هنیه خواهان لغو تصمیم اتحادیه آفریقا درباره رژیم اسرائیل شد

درپی تصمیم اخیر اتحادیه آفریقا برای اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی در این اتحادیه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نامه ای به کمیسیر اتحادیه آفریقا خواهان لغو این تصمیم شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس امروز جمعه در نامه خود به «موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا آورده است: اتحادیه آفریقا یک سازمان ریشه دار است که از حقوق ملت های آفریقایی در تعیین سرنوشت و دستیابی به آزادی و استقلال آنها دفاع کرده و در کنار فلسطین و مسئله عادلانه آن در برابر تجاوزگری و تروریسمِ ماشین جنگی اسرائیل از بیش از ۶۰ سال پیش علیه ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات اسلامی و مسیحی آنها ایستاده است.

وی تاکید کرد: جنبش حماس این تصمیم اتحادیه آفریقا را - که با تمام ارزش ها و اصول این اتحادیه مغایرت دارد- محکوم می کند و آن را ضربه ای جدی به ملت فلسطین و حقوق ملی آنها می داند.

هنیه ابراز امیدواری کرد که کمیسیون اتحادیه آفریقا به جای باز کردن درها به روی اشغالگران اسرائیلی از طریق اعطای عضویت ناظر به آنها، در راستای افزایش ارتباط با کشورهای دوست و سازمان های بین المللی و منطقه ای به منظور تبلور یک موضعگیری بین المللی جهت درخواست مجدد برای تامین حقوق فلسطینی ها، فشار بر اشغالگران برای توقف شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینی، رسوا کردن جنایت های اشغالگران و تجاوزگری مداوم آنها، جرم انگاری نقض حقوق و تجاوزگری اسرائیل و دادرسی در دادگاه کیفری بین المللی به منظور محاکمه سران اشغالگر به عنوان جنایتکار جنگی گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد که اشغالگران از این عضویت به عنوان پوششی برای تداوم حیات، اجرای برنامه های استعماری و ادامه اشغالگری پلید خود در سرزمین فلسطین و تشدید تجاوزگری علیه سرزمین و مردم فلسطین بهره برداری می کنند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواست تا از این تصمیم شوک آور برای مردم فلسطین و همه ملت های آفریقایی که حامی و پشتیبان ملت فلسطین هستند، صرف نظر کند.

وی تاکید کرد: این تصمیم نشان دهنده حقیقت مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در قبال مسئله فلسطین نیست.

هنیه همچنین خواستار برداشتن گام های عملی برای رد و جرم انگاری عادی سازی روابط با اشغالگران اسرائیلی شد و این عادی سازی را یک گناه بزرگ و نابخشودنی و خیانت به ملت های عربی و اسلامی و آفریقایی و تمام آزادیخواهان جهان خواند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد که سفیر این رژیم در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، به عنوان عضو ناظر، استوارنامه خود را تقدیم اتحادیه آفریقا کرده است.

پیشتر رژیم صهیونیستی در سازمان وحدت آفریقا مقام ناظر را به دست آورده بود اما پس از انحلال این سازمان در سال ۲۰۰۲ و تبدیل آن به اتحادیه آفریقا، تلاش های این رژیم برای ادامه عضویت آن به عنوان ناظر بی‌نتیجه بود.

پیش از این نیز جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتشار بیانیه‌ای عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر را به شدت محکوم کرده بود. حتی برخی کشورها از جمله آفریقای جنوبی نیز از اتحادیه آفریقا خواسته بودند این اقدام را تعلیق کند.

 

ارسال نظر