گروسی: دستیابی به یک نتیجه خوب در مذاکرات غیرممکن نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه اقتصادی بلومبرگ گفت: مذاکرات پیچیده ولی دستیابی به یک نتیجه خوب غیرممکن نیست؛ بنابراین نمی‌توانم بگویم که رأی‌گیری و انتخابات در حال حاضر تأثیری خواهند داشت چرا که هم اکنون مذاکرات در حال انجام است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، رافائل گروسی در گفت وگو با این شبکه آمریکایی افزود: ایران با وجود تحریم‌ها ظرفیت، توانایی، مهارت فنی و قدرت اقتصادی برای تداوم برنامه هسته‌ای با سرعت فعلی یا بیشتر از آن را دارد.

گروسی در مورد تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات برجام گفت: (این مذاکرات) فرآیندی است که مدتی است در حال انجام بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف‌های این مذاکرات نیست و ما تضمین‌کنندگان توافق بوده ولی در مذاکرات حضور نداریم.

گروسی در پاسخ به بلومبرگ در مورد پیشنهاد ایران برای تمدید توافق با آژانس گفت: من هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام. آنچه که باید انجام دهیم آن است که باید مذاکره کنیم تا ببینیم چه رخ خواهد داد. سه هفته پیش من و معاون رئیس‌جمهوری ایران توافق کردیم که این ترتیبات موقت را تمدید کنیم. آن‌ها اعلام کردند که تا ۲۴ ژوئن (۳ تیر) می‌توانند (این توافق را اجرا کنند).

این تاریخ به سرعت در حال نزدیک شدن است و باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد. باید یادآوری کنم که اگر توافقی حاصل نشود، اطلاعاتی که از فوریه تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم پاک خواهد شد و خسارت قابل ملاحظه‌ای به امکان مدل‌سازی فعالیت‌های (هسته‌ای ایران) از فوریه ۲۰۲۱ میلادی تاکنون وارد خواهد شد. امیدوارم که چنین نشود. امیدوارم که به زودی زود با ایران وارد تعامل شویم.

گروسی در پاسخ به بلومبرگ گفت: لازم نمی‌دانم که (برای تمدید توافق) تا ۲۴ ژوئن به توافقی دست یابیم. توافقی که با ایران به دست آورده‌ایم باید تمدید شود و نباید منوط به رخدادهای مذاکرات برجام باشد. ایران تعهداتی ذیل برجام دارد که وابسته به نتایج فرآیند مذاکرات نیست. ارتباط دادن این دو موضوع بسیار ناخوشایند است.

خبرنگار بلومبرگ از گروسی پرسید که با توجه به سطح پیشرفت (برنامه هسته‌ای ایران) به دنبال چه توافقی هستید؟

گروسی گفت: ایران و هر کشور دیگری می‌تواند غنی‌سازی انجام دهد ولی در غیاب برنامه نظامی هسته‌ای، غنی‌سازی تا این سطح بالا بسیار غیرمعمول و منحصر به فرد است. پس وقتی شما دست به چنین فعالیتی می‌زنید، باید نظارت متناسب با آن انجام شود تا آژانس بتواند به جامعه بین‌المللی تضمین دهد که اورانیوم غنی‌سازی شده صرف مقاصد دیگر نشود. پس بر مبنای آن توافق بازرسان آژانس باید اجازه یابند که در محل حاضر باشند.

یپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.
در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دو روز پیش در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین منتظر نتایج انتخابات هستند، گفت: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگوها نیز فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام هم در اظهار نظر مشابهی تصریح کرد که مذاکرات برجام در وین ادامه دارد.
میخائیل اولیانوف در گفت و گو با اینترفکس گفت کاملا واضح است دستیابی به توافق در مورد بازگرداندن توافق هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که قرار است در 18 ژوئن برگزار شود امکان پذیر نخواهد بود ، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و مذاکرات نباید تحت تاثیر روند انتخابات قرار گیرد.

 

ارسال نظر