۶۰۰ میلیون کودک بازمانده از تحصیل؛ یونیسف خواستار بازگشایی مدارس شد

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) با ابراز تاسف از بازماندن از تحصیل ۶۰۰ میلیون دانش آموز در جهان، بازگشایی مدارس را برای رفاه و آینده کودکان و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی ضروری دانست و از دولت ها خواست بازگشایی مدارس را در اولویت قرار دهند.

به گزارش روز جمعه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد، از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، مدارس بیش از ۲۰۰ روز در نیمی از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تعطیل بوده اند. همچنین در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب که طولانی ترین تعطیلی مدارس را تجربه کرده، مدارس در ۱۸ کشور به طور جزئی یا کامل هنوز بسته اند. در شرق و جنوب آفریقا نیز ۴۰ درصد از کل کودکان در سن تحصیل، در حال حاضر محروم از رفتن به مدرسه هستند.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف طی یک نشست مطبوعاتی در ژنو گفت: خشونت، اضطراب و انزوا جایگزین آموزش، امنیت، تغذیه و معاشرت با دوستان در کودکان شده است.

به گفته یونیسف، برای حداقل یک سوم دانش آموزان در جهان، آموزش  از راه دور غیر قابل دسترس است.

بر اساس برآوردهای این آژانس سازمان ملل، بیش از ۸۰ میلیون کودک در شرق آسیا و اقیانوس آرام در دوران تعطیلی مدارس ناشی از همه گیری کووید-۱۹ به هیچ گونه آموزش از راه دور دسترسی نداشته اند.  مدارس در جنوب آفریقا و اوگاندا به مدت ۳۰۶ روز تعطیل بوده، در حالی که فقط ۰.۳ درصد دانش آموزان به اینترنت خانگی دسترسی داشته اند.

بر اساس این گزارش، همچنین در سودان جنوبی مدارس به مدت ۲۳۱ روز تعطیل بوده اما فقط ۰,۵ درصد دانش آموزان به اینترنت خانگی دسترسی داشته اند. در آفریقای جنوبی، تعطیلی مدارس منجر به ترک تحصیل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانش آموز در ۱۶ ماه گذشته شده است.

سخنگوی یونیسف در ادامه تصریح کرد: اگرچه دولت ها بر سر دوراهی اعمال اقدامات سختگیرانه بهداشتی برای مقابله با بحران شیوع کرونا و یا کاهش و لغو محدودیت های ناشی از آن مانده اند، اما تعطیلی مدارس باید آخرین محدودیت اعمال شده و بازگشایی مدارس باید اولین اولویت در راستای لغو محدودیت های کرونایی باشد.

یونیسف هشدار داد: روشن است که مدارس ابتدایی و متوسطه از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده اند، بنابراین بازماندن کودکان و نوجوانان از تحصیل خسارات جبران ناپذیری به بار آورده و عواقب منفی پایداری به دنبال دارد.

در این راستا یونیسف با اشاره به کمبود واکسن کرونا در جهان از دولت ها خواست تا منتظر واکسینه شدن همه معلمان و دانش آموزان علیه کووید-۱۹ نشده و در اسرع وقت مدارس را بازگشایی کنند.​

ارسال نظر