ورود سازمان تبلیغات اسلامی به ماجرای «مداح میلیونی»

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی از ورود این سازمان به ماجرای مطرح‌شده در فضای مجازی با عنوان «تحریم مداحان میلیونی» و برخورد لازم با متخلفان در صورت تأیید، خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده تغییرات گسترده‌ای در جامعه مداحی رخ می‌دهد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، یکی از کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه کمپین تحریم مداحان میلیونی و حاشیه ساز نوشته است: با توجه به راه اندازی پویش تحریم مداحان ملیونی در فضای حقیقی، ما کاربران فضای مجازی خواهان اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، عضویت در این کمپین و هشدار به انحرافات بوجود آمده در قشر محترم و عزیز مداحان کشور هستیم.

این موضوع به امضای ۵۰ نفر از کاربران رسیده و خبرنگار فارس این موضوع را از حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی دنبال کرده است. او در پاسخ به این سوال که این سازمان در اتفاقات رخ‌داده در هیأت‌ها و جامعه مداحان چه نقشی ایفا می‌کند، اظهار داشت: این سازمان در موضوعات مختلف هیأت‌ها و مداحان نقش نظارتی دارد.

سازمان تبلیغات در صورت صحت با متخلفان اتفاق اخیر برخورد خواهد کرد

وی با اشاره به اینکه این سازمان در حال پیگیری صحت و سقم ماجرای رخ داده در هیأت انصارالمحسن قم هست، تصریح کرد: در قانون تصریح شده است که سازمان تبلیغات اسلامی و چند نهاد دیگر در زمینه آسیب‌هایی که در فضای مداحی خدشه‌ وارد می‌کند، باید با سیاست‌گذاری وظیفه خود را انجام دهد، لذا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و با نظر کمیته‌های تخصصی سازمان، برخورد لازم را خواهیم داشت.

اغلب مداحان کشور در موضوع دریافت صله، رفتاری موقر دارند

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: گفته می‌شود که در شبکه‌های ماهواره‌ای، نقلی به دروغ رواج دارد مبنی بر این‌که غش کردن تعداد افراد در هیأت در دستمزد مداح اثر دارد! چنین چیز مضحکی، به هیچ وجه صحت ندارد و باید بدانیم اغلب مداحان کشور در موضوع صله تقدیمی هیأت‌ها، وزین و موقر عمل می‌کنند و مردم با رضایت خاطر صله می‌دهند. مداح نیز در صورت کم یا زیاد بودن صله، اعتراض و نکته‌ای را مطرح نمی‌کند.

باباخانی با بیان اینکه در هر فن و رشته‌ای از جمله مداحی، خطا و اشتباه وجود دارد، تصریح کرد: باید بدانیم هرجایی فرصت وجود دارد، تهدید هم هست. زمانی که فضای معنوی، هنری و محتوایی در عرصه مداحی وجود دارد، قطعا زمانی که این معجون تاثیرگذاری بسیاری در مخاطبان دارد، آفت‌هایی را هم به خود خواهد دید. ممکن نیست موضوعی فرصت‌های خوبی برای معنویت افراد داشته باشد، اما چالش و نقاط تهدیدی نداشته باشد.

قوانین بالادستی در عرصه مداحی بسیار ضعیف است

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این سازمان نظارت لازم را دارد تا مانع ایجاد این انحرافات شود، گفت: قوانین بالادستی ما در این موضوع بسیار ضعیف است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۶۰۳ خود مصوبات خوبی داشت. البته نیاز است در دولت و مجلس شورای اسلامی نیز باید لوایحی مصوب شود که در این راستا در حال پیگیری هستیم تا کسوت‌ها رسمیت پیدا کنند. به‌طور مثال جامعه مداحان، جامعه‌ای فاخر است که اگر از بزرگان و پیشکسوتان صحیح استفاده شود، خود آنان بهترین جنبه نظارتی دارند که اگر این مهم بهبود یابد، بسیاری از انحرافات برطرف خواهد شد.

ضرورت تقویت موقعیت پیشکسوتان در جامعه مداحی

وی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به‌دنبال سازوکاری است تا جایگاه کسوت مداحان فضای بهتری پیدا کند و بزرگان مداحی هر استان نقش پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. در این صورت خود به خود ۹۰ درصد انحرافات از این طریق برطرف خواهد شد و باقی موارد نیز توسط جامعه مداحان تذکر داده داده شده و اصلاح می‌شود. باقی موارد نیز طبق آیین‌نامه‌های قضایی به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

باباخانی با بیان اینکه اهمیت کسوت هم‌اکنون در جامعه مداحی وجود دارد، اما باید تقویت شود، تصریح کرد: حدود ۲۰ سال پیش اگر مداحی خطا می‌کرد، بزرگان جامعه مداحی او را فرامی‌خواندند و در فضایی محترمانه و قابل قبول به او تذکر می‌دادند. رفتار آن مداح نیز اصلاح می‌شد. حال، سازمان تبلیغات وظیفه دارد به این کسوت کمک کند تا بتواند جایگاه و رسالت خود را پیدا کند و باقی موارد را نیز با وضع قوانین برطرف سازد که در این راستا از بزرگان جامعه مداحی کمک می‌گیریم تا این قوانین ایجاد شود.

آیین‌نامه انضباطی مداحان تا دو ماه آینده نهایی می‌شود

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به سرنوشت کمیته انضباطی جامعه مداحان افزود: شورای تشکل‌های ستایشگری که اعضایی همچون هیأت رزمندگان اسلام، موسسه قدیم الاحسان، کانون مداحان، خانه مداحان، جامعه ایمانی مشعر و بنیاد دعبل خزاعی دارد و من نیز در آن حضور داشتم، میان خود آیین‌نامه انضباطی را ایجاد کردند البته سازمان تبلیغات نیز در مجموع روی این آیین‌نامه صحه می‌گذارد و تقویت این شورا را مهم می‌داند، اما این آیین‌نامه در مراحل عملیاتی وارد نشده و نیازمند اصلاحاتی است که ان‌شاءالله تا دو تا سه ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

تغییرات در کانون مداحان با انتخابات جدید

وی افزود: در دو تا سه ماه آینده کانون مداحان تغییراتی خواهد داشت و جایگاه کسوتی مداحان پیشکسوت در آن تقیوت خواهد شد. این آیین‌نامه انضباطی نیز از این طریق و شورای ستایشگری دنبال خواهد شد.

باباخانی گفت: پایان آذرماه امسال انتخابات کانون مداحان که پروسه‌ای دو ماهه دارد، آغاز می‌شود که با نظر بزرگان مداحی به دنبال آن هستیم. با تغییرات جدید، این کانون اکثر گروه‌های مداحی را پوشش می‌دهد و افراد قابل توجهی را جذب می‌کند که در این صورت تاثیرکلام و ضریب نفوذ این جایگاه حقوقی، بیشتر خواهد شد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: کانون مداحان تا امروز توفیقات خوبی داشته و توانسته در بسیاری از استان‌ها نظارت‌ها و آموزش‌های خوبی داشته باشد. این کانون، جنبه صنفی جامعه مداحان را خوب پیش برده، اما نیاز است که تقویت شود و ضریب نفوذ آن افزایش یابد.

پیش از این، سیدمجید رضوی که با ضبط و توزیع ویدیویی در فضای مجازی نسبت به مداحان میلیونی اعتراض کرده بود، با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشسته بود که می‌توانید آن گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر