موشک های مقاومت؛ معادله ای که هیمنه پوشالی اسرائیل را فرو ریخت

نیروهای مقاومت فلسطین در ۱۲ روز نبرد با رژیم صهیونیستی توانایی پیشرفته ای را در تعیین اهداف و برد موشک های خود نشان داده و معادله جدیدی را در بازدارنگی و عقب نشینی دشمن رقم زدند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا اسرائیل با پذیرش بی قید و شرط آتش بس غزه نشان داد که علی رغم داشتن تجهیزاتی به مراتب بیشتر از فلسطین توان مقابله با موشک های نیروهای مقاومت را ندارد، موشک هایی که به گفته کارشناسان و رسانه های بین المللی و اسرائیلی به دلیل تراکم، هدف گیری و اصابت دقیق خسارت های اقتصادی قابل توجه، بسته شدن فرودگاه ها ، وحشت ، ترس و بحران های روانی برای اسرائیلی ها به وجود آورد و به تعبیر برخی کارشناسان زندگی آنها را به جهنم تبدیل کرد.

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در این باره گفت: تل آویو در جنگ های گذشته هم هدف پرتاب موشک بوده است اما نه به شدت این بار که آن را لرزاند.

وال استریت ژورنال نیز به نقل از یک افسر نیروی هوایی اسرائیل گفت: حماس به اندازه کافی موشک دارد که بتواند مدت طولانی به اسرائیل حمله کند.

روزنامه عبری "یدیوت آحارونوت" نیز درباره قدرت موشک های مقاوت گفت: از زمان آغاز تشدید درگیری ها در غزه، گروه های فلسطینی حداقل۳۵۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده اند که تاکنون  بیش از ۴ هزار اسرائیلی گزارش هایی را درباره خسارت قابل توجه به خانه ها ، آپارتمان ها ، اتومبیل ها ، اثاثیه منزل و سایر املاک ارائه داده اند.

در حالی که منابع اسرائیلی تلفات شلیک موشک به سمت اسرائیل را ۱۲ کشته و دهها زخمی اعلام کردند اما ناظران بر این باورند که تعداد کشته های موشک های مقاومت چندین برابرآمار منتشر شده است اما اسرائیل انتشار آمار واقعی را سانسور می کند.

دو تحلیلگر سیاسی در امور اسرائیل معتقدند که مقاومت توانایی های خود را در تعیین اهداف و برد موشک ها توسعه داده است و می تواند تعداد تلفات در اسرائیل را افزایش دهد.

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" در گزارشی با پرداختن به هزینه  بسیار زیاد رهگیری هر موشک فلسطینی که از غزه پرتاب می شود، نوشت: برای هر رهگیری موشک حماس توسط گنبد آهنین هزینه ای حدود  ۵۰   تا ۱۰۰ هزار دلار بر آورد می شود با این حال نتوانست مانع رسیدن این موشک ها به تل آویو شود.

چگونه حماس توانست بر گنبد آهنین غلبه کند؟

جنبش حماس فلسطین اخیراً استراتژی جدیدی را در پرتاب موشک برای آزمایش سیستم گنبد آهنین یا خنثی کردن عملکرد آن اتخاذ کرده است و در بسیاری از آنها نیز موفق شد و محاسبات رژیم صهیونیستی را به طور کلی برهم زد. این رژیم اذعان کرد که هر موشکی که توسط گنبد آهنین رهگیری شد در یک منطقه پرجمعیت سقوط کرد و علاوه بر خسارات قابل توجه، تلفات جانی نیز به دنبال داشته است.

شلیک پی در پی موشک های مقاومت همزمان در چند شهر اسرائیل گنبد آهنین این رژیم را از رهگیری آنها ناتون کرده بود به طوری که یکی از موشک های این سامانه در عملکردی اشتباه در جنوب تل آویو سقوط کرد.

 نیروهای مقاومت در این جنگ نشان دادند که علی رغم سالها محاصره خفقان آور نوار غزه قادر به ساخت موشک های فرامرزی و هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری هستند و از قدرت تخریب دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی برخوردارند.

آنها ثابت کردند که علاوه بر موشک هنوز هم می توان با راکت های ساده قسام نیز توانایی های عظیم گنبد آهنین را بی اثر کرد و مشکل اساسی برای ارتش اسرائیل به وجود آورد.

جنگ ۱۲ روزه غزه نشان داد که مقاومت، قدرتمند تر از گذشته در به کارگیری موشک هایی با هدف گیری دقیق و قدرت تخریب بالا تمام معادلات رژیم صهیونیستی را تغییر داد. فرود آمدن موشک ها در تل آویو که به عنوان  قلب و دژ مستحکم این رژیم به حساب می آید نقشه های سردمداران و هم پیمانان آنها را در اشغالگری و تصاحب سرزمین فلسطین نقش بر آب کرد.

 

ارسال نظر