سقوط یک خبیث!

سرانجام پارلمان رژیم صهیونیستی ( کنست) با ۶۰ رای موافق در قبال ۵۹ رای مخالف و یک رای ممتنع به نفتالی بنت به دوره ۱۲ ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو پایان داد و روزگار خوش حزب لیکود نیز با این رای به انتها رسید و «بی بی» با تمام خباثتش سقوط کرد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، به صراحت می توان گفت که، سقوط نتانیاهو به معنای شکل گیری کابینه ای قوی و محکم در سرزمین های اشغالی نیست، چرا که کابینه بنت که با همکاری و ائتلاف ۱۲ حزب و گروه ریز و درشت در اسرائیل تشکیل شده و شکننده ترین کابینه در طول حیات این رژیم نام گرفته، هرگز نمی تواند کابینه ای محکم در این رژیم را تشکیل داده و به انجام امور بپردازد. به عبارت دیگر می توان گفت که پایان عمر سیاسی نتانیاهو هرگز آغاز دوره ای تازه و متفاوت در اسرائیل نخواهد بود.

رهبران احزاب اسرائیل پیش از رای اعتماد به ائتلافی که با هدف حذف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم تشکیل شده بود، در مجمع عمومی کنست سخنرانی کردند . در ابتدا نفتالی بنت، به عنوان رهبر حزب یمینا که تنها یکی از احزاب کابینه جدید به شمار می رود، در همان ابتدای سخنرانی بارها صحبت هایش از سوی نمایندگان احزاب طرفدار نتانیاهو قطع شد. موضوع مخالفت و هیاهو و جنجال نمایندگان موافق و مخالف در کنست تا جایی پیش رفت که سرانجام نگهبان و نیروهای حفاظت کنست به صحنه وارد شدند و نمایندگانی که عمده آنها از مخالفان بنت بودند را به خارج از صحن هدایت کردند.

یکی از موارد مهم در شکل گیری کابینه بنت این است که بر اساس توافق انجام شده نفتالی بنت نیز باید زمام کابینه اسرائیل را حدود دو سال دیگر یعنی در آگوست ۲۰۲۳ به رهبر حزب آینده اسرائیل یعنی « یائیر لاپید » بسپارد و این نکته نیز از دلایل محکم برای بی ثباتی و شکنندگی کابینه فعلی است .

بدون تردید دوران ۱۲ ساله نخست وزیری نتانیاهو یکی از تاریک ترین و جنایت بارترین دوران حکومت صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی بود که با سوگند نفتالی بنت در کنست این رژیم به پایان رسید. نتانیاهو که اکنون باید دیگر به فکر چگونگی خلاصی از زندان به جرم فساد و سوء استفاده از قدرت باشد، بهتر از هر شخص دیگری می داند که کنار گذاشتنش از قدرت یعنی چه! چرا که او دستکم ۱۰ سال زندان در پیش روی خود دارد و اگر پاشنه درب در ساختارهای پیچیده و مخوف رژیم صهیونیستی طور دیگری نچرخد، باید دوران پیری و کهولت خود را به تاسف و افسوس در کنجی سپری کند و به همین علت به نظر می رسد ترس عمیقی از این دوران خواهد داشت و شاید به همین علت با بیان یک بلوف سیاسی عنوان کرد که تمام توان خود را برای سقوط دولت نفتالی بنت بکار خواهد بست.

البته باید پرسیده شود که نتانیاهو ۷۱ ساله از چه چیزی می ترسد و به چه علت مایل به خریدن زمان است؟

اگر به سابقه ای که درباره نتانیاهو و خانواده اش وجود دارد به دقت نگاه شود متوجه خواهیم شد که حتی اقدامات تحریک آمیز "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی از جمله اخراج فلسطینیان از خانه و کاشانه خود که منجر به جنگ در فلسطین شد و نتانیاهو آتش بیار آن معرکه بود در نتیجه تلاش وی برای خلاصی از برخی گرفتاری های داخلی در رژیم صهیونیستی بود. به بیان ساده تر نتانیاهو در ماه ها و سال های اخیر با مشکلاتی روبه رو بود که باید راه برون رفتی را به سرعت برای رفع آن پیدا می کرد و جنگ تنها راه حل صهیونیست هایی مانند نتانیاهو است که در گرفتاری بسر می بردند.

همانطور که کما بیش همگان می دانند نخست وزیر اسرائیل از سوی دادگاه های داخلی این رژیم متهم به اختلاس و سوء استفاده از قدرت در طول ۱۲ سالی است ( از فروردین ۱۳۸۸ تا کنون) که وی در مسند قدرت قرار دارد .

اوایل سال جاری خورشیدی نتانیاهو با شرکت در دادگاه به سوالات دادستان پاسخ داد. در این دادگاه دادستان پرونده نتانیاهو اعلام کرد که او به گونه‌ای نامشروع از قدرت خود سوء استفاده کرده است.

در این جلسه که در ادامه نشست قبلی در اواسط اسفند سال گذشته برگزار شد، علاوه بر استماع شهود، اظهارات مقدماتی دادستان‌ها در خصوص این پرونده مطرح شد. این جلسه در واقع مرحله‌ای تازه از روند رسیدگی به اتهامات نتانیاهو بود که به عنوان اولین نخست وزیر تاریخ اسرائیل پیش از ترک قدرت محاکمه می‌شود.

نتانیاهو بر اساس سه اتهام مشخص در پرونده یعنی فساد، کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی تحت محاکمه قرار دارد. این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل تا کنون کلیه اتهامات را رد و آن‌ را دسیسه رقبای سیاسی خود توصیف کرده است.

در دادگاه یاد شده، لیئات بن آری، دادستان ویژه جرایم مالیاتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی در آغاز جلسه محاکمه نتانیاهو اعلام کرد که نتانیاهو از قدرت به صورت غیرقانونی در راستای تلاش برای دستیابی به منافع از مالکان رسانه‌های اصلی برای تقویت مسائل شخصی استفاده کرده است.

محکومیت و زندانی شدن نتانیاهو در یک قدمی او و همسرش قرار دارد و این موضوع هم برای او و خانواده اش و هم برای حزب راستگرای لیکود که از قدرتمندترین احزاب اسرائیلی به شمار می رود و نتانیاهو رهبر این حزب است، نه تنها یک افتضاح و سرافکندگی می باشد، بلکه این موضوع سبب شکست یکی از قدرتمندترین احزاب این رژیم خواهد بود که از سال ۲۰۰۹ میلادی قدرت را در سرزمین های اشغالی در اختیار دارد.

بدون تردید نتانیاهو و همه نزدیکان حزبی و خانواده او به خوبی فهمیدند که در چه شرایطی قرار دارند و به همین دلیل تنها راه نجات در اواخر عمر خود را امنیتی کردن فضای داخلی رژیم دانستند . بر این اساس همانطور که گفته شد، موضوع حمله به فلسطینیان و به راه انداختن جنگی که تنها ۱۲ روز به طول انجامید، احتمالا بهترین راه حل فرار نتانیاهو از شرایطی بود که در آن گرفتار شده بود، چرا که وقوع جنگ موجب امنیتی کردن فضا و خلاصی موقت از شرایط سخت در نزد بسیاری از رژیم ها از جمله رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به شمار می رود که البته این جنگ جز فضاحت و روسیاهی برای این رژیم ارمغان دیگری برای صهیونیست ها در بر نداشت .

حال باید به انتظار نشست و تحولات سرزمین های اشغالی را پس از سقوط این مرد خبیث ! از نزدیک دنبال کرد و رفتارهای این رژیم و مقامات آن را در قبال مسایل مختلف - از جمله حدود آزادی فلسطینیان، برداشتن موانع از مرزهای مسدود باریکه غزه، تعاملات با تیم بایدن در کاخ سفید، کاهش برنامه ریزی های مخرب به خصوص در سایر کشورها، رفتار آرام و ملایم در حوزه های آبی به خصوص پهنه آبی مدیترانه،‌ کاهش تکیه به اعراب مرتجع و سازشکار و در نهایت حفظ حقوق انسانی و کرامت فلسطینیان - به ارزیابی گذاشت؛ این موارد از جمله موضوعاتی است که انتظار می رود کابینه بنت در روزهای آینده رویکرد خود را به صراحت و شفافیت درباره آنها مشخص و روشن سازد.

در  عین حال اگر قرار باشد مشاوران بنت یک توصیه کلیدی و عقلانی برای روزهای اول ریاستش بر کابینه اسرائیل کنند، این است که به سرعت نسبت به لغو راهپیمایی صهیونیست های افراطی در بیت المقدس که قرار است تحت عنوان« راهپیمایی پرچم»  فردا / سه شنبه / ، برگزار شود، اقدام کند و مانع از هرگونه خشونت طلبی از سوی افراطیون و شهرک نشینان صهیونیست در این بخش از سرزمین های اشغالی شود؛ خشونت در سرزمین های اشغالی همان چیزی است که نتانیاهو برای بازگشت به قدرت به آن دل خوش کرده است.

 

ارسال نظر