خروج از بگرام؛ تحقیر حضور ۲۰ ساله آمریکا

شبکه خبری فرانس۲۴ با اشاره به خروج نیروهای آمریکا و ناتو از پایگاه هوایی بگرام پس از ۲۰ سال اشغال این کشور، نوشت: آمریکا در این جنگ جان و مال بسیاری سرمایه گذاری کرد اما دستاوردی جز تحقیر نداشت.

به گزارش روز یکشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، در حالیکه واشنگتن اعلام کرده است تا پایان ماه اوت (اوایل شهریور) خروج نیروهای خود را از این کشور به پایان می رساند، مقامات روز شنبه گفتند صدها جنگجوی طالبان در درگیری های شدید با نیروهای دولتی در چندین ولایت افغانستان کشته شده اند.

بیانیه واشنگتن پس از تخلیه پایگاه هوایی بگرام توسط نیروهای نظامی آمریکا و ناتو صورت گرفت؛ همان پایگاهی که نیروهای ائتلاف عملیات خود را به مدت دو دهه علیه طالبان و متحدان القاعده آنها هدایت می کردند.

درواقع آمریکا که با گذشت ۲۰ سال از اشغال نظامی افغانستان موجب ایجاد طولانی ترین جنگ ایالات متحده، کشته شدن هزاران نظامی این کشور و ناتو شد و میلیاردها دلار هزینه به مردم آمریکا تحمیل کرد؛ در حالی افغانستان را ترک می‌کند که این کشور بیش از هر زمان دیگری گرفتار ناامنی و بی ثباتی است.

هرچند سخنگوی گروه طالبان در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام، آن را گام خوبی توصیف و تاکید کرد که خواهان خروج همه نیروهای بیگانه از افغانستان است، چراکه با خروج کامل نیروهای بیگانه، افغان ها می توانند به صلح و امنیت نزدیک شوند. 

«اشرف افضل» استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ناتینگهام در این خصوص به فرانس۲۴ گفت: «بگرام راهبردی ترین پایگاه کشور افغانستان است. این پایگاه توسط شوروی سابق برای نیروهای اشغالگر در افغانستان ساخته شده است. بنابراین موضوع خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف مهمترین عقب نشینی نظامی بشمار می رود و بسیار نمادین است».

وی افزود: اکنون یکی از موضوعات اساسی این است که آیا ارتش ملی افغانستان قدرت و آمادگی کافی برای محافظت از پایگاه را دارد؟

افضل ادامه داد: از نظر توانایی، سلاح و نیرو، من معتقدم که افغانستان از قدرت کافی برخوردار است. چراکه موقعیت این پایگاه به گونه ای است که حمله به آن دشوار است و کسی نمی تواند به راحتی و مخفیانه به بگرام حمله کند. اما اراده برای دفاع از آن چیز دیگری است. گزارش هایی که من از مردم دریافت می کنم این است که ارتش ملی افغانستان در برابر طالبان ذوب می شود و من نمی دانم آیا اراده ای برای ایستادگی و دفاع از بگرام که قرار نیست مورد استفاده مستقیم آنها قرار گیرد، وجود دارد.

وقتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جزئیات عقب نشینی را اعلام کرد، لحن مغمومی داشت.

این استادیار دانشگاه ناتینگهام ضمن اشاره به سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هنگام اعلام جزئیات عقب نشینی که به گفته وی لحن مغمومی داشت، تاکید کرد: بایدن و در واقع ترامپ از مدتها قبل دریافته بودند که این جنگی است که آنها شکست خورده اند. آنها در این جنگ سرمایه گذاری بسیاری انجام دادند و جان های فراوانی از دست دادند، اما هیچ چیز به دست نیاورده اند. بی شک این جنگ حقارت بسیاری برای آنها به ارمغان داشته و هیچ دستاورد مثبتی نداشته است.

پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل از ۲۰ سال پیش و زمان آغاز حمله آمریکا به افغانستان در اختیار نیروهای ایالات متحده و ناتو بود و مانند بخشی از خاک آمریکا بشمار می رفت که مقامات بلند پایه آمریکا مانند روسای جمهوری این کشور بدون هماهنگی با دولت افغانستان به آن رفت و آمد می کردند.

 

ارسال نظر