دیدار بایدن و مرکل؛ دوستی در کنار اختلاف

رئیس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان درباره پروژه خط لوله گازی روسی که واشنگتن مخالف آن است، با یکدیگر توافق کردند تا نگذارند روسیه از این خط لوله به عنوان سلاح استفاده کند و قول دادند تا در مقابل "تهاجم مسکو" و "اقدامات ضد دموکراتیک پکن" با یکدیگر متحد باشند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ سفید پیش از آنکه مرکل از عرصه سیاست بازنشسته شود، "زندگی پر ماجرا و شگفت انگیز" صدراعظم آلمان را مورد ستایش قرار داد.

مرکل با چهار رئیس جمهور مختلف آمریکا کار کرده به زودی قدرت را ترک خواهد کرد.

روابط بین اروپا و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ پر تنش بود و هم مرکل و هم بایدن برای نشان دادن بهبود روابط بین دو طرف بیش از هر زمان دیگری تلاش دارند.

مرکل در دفتر کار ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به نقش این کشور در ایجاد آلمانی آزاد و دموکراتیک پس از جنگ دوم جهانی گفت:‌ من به این دوستی ارزش می‌گذارم.

مرکل نخستین رهبر اروپایی است که از زمان مراسم تحلیف بایدن به کاخ سفید آمده تا با او دیدار کند.

با وجود نشان دادن دوستی بین دو طرف اما اختلافاتی نیز وجود دارد. بایدن بر نگرانی‌هایش درباره پروژه خط لوله گازی روسی نورد استریم ۲ که مسیر روسیه به آلمان است، تاکید کرد؛ آمریکا می‌ترسد روسیه با این خط لوله به دنبال دور زدن اوکراین و نشان دادن زهر چشم به این کشور باشد. این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری که انتظار می‌رود سپتامبر سال جاری میلادی پایان یابد، اوکراین را دور می‌زند و به صورت بالقوه روسیه دیگر به اوکراین پولی بابت عبور گاز به اروپا نمی‌پردازد.

بایدن همچنین تاکید کرد که به دنبال وضع تحریم‌هایی علیه کمپانی‌هایی است که با این پروژه همکاری می‌کنند؛ تصمیمی که انتقادهایی را از جانب دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در پی داشته است.

بایدن درباره این خط لوله گازی در جریان نشست خبری مشترکش با مرکل گفت:‌ دوستان خوب می‌توانند اختلافاتی داشته باشند. ما در کنار یکدیگر قرار داریم و به این روش ادامه می‌دهیم تا در مقابل تهاجم روسیه از متحدان همفکر خود در ناتو دفاع کنیم.

مرکل نیز گفت:‌ ما تمامی ارزش‌های یکسان را به اشتراک می‌گذاریم و به دنبال راهکارهای مشابه برای مقابله با چالش‌ها هستیم.

واشنگتن و برلین همچنین اختلافاتی درباره روابط با چین دارند، چون آلمان روی تجارت با چین حساب باز کرده است.

مرکل گفت: درک مشترک زیادی وجود دارد که چین، در بسیاری از زمینه‌ها، رقیب ما است. تجارت با چین باید بر این فرض باشد که ما شرایط بازی برابر داریم.

بایدن نیز گفت:‌ ما متحد هستیم و در تعهد خود برای رفع عقب ماندگی دموکراتیک، فساد و پوپولیسم ساختگی در اتحادیه اروپا یا کاندیداهای عضویت در اتحادیه اروپا یا هرجای دیگری که در جهان پیدا کنیم، متحد هستیم.

بایدن همچنین به خبرنگاران گفت که آمریکا "در این مقطع" برنامه‌ای برای اعزام نیرو به هائیتی ندارد، کشوری که در پی ترور رئیس جمهورش شاهد ناآرامی‌های فزاینده است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات جاری در کوبا نیز گفت که هاوانا "دولتی ناکام" است که شهروندان خود را سرکوب می‌کند.

او گفت: "نظام کمونیستی شکست خورده، در همه جا شکست خورده. و من سوسیالیسم را جایگزین خیلی مفیدی برای آن نمی‌دانم."

دو رهبر در نشست مشترک بر فضای گرم و دوستانه در جریان دیدار یک ساعته خود تاکید کردند و مرکل بیش از یک بار میزبان خود را "جو عزیز" خطاب کرد.

بایدن هم خطاب به او گفت: "جای شما در اجلاس‌های مشترک ما خالی خواهد بود."

رهبر آلمان روابط سردی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا داشت و مناسبات او با جورج دبلیو بوش و باراک اوباما هم گاهی متشنج می‌شد.

مرکل در سال ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان شد و در ماه سپتامبر در انتخابات شرکت نخواهد کرد. در حال حاضر حزب دموکرات مسیحی تحت رهبری او در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

انتهای پیام

ارسال نظر