ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی در تصویب تمدید "قانون شهروندی" شکست خورد

ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی در اولین آزمون جدی احزاب خود، در تصویب تمدید "قانون شهروندی" که امروز (سه‌شنبه) منقضی می‌شود، شکست خورد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از فلسطین الان، احزاب ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی از شامگاه دوشنبه گفتگوها و نشست‌های متعددی را در خصوص تمدید قانون شهروندی آغاز کردند که تا ساعت پنج و نیم صبح امروز (سه‌شنبه) طول کشید تا به توافقی برای رای دادن به نفع این قانون و تمدید شش ماهه آن دست یابند.

جلسه رای‌گیری ساعت شش و نیم صبح امروز آغاز شد اما ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی در تصویب تمدید این قانون شکست خورد.

بر اساس این قانون که طرح تمدید آن از سوی نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم نتوانست رای کافی را کسب کند، فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با یک اسرائیلی ازدواج می‌کنند، حق گرفتن "شهروندی اسرائیل" را ندارند.

در جلسه رای‌گیری، در حالی که ۵۹ عضو کابینه به تمدید این قانون رای موافق دادند، ۵۹ عضو دیگر از جمله "عمیحای شیکلی" از حزب "یمینا" رای مخالف داده و دو تن از اعضای کنست نیز از شرکت در رای‌گیری خودداری کردند، به این ترتیب ائتلاف دولتی از کسب اکثریت آرای مورد نیاز برای تصویب قانون یاد شده یعنی ۶۱ رای باز ماند.

قانون منع شهروندی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی که زوج اسرائیلی دارند، حدود دو دهه پیش برای اولین بار تصویب شد و از آن زمان تا کنون هر سال تمدید شده است.

پس از این شکست، سالن رای‌گیری شاهد تشویق مخالفان این قانون به همراه فهرست یکپارچه عربی بود که لغو قانون یاد شده را جشن گرفتند، در مقابل برخی اعضای ائتلاف دولتی برکناری شیکلی و تعیین جانشینی برای او از حزبش را خواستار شدند.

در رای‌گیری امروز، منصور عباس، رئیس فهرست یکپارچه عربی به تمدید این قانون رای مثبت داد اما دو تن از اعضای حزبش از شرکت در رای‌گیری خودداری کردند که همین موجب عدم تمدید قانون شهروندی شد.

ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی کمی پیش از رای‌گیری به یک راه‌حل میانه دست یافته بود که تضمین می‌کرد این قانون در مقابل بهبود شرایط هزاران خانواده تنها برای شش ماه تمدید شود.

جلسه کنست از عصر دوشنبه تا صبح امروز به دلیل انتقادهای مکرر مخالفان از تلاش‌ها برای تمدید قانون شهروندی شاهد هیاهیو و جنجال گسترده‌ای بود تا حدی که مخالفان تلاش می‌کردند کار را از تصویب این قانون به طرح پیشنهاد سلب رای اعتماد از کابینه تغییر دهند.

قانون یاد شده تابعیت رژیم صهیونیستی را به هر کسی که بخواهد در فلسطین اشغالی ساکن شود اعطا می‌کند اما بند ۳ این قانون فلسطینیان را از دستیابی به شهروندی و تابعیت رژیم صهیونیستی منع می‌کند حتی اگر این فلسطینیان با یک شهروند رژیم صهیونیستی ازدواج کرده باشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل و رهبر مخالفان در کنست، درخواست حمایت بنت در این رای‌گیری را رد کرده بود.

نتانیاهو از ابتدای شکل‌گیری دولت تازه در حدود سه هفته پیش وعده داده که برای سرنگونی آن و بازگشت دوباره به قدرت تلاش خواهد کرد.

منتقدان تمدید قانون شهروندی شامل سیاستمداران چپگرا و گروهی از قانون‌گذاران عرب-اسرائیلی این قانون را نژادپرستانه می‌دانند و می‌گویند هدف آن جلوگیری از رشد اقلیت فلسطینیان ساکن نواحی اشغالی است.

اما مدافعان آن استدلال می‌کنند که تمدید این قانون برای مقاصد امنیتی و حفظ "هویت یهودی اسرائیل" لازم است.

قانون "شهروندی و ورود به اسرائیل" در سال ۲۰۰۳ و در اوج انتفاضه دوم فلسطینیان به عنوان طرحی موقت تصویب شد و بعد از آن با وجود کاهش اعتراض‌ها در سال ۲۰۰۵ هر سال تمدید شد.

انتهای پیام

ارسال نظر