رکورددار کتابت قرآن: همه آثارم را به حرم‌های اهل‌بیت(ع) اهدا کرده‌ام

سید علی‌اصغر موسویان کاتب قرآن کریم است که با 33 بار کتابت کل قرآن در این زمینه رکورددار است و همه آثار را به حرم‌های اهل بیت (ع) اهدا کرده است.

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی ـ مهدی احمدی: سید علی‌اصغر موسویان کاتب قرآن کریم است و تاکنون ۳۳ بار کل قرآن را کتابت کرده و در این زمینه به نوعی رکورد‌دار محسوب می‌شود. تا جایی که آیت‌الله جوادی آملی به وی لقب طی‌القلم داد.

وی که اهل مشهد مقدس است اغلب آثار خود را به آستان‌های مقدس اهل بیت‌ (ع) اهدا می‌کند و شاید گران‌بها ترین اثر وی کشتی مطلا است که با هزینه شخصی این اثر زیبا را خلق کرد و به آستان مقدس امام حسین (ع) اهدا کرد.

موسویان آثار خود را نه فقط در قالب یک مصحف بلکه با اشکال مختلف و انواع خط و نوع قلم انتخاب می‌کند و این تنوع آثار هم به نوعی رکورد محسوب می‌شود.

وی در جدید‌ترین اقدام ضمن رونمایی از سه اثر جدیدش این آثار را به آستان نورانی تقدیم کرد. برای اطلاع از آثار و فعالیت‌های این کاتب قرآن کریم دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.


سید علی اصغر موسویان در محضر آیت‌الله علوی گرگانی

* چند سال قبل یکی از آثار شما به نام کشتی مطلا قدری حاشیه‌ساز شد درباره این اثر و انگیزه‌هایتان برای تولید آن و همچنین حواشی آن بگویید.

کشتی مطلا از جمله آثاری است که با توجه به توصیه حضرت آقا در خصوص نوآوری در تولید آثار و نظر به حدیث قدسی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» به فکر ساختن کشتی چوبی افتادم. کار طراحی و ساخت کشی را آغاز کردم و پس از ساخت کشتی بدنه آن را با ورق‌هایی از جنس برنز پوشاندم. اصل کار اینجا آغاز شد و آن کتابت کل قرن برروی این کشتی بود و بوسیله یک سوزن فولادی کل قرآن را روی ورق‌های فلزی حک کردم.

سپس برای ماندگاری اثر مقداری آب طلا استفاده کردم و یک روکش از طلا برروی آن کشیده شد تا هم زیبایی کار را نشان دهد و هم ماندگاری آن را بالا ببرد.

حاشیه‌های ایجاد شده برای کشتی مطلا نهایت بی‌انصافی بود

برخلاف تصوراتم پس از رونمایی از کشتی متأسفانه هجمه‌های زیادی علیه من به راه افتاد که مثلاً فایده این کار چیست و یا هزینه کشتی را خرج فقرا می‌کردید. این قضاوت‌ها و هجمه‌ها نهایت بی‌انصافی بود زیرا من برای تولید این اثر هیچ کمک و بودجه‌ای از شخص یا نهادی دریافت نکردم و همه کار با هزینه شخصی انجام شد. می‌توانستم این پول را خرج زندگی‌ام کنم، خودرو بخرم، به مسافرت بروم و ... اما سال‌ها بود که علاقه داشتم اثری زیبا خلق کنم و آن به آستان سید‌الشهدا (ع) اهدا کنم.


موسویان در محضر آیت‌الله مکارم و تقریض آیت‌الله مکارم بر قرآن

کشتی مطلا را با هزینه شخصی ساختم و به حرم امام حسین (ع) اهدا کردم اما با هجمه‌های فراوانی روبرو شدم. کسانی که علیه من و این اثر هجمه می‌کردند که مثلاً این پول‌ها را خرج فقرا کنید از کجا می‌دانند که من و امثال من به فکر فقرا و مستضعفان نیستیم و برای آنها کاری نمی‌کنیم؟

از طرفی کسانی که علیه من و این اثر هجمه می‌کردند که مثلاً این پول‌ها را خرج فقرا کنید از کجا می‌دانند که من و امثال من به فکر فقرا و مستضعفان نیستیم و برای آنها کاری نمی‌کنیم؟

البته برخی از علما و بزرگان از جمله آیت‌الله ‌محسن اراکی در جلسه درس اخلاقشان و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه سمت خدا و برخی دیگر از اساتید و نمایندگان مجلس از این اثر دفاع کردند.

کشتی مطلا را به حرم امام حسین (ع) اهدا کردم

باوجود بی مهری‌ها با توجه به نیت باطنی این اثر را به حرم ارباب بی کفن در کربلا اهدا کردم و در مراسمی با حضور اندیشمندان فرهنگی از سراسر جهان کشتی مطلا به آستان مقدس امام حسین (ع) اهدا شد. در مراسم اهدای کشتی تولیت حرم امام حسین علیه‌السلام هدایای بسیار ارزشمند معنوی از جمله پرچم گنبد مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) و هدایای ارزشمند دیگری به من اهدا کردند.


موسویان در محضر آیت‌الله نوری همدانی

رکورد کتابت کل قرآن با ۳۳ بار نگارش آیات الهی

* گفته می‌شود شما رکورد‌دار کتابت قرآن هستید، آیا این موضوع صحت دارد؟

من تا کنون ۳۳ بار کل قرآن را کتابت کرده‌ام، البته سه اثر آخر هنوز رونمایی نشده است. سال ۱۳۷۰ خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم و یکی از قرآن‌هایی که کتابت کرده بودم را به ایشان اهدا کردم. رهبر معظم انقلاب آنجا به من فرمودند: بهتر است در کتابت قرآن نوآوری داشته باشید. تولید آثاری مانند کشتی مطلا و یا کتابت قرآن با خطوط مختلف را هم با توصیه ایشان انجام دادم.

۳۳ بار کتابت قرآن کریم اتفاقی است که تا کنون توسط کسی رخ نداده و طبق مطالعاتی که داشتم حتی در طول تاریخ هم کسی این تعداد کل قرآن را نگارش نکرده است. از این رو این عدد به نوعی رکورد محسوب می‌شود. البته من هیچ‌گاه به دنبال رکورد و این صحبت‌ها نیستم و این موضوع را هم چندان بازگو نمی‌کنم اکنون هم در پاسخ به شما این توضیحات را ارائه کردم.


نمونه‌ای از خط سید علی اصغر موسویان

۲۷ قرآن را به حرم‌های اهل بیت (ع) و ۶ قرآن را به رهبر معظم انقلاب اهدا کردم

پدرم همواره به من توصیه می‌کردند که خودت و هنرت را در راه اهل بیت (ع) هزینه کن و با توصیه رهبر معظم انقلاب به نوآوری در کتابت قرآن پرداختم

شما اغلب آثارتان را به حرم‌های اهل بیت (ع) اهدا می‌کنید، انگیزه شما از این کار چیست و آیا کتابت را با نیت اهدا انجام می‌دهید؟

من تنها ۱۵ سال داشتم که کار کتابت قرآن را آغاز کردم. خانواده من مذهبی هستند و پدرم روحانی بودند، ایشان همواره به من توصیه می‌کردند که خودت و هنرت را در راه اهل بیت (ع) هزینه کن. این توصیه پدر و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان سبب شد هرگاه اثری را می‌خواستم نگارش و یا تولید کنم آن را وقف اهل بیت (ع) کنم و لذت و برکات این کار سبب شده که به محض پایان یک اثر، کار دیگری را آغاز کنم. البته از این ۳۳ اثر ۶ اثر را به رهبر معظم انقلاب اهدا کرده‌ام و باقی آثار به حرم‌های اهل بیت (ع) اهدا شده است.

تمامی هنرمندان بزرگ در هر عصر و دوره‌ای برای پایداری هنرشان آنرا به قرآن گره زده‌اند و همین امر باعث ماندگاری آثارشان شده است. با توجه به اینکه اولین کاتب وحی آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام هستند من هم با توسل به جدمان این هنر را در مسیر خودشان هزینه کرده‌ام و همواره خودم را مدیون اهل بیت علیهم السلام می‌دانم. به امید اینکه فردای قیامت در محضر مبارک اهل بیت علیهم السلام و قرآن شرمنده نباشم.


موسویان در محضر رهبر معظم انقلاب

مشخصات ۳۳ قرآن کتابت شده

درباره آثارتان کمی توضیح دهید در چه زمینه‌هایی است و قرآن را با چه خطی کتابت می‌کنید؟

از ۳۳ اثر کتابت شده ۲۵ اثر با قلم و دوات، ۶ اثر بوسلیه یک قطعه سوزن فولادی بر روی فلز برنز و ۲ اثر هم بوسیله خودکار معمولی کتابت شده است. این کتابت‌ها با خطوط مختلف از جمله نسخ، ثلث، ریحان، نستعلیق و شکسته نستعلیق کتابت شده است.

از ۳۳ اثر کتابت شده ۲۵ اثر با قلم و دوات، ۶ اثر بوسلیه یک قطعه سوزن فولادی بر روی فلز برنز و ۲ اثر هم بوسیله خودکار معمولی کتابت شده است

کتابت نخستین قرآن جهان بخط ثلث، کتابت نخستین قرآن دو خط جهان، کتابت نخستین قرآن جهان از ترکیب سه خط نسخ، ثلث و ریحان، کتابت نخستین قرآن جهان بخط شکسته نستعلیق بوسیله خودکار، کتابت نخستین قرآن جهان در روی فلز برنز، کتابت نخستین قرآن مرقع مطلای جهان بر روی ورق برنج و کتابت نخستین قرآن جهان بر روی کشتی چوبی با بدنه فلز برنز که آیات الهی روی آن بوسیله یک سوزن فولادی حک شده است از جمله آثار شاخص من هستند.


موسویان در محضر آیت‌الله صافی و تقریض ایشان

تاکنون از هیچ نهاد و یا خیر بودجه و کمک دریافت نکرده‌ام و همه با هزینه خودم تولید شده است

* گفتید برای اثر کشتی مطلا هیچ بودجه و کمکی از شخص و یا نهادی دریافت نکردید و همه هزینه‌ها را خودتان پرداخت کردید. درباره دیگر آثار چه؟ آیا همه ۳۳ اثر را با بودجه شخصی تولید کرده‌اید؟

در طول قریب ۳۰ سالی که حقیر توفیق کتابت داشته‌ام به جرات عرض می‌کنم که هیچ مسئول فرهنگی و غیر فرهنگی در هیچ دوره‌ای از بنده حمایت نکرده است و همه هزینه‌های تولید آثار با حقوق شخصی اینجانب صورت گرفته است. البته انتظاری هم ندارم و برکات این کار را همواره در زندگی احساس می‌کنم.

* به دلیل کتابت‌های متعدد به شما طی‌القلم می‌گویند، ماجرای این لقب چیست؟

مدتی پیش خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیده بودم و ایشان پس از مشاهده برخی آثار و اینکه ده‌ها بار کل قرآن کریم را کتابت کرده‌ام من را با عنوان طی‌القلم خطاب کردند و این لقب یادگاری است که از ایشان باقی ماند.

۶ اثر جدید بزودی رونمایی و اهدا می‌شود

* ۶ اثر جدید شما هنوز رونمایی نشده درباره این آثار هم توضیح دهید.

این آثار با قلم، خودکار و برروی فلز حکاکی شده است که سه اثر با قلم و دوات، دو اثر با خودکار معمولی و یک اثر هم با سوزن فولادی برروی فلز حکاکی شده است و قرار است این ۶ اثر پس از رونمایی به حرم‌های شریف کاظمین، سامرا و حرم امام علی (ع) اهدا شود، همچنین قرار است یک اثر هم خدمت خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شود.

آثار با قلم، خودکار و برروی فلز حکاکی شده است که سه اثر با قلم و دوات، دو اثر با خودکار معمولی و یک اثر هم با سوزن فولادی برروی فلز حکاکی شده است و قرار است این ۶ اثر پس از رونمایی به حرم‌های شریف کاظمین، سامرا و حرم امام علی (ع) اهدا شود

خصوصیات قرآن‌های کتابت‌ شده با قلم به این شرح است: جنس کاغذ برگه گلاسه است، ابعاد اثر ۳۰ در ۴۵ سانتی متر است، خط اثر ترکیبی از دوخط نسخ و ریحان است، وزن اثر حدود ۲۰ کیلوگرم است، مدت زمان کتابت دو هزار ساعت زمان برده است، تعداد برگ‌ها ۶۵۰ صفحه است، اثر بوسیله قلم کتابت شده است و در کتابت اثر از رنگ مشکی استفاده شده است.

مشخصات قرآن فلزی مرقع به این شرح است: جنس اوراق از فلز برنز است، خط اثر نسخ است، وسط ورق‌ها نام مبارک اهل بیت علیهم السلام حک شده است، وزن اثر قریب ۲۰ کیلوگرم است، اوراق بوسیله لولا به هم وصل شده است، مدت زمان کتابت دو هزار ساعت است، تعداد ورق‌ها ۳۸ صفحه است و اثر بوسیله یک سوزن فولادی حک شده است.


موسویان در محضر آیت‌الله جوادی آملی

مشخصات دو قرآن کتابت شده بوسیله خودکار به این شرح است: جنس کاغذ برزیلی است، ابعاد اثر ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر است، خط اثر شکسته نستعلیق است، وزن اثر حدود ۳ کیلوگرم است، تولید اثر ۱۵۰۰ ساعت زمان برده است، تعداد برگ‌ها ۳۶۶ شقه است و اثر بوسیله خودکار مشکی و آبی کتابت شده است.

زندگی شخصی کاتب رکورددار نگارش قرآن

* از خودتان و زندگی شخصی در صورت صلاح‌دید بگویید.

سید علی‌اصغر موسویان هستم، متولد کرج تحصیلات را تا مقطع کارشناسی ارشد شته حقوق ادامه دادم. در حال حاضر متأهل و دارای یک فرزند دختر و دو پسر هستم. کارمند رسمی دیوان محاسبات کشور هستم و در مشاغل دیگری مانند دفتر مقام معظم رهبری، رئیس اداره فرهنگی دفتر رئیس جمهور، سرپرست گروه برنامه‌ریزی کارکنان اداری قوه‌ قضائیه و دبیر خبر واحد مرکزی خبر سازمان صدا وسیما هم سابقه فعالیت دارم.

اهل ورزش هم هستید؟

بله، به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم و در رشته فوتبال حدود ۱۰ سال در لیگ‌های فوتبال و در تیم‌های کشاورز، نفت، پرسپولیس و استقلال بازی کرده‌ام.


مصحف کتابت شده با خودکار

انتهای پیام/

ارسال نظر