تربیت دینی؛ مهمترین بُعد تربیت فرزند

مدیر کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلای رفسنجان و امام جماعت مسجد سیدالشهداء رفسنجان گفت: مهمترین بُعد تربیت فرزند تربیت دینی است و تربیت دینی سعادت فرزند را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه خواهد بود

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از شبستان: حجت الاسلام مرتضی نظری در گفتگو با خبرنگار  از رفسنجان بیان کرد:  پیامبر گرامی اسلام می فرماید ان الولد الصالح ریحانه من ریاحین الجنه" فرزند شایسته و خوب گلی از گل های بهشت است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلای رفسنجان و امام جماعت مسجد سیدالشهداء رفسنجان افزود: تربیت فرزند مثل پرورش گل است، گل را آب می دهند و در نور می گذارند و همه زمینه ها را برای شکفتن آن فراهم می سازند تا خود باز شود و اگر بخواهند با دست به باز شدن گل کمک کنند و به آن شکوفایی مصنوعی بدهند آن را خراب می کنند و امکان ندارد کسی ادعا کند گلی را بدون آنکه خراب شود باز کند.

 

وی تصریح کرد: اگر دخالت های زیاد والدین برای خوب شدن فرزند به حد شکوفایی مصنوعی برسد همینطور می شود و کار را خراب می کند  پس لازم است والدین بصیرت و آگاهی لازم را جهت تربیت خوب فرزند کسب کنند؛ این مسئولیت آن چنان سنگین است که ائمه معصومین(ع) نیز در این راستا از خدا یاری می جویند به طوری که امام سجاد (ع) دعا می کند که بار خدایا مرا در تربیت و ادب و نیکوکاری فرزندم مدد فرما.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: مهمترین بعد تربیت فرزند تربیت دینی است  و تربیت دینی سعادت فرزند را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه خواهد بود، تربیت دینی هم حق کودک و هم وظیفه والدین است هم اینکه آینده و سعادت فرزند را فراهم خواهد کرد و هم دارای ثوابی است که به نفع والدین و نجات بخش آنان خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر والدین دنبال آرامش خاطر از شخصیت فرزند خود در آینده او هستند باید در تربیت دینی فرزند همه سعی و تلاش خود را  بگذارند، تربیت دینی برای کودک امری ضروری و حیاتی است زیرا فرزندان آنچنان می شوند که ما هستیم نه آنطور که دلمان می خواهد پس باید در تربیت آن ها به مسائل گوناگون توجه داشته باشیم.

 

وی با اشاره به آیه  6 سوره تحریم اظهار کرد: پیامبر(ص) در نحوه عمل به این آیه فرمود "حفظ حریم خانواده از ناهنجاری های اخلاقی و دعوت آنها به ارزش‎های دینی و اخلاقی از اولویت‎های یک فرد مسلمان است"  از سوی دیگر بی‎تفاوتی و کوتاهی نسبت به این امر به هیچ وجه جایز نیست و عواقب بدی را برای افراد خانواده و جامعه در پی خواهد داشت بنابراین لازم است سرپرست خانواده برنامه‎های مناسبی جهت رشد و ارتقای خانواده‎ داشته باشند.

 

حجت الاسلام نظری تأکید کرد: از این منظر ملاحظه می‎کنیم خداوند در آیات متعددی از قرآن به صورت مستقیم و غیر مستقیم و هم اهل‎بیت عصمت و طهارت(ع) در سیره کلامی و رفتاری خود به رشد ابعاد معرفتی و اخلاقی خانواده‎ها توجه ویژه‎ای دارند.

 

وی ادامه داد: خداوند در بخشی از آیه 6 سوره تحریم می‎فرماید: " یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً" اى کسانى که ایمان آورده‌اید، خود و اهل تان را از آتشى که سوخت آن، مردم و سنگ ‎ها است حفظ کنید " از ظاهر این آیه لزوم حفظ خانواده از مسائل منفی قابل برداشت است امّا درباره کیفیت و عملکرد آن، اهل ‎بیت(ع) احادیثی ذیل این آیه بیان فرمودند.

 

نظری گفت: رسول خدا(ص) چهار راهکار برای تربیت فرزندان معرفی می‌کنند؛ یکی اینکه اعْمَلُوا الْخَیْرَ  پدر و مادر ابتدا خود عامل به خیر و خوبی باشند، در خانه‌ای که پدر و مادر به واجبات، محرمات و حلال و حرام توجه نمی‌کنند یا به نماز اول وقت اهمیت نمی‌دهند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان دینی تربیت شوند، والدین باید صداقت، رفاقت، تدین و مهربانی و اهل عمل بودن به خیر و خوبی‌ ها را از خود نشان دهند.

 

وی در تشریح راهکار دوم گفت: در آیه ای از قرآن آمده است " وذَکِّرُوا بِهِ أَهْلِیکُمْ" راهکار دوم این است که فرزندانتان را متذکر خدا قرار دهید و این به معنی تسبیح دادن به دست فرزند نیست، بلکه باید بستر خانواده بستر ذکر و یاد خدا باشد و یاد خدا به طوری در آن خانه قوی باشد که کسی جرأت گناه نداشته باشد.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: در خانه‌هایی که دینداری پررنگ می‌شود شهدایی همچون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تربیت می‌شوند.

 

وی گفت: راهکار سوم این است "و أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ "خداوند متعال به پیامبرش فرمود: «و کسان خود را به نماز فرمان ده" فرزندانتان را امر به معروف و نهی از منکر کنید و بدانید با که می‌رود، کجا می‌رود و چه می‌کند؛ امّا فرزندی که ازدواج کرد و رفت تلاش نکنید سلیقه‌ها و نظرات خود را به او تحمیل کرده و زندگی او را خراب کنید بلکه به آنها نظر مشورتی بدهید زیرا امر به معروف باید همراه با رفاقت باشد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری و ورزشی علمدار کربلا رفسنجان خاطرنشان کرد: راهکار دیگر هم اینگونه امده است که " أَدِّبوهُم عَلی طَاعَهِ اللهِ " فرزند خود را بر طاعت خدا انجام واجبات و ترک محرمات تربیت کنید؛ لازمه این امر این است که فرزندان ما حلال و حرام،  واجبات و محرمات را بشناسند، یک راهکار مهم  رفیق بودن پدر و مادر با فرزندانشان است و کلید تربیت یک کلمه است و آن اینکه با فرزندانتان رفیق شوید و نگذارید قبل از شما کسان دیگری با آنها رفیق شوند.

 

 

 

ارسال نظر