مسوول بخش بین‌الملل یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع):

بررسی سیره امام سجاد(ع) نیازمند نگاهی جامع به ابعاد شخصیتی آن حضرت است

بررسی سیره امام سجاد(ع) نیازمند نگاهی جامع به ابعاد شخصیتی آن حضرت است

مسوول بخش بین‌الملل یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع )با تاکید بر اینکه نباید با نگرش جزء نگری زندگی امام سجاد(ع) را بررسی کنیم، گفت: بررسی سیره آن حضرت نیازمند نگاهی جامع به همه ابعاد شخصیتی شان است.

به گزارش روز یکشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا میرجلیلی در دومین نشست مجازی از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) به میزبانی جامعه فرهنگیان کشور افزود: بحث امروزمان پیرامون کلی‌ نگری و جزئی‌ نگری بوده که نسبت به شخصیت‌های دینی و البته ابعاد مختلف دین و به‌ویژه امام سجاد(ع) وجود دارد، چرا که جامعه ما گاهی وقت ها دچار افراط یا تفریط ‌هایی در این عرصه می‌شود.
وی بیان داشت: در مورد شخصیت امام سجاد(ع) افراط و تفریط شده و هنوز همهمدر در برخی از اقوام آن امام همام را به عنوان شخصیت بیمار کربلا توصیف می‌کنند، در حالی که آن حضرت در طول ۳۵ سال امامت شاید ۱۰ روز را بیمار بوده باشند، این در حالیست که ایشان وقتی در شام بودند چندان کسالت نداشته و این معجزه خداوندی برای نجات آن امام همام بوده است. 
این مبلغ بین المللی اظهارداشت: همچنین برخی در توصیف ابعاد دیگر آن حضرت از جمله شخصیت علمی، فرهنگی و عبادی ایشان دچار افراط و تفریط شده اند، برخی آن امام همام را فقط به دید یک عارف عابد شناخته و معرفی کرده اند، برخی هم به عنوان یک شخصیت صرف علمی و برخی به عنوان شخصیتی که خدمات اجتماعی فراوانی داشت، هرچند که امام سجاد(ع) در زمینه اجتماعی و یاری به مردم در یک مورد بیش از هزار نفر عبد و بنده را آزاد کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین میرجلیلی یادآورشد: عده‌ای رویکرد علمی امام سجاد(ع) و مشخص کردن راه برای مسیر علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را ملاک قرار داده و شخصیت امام چهارم را از این جنبه مورد بررسی قرار می‌دهند اما واقعیت آن است که باید از ابعاد دیگری سیره آن حضرت را بررسی کرد.
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) پایه‌گذار و بنیان‌گذار حقوق بشر در جهان است، تصریح کرد: انبیا و ائمه(ع) استراتژی واحدی دارند و آن استقرار عدالت، مبارزه با ظلم و فساد است که بنا به اقتضای زمانه با تاکتیک‌های مختلف آن را در جامعه جاری و ساری کردند؛ برای مثال امام سجاد(ع) بسیاری از مسایل اجتماعی را در قالب دعا بیان کردند اما اقدام‌های ایشان فقط منحصر به این مساله نبود و نباید جزء نگر به زندگی ایشان نگاه کنیم. 
این پژوهشگر همچنین با اشاره به برگزاری کنگره امام سجاد(ع) در دانشکده حقوق دانشگاه مرکزی اکوادور گفت: آن زمان وقتی رییس دانشکده کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) متوجه شد، این کتاب ۱۴ قرن قبل نوشته شده برایش عجیب بود که قرن ها قبل اثری در مورد حقوق بشر باشد در حالی که حقوق بشر در سازمان ملل نهایت ۲۰۰ سال بیشتر قدمت ندارد، او ما را توبیخ کرد که چرا این کتاب را به جهان معرفی نکرده و چگونه است من که با همه حقوق دانان عرصه حقوق بشر در جهان مرتبط هستم، تاکنون چنین اثری را ندیده ام.
میرجلیلی با اشاره به اینکه حدود سه سال است که در «کشور اکوادور» هر سال کنگره امام سجاد(ع) را برگزار می‌کردیم، اظهارداشت: قبل از اینکه کرونا شیوع یابد کنگره در دانشگاه مرکزی و مهم‌ترین پایگاه علمی این کشور با عنوان امام سجاد(ع) و نگرش حقوقی و حقوق بشری آن حضرت برگزار می‌شد. 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به شرایط و زمانه ای که امام سجاد(ع) در آن زندگی می کردند، افزود: مظلومیت آن حضرت به اینست که سال ها در غربت و تنها بودند، آن هم در شرایطی که چیزی از اسلام باقی نمانده بود اما آن امام همام به اندازه ای با ظرافت و زیبا عمل می‌کند که جامعه بعد از مدتی به مسیر واقعی و اصلی خود بر می‌گردد.
مسوول بخش بین‌الملل یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) یادآورشد: کنگره امام سجاد(ع) به همت مردم  استان هرمزگان در این سال‌ها به ثبات و قوام خود رسیده است و امیدواریم که به معنای واقعی کلمه جهانی شود.
این مسوول اظهارداشت: در حال حاضر نیز اندیشمندان بسیاری از کشورهای جهان منتظر فرا رسیدن ایام شهادت امام سجاد(ع) هستند تا بتوانند به این کنگره وصل شده و در آن شرکت داشته باشند.

ارسال نظر