بحران سیاسی، خطرناک تر از بختک کرونا در فرانسه

ادوارد فیلیپ نخست وزیر پیشین فرانسه، خطر بحران سیاسی را خطرناک تر از خطر بحران شیوع کرونا برای کشورش دانست.

به گزارش روز دوشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، افزایش نارضایتی ها و اعتراضات در فرانسه از جمله تظاهرات سراسری هزاران نفر علیه راستگرایان افراطی و نقض آزادی ها در ۱۴۰ شهر این کشور، سیلی به مکرون درهنگام بازدید از منطقه «دروم»، آردپاشی به ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپگرا در جریان تظاهرات علیه راست گرایان... به زعم بسیاری از مقامات و کارشناسان حکایت از دموکراسی بیمار و متزلزل، تنش های فزاینده و شکاف ها و خصومت های سیاسی در این کشور دارد.

۲۰ ژنرال بازنشسته ارتش، حدود صد افسر ارشد و بیش از هزار نظامی طی نامه‌ای خطاب به مکرون نسبت به احتمال «تجزیه» فرانسه و وقوع «جنگ داخلی» در فرانسه هشدار دادند. پس از نامه نخست، صدها نظامی فرانسوی  که نام آن ها فاش نشده است، باردیگر در نامه ای جدید به دفاع از مواضع کهنه سربازان برخاسته و با اشاره به گسترش هرج و مرج و خشونت در فرانسه، زنگ خطر فروپاشی، جنگ داخلی و شورش مدنی را به صدا درآوردند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، ادوارد فیلیپ نخست وزیر پیشین فرانسه، در سومین سری از مستندات خود گفت: بحران شیوع کرونا سرانجام به پایان می رسد، اما بحران سیاسی همچنان تهدید بزرگی برای این کشور به شمار می رود.

بحران سیاسی خطرناک تر از بحران کرونا در فرانسه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه شیوه اعترض به صورت آردپاشی به مقامات مسئول را عبور از آستانه تحمل مردم فرانسه و حاکی از تنش زیاد در این کشور دانست.

لوران برژه، رئیس کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه در گفت و گو با  شبکه تلویزیونی آر. تی. ال فرانسه با اشاره به سیلی فردی ناشناس به مکرون با ابراز نگرانی از فضای سیاسی حاکم بر جامعه گفت : این حادثه معلول دموکراسی بیمار و متزلزل کشور ماست.   

پاسکال پرینو، کارشناس مسائل سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم سیاسی پاریس در این مورد گفت: آیا جامعه سیاسی فرانسه به جامعه ای با تمام نفرت تبدیل شده است؟ اگر چنین باشد این فاجعه بار است.

«آنتوان بریستیل» پژوهشگر علوم انسانی و مدیر بنیاد ژان دورس در گفت‌وگو با خبرگزاری افه اسپانیا گفت: فضای به شدت تنش‌آلودی در جامعه فرانسه حاکم بوده که گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف را بسیار دشوار می‌کند.

وی افزود: نظرسنجی‌ها، محبوبیت بالایی را برای مکرون نشان می‌دهد اما بخش مهمی از جامعه که او را رد می‌کنند، دارای احساسات شدیدی مانند خشم و نفرت هستند.

به گفته این دانشمند سیاسی، عناصر افراط گرا در جامعه مدنی دیده می‌شود، اما سیاستمداران و رسانه‌ها با مواضع به طور فزاینده خشن نیز منشا این دست وقایع هستند.

از طرفی «اِروان لکور» جامعه شناس فرانسوی در گفت‌وگو با شبکه بی‌اف‌ام تصریح کرد: این تهاجم نمونه ای از فرهنگ تقابل در شبکه‌های مجازی است.

این درحالی است که در فضای این نارضایتی ها روزنامه فرانسوی لوپریزین نوشت: امانوئل مکرون قرار است تا پیش از ۱۴ ژوئیه برنامه «اقدام عملی» مبتنی بر اصلاحاتی که فراتر از دوره پنج ساله وی تداوم داشته ارائه کند و بدین ترتیب این موضوع را در اذهان عمومی القا کند که تحقق این برنامه ها و اصلاحات مستلزم انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه است.​

ارسال نظر