با یکی از بیمه‌ها قراردادی منعقد کند و هزینه بیمه زائران اربعین را نسبت به سال گذشته کاهش دهد. علاوه بر این، کم‌تر از ۲ هفته تا اربعین حسینی باقی مانده بود که دولت از اختصاص ۱۰۰ دلار یا معادل آن به عنوان ارز زیارتی به زائران اربعین خبر داد. 

وزیر اقتصاد نیز وام ۳ تا ۵ میلیون تومانی برای زائران اربعین درنظر گرفت ‌و مقرر شد این وام به افرادی که به صورت زمینی به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، به‌صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یک‌ساله از یارانه آنها کسر شود. هرچند تعدادی از زائران اعلام کردند که با وجود درخواست و ثبت‌نام، این وام به حساب آن‌ها واریز نشده است.

ساماندهی در عرضه بلیت‌های هواپیما و اتوبوس در اربعین و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه

این تمهیدات ‌گوشه‌ای از خدمات دولت سیزدهم برای سهولت زیارت به شمار می‌رود. امسال با تصمیم ستاد اربعین و همکاری وزارت راه و شهرسازی، در کنار ارائه تسهیلات مناسب به منظور آماده‌سازی جاده‌های منتهی به شهرهای مرزی و علامت‌گذاری مناسب مسیر برای تردد  زائرانی که به صورت زمینی عازم زیارت اربعین شدند، مقرر شد تا عوارض آزادراهی نیز در بازه زمانی سفر اربعین حذف شود. هزینه پارکینگ‌های مرزی نیز روزانه پنج هزار تومان و برای پارکنیگ‌های خصوصی حداکثر ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین برای جلوگیری از سودجویی، بلیت‌های اتوبوس و هواپیما هم به صورت قانون‌مند ارائه شد. بر همین اساس، بلیت پرواز اربعین از ۱۲ تا ۳۰ شهریورماه با قیمت رفت و برگشت ۶ میلیون تومان و برای شهرهای مشهد، زاهدان، کرمان و یزد با توجه به مسافت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد. قیمت بلیت اتوبوس‌های اربعین هم در بازه زمانی ۱۰ تا ۳۰ شهریورماه اعلام ‌و مقرر شد با افراد متخلف برخورد شود. به همین دلیل در ترمینال های مسافربری نیز میزخدمت تشکیل شد تا در صورت بروز تخلف، زائران بتوانند اعتراض و‌شکایت‌های خود را ثبت کنند. این امر در حالی است که هر ساله در ایام اربعین برای خرید بلیت پرواز اربعین بازار سیاه ایجاد می‌شد و برخی در این بازه زمانی به فکر سودجویی خود بودند. اما دولت با این تصمیم که البته ممکن است مشکلاتی هم داشت، توانست از افزایش قیمت‌ها به ویژه در زمینه بلیت پرواز اربعین جلوگیری کند تا این بلیت‌ها با قیمت مصوب به دست زوار برسد. 

موافقت عراق با تشرف زمینی اتباع افغانستانی و پاکستانی از ایران 

از دیگر خدمات دولت سیزدهم در اربعین ۱۴۰۱، مذاکره با طرف عراقی برای همراهی با زائران پاکستانی و افغانستانی بود که در نهایت دولت عراق با ورود اتباع این کشورها در ایران موافقت کرد و حتی با توافق صورت گرفته، طرف عراقی برخی از زائران پاکستانی و افغانستانی را که قرار بود فقط به صورت هوایی عازم زیارت اربعین شوند، از مرز زمینی ایران پذیرش کرد.

این‌ها بخشی از تصمیم‌گیری‌های دولت و ستاد اربعین برای سهولت تشرف به اربعین ۱۴۰۱ است که البته نباید افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در مرزها و سایر خدمات برای زیارت ارزان و آسان را نادیده گرفت.

البته شاید نحوه اجرای برخی دستورالعمل‌ها یا برنامه‌ریزی‌هایی در ستاد اربعین صورت گرفت، نارضایتی برخی از زائران را به همراه داشت. اما نمی‌توان منکر اصل ماجرا که ایجاد روابط عمیق‌تر با عراق است، شد. در مرزها هم ممکن است زائران ساعت‌ها معطل شدند و حتی برخی هم از این سفر معنوی بازماندند، با این وجود، همه تصمیم‌گیری‌ها به منظور حفظ سلامت زائران کشورمان بود و‌ تلاش دولت، برقراری سفرهای زیارتی ارزان و آسان است ‌و‌حتی همچنان سفرها با کم‌تر از سه میلیون تومان هم ارائه می‌شود و دلدادگان حسینی می‌توانند با کاروان‌های زیارتی همراه شوند.

پایان پیام/

 

ارسال نظر