حضرت زینب (س) الگوی زیبنده برای یاری مظلومان است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: حضرت زینب (س) الگوی زیبنده برای همه مردم جهان در یاری مظلومان و تبدیل تهدید به فرصت است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بنیاد بین المللی عاشورا با همکاری مرکز امت واحده وبینار مجازی بین المللی با عنوان «نقش زن در رویارویی با مستکبران» را به مناسبت بزرگداشت شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و واقعه کربلا و نقش حضرت زینب (س) در رساندن پیام قیام عاشورا برگزار کرد.

آیت الله محمد حسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا درباره نقش مردان و زنان در قبول مسئولیت اجتماعی و انجام امانت الهی که بر دوش دارند  مطالبی ایراد کرده و برانجام تکالیف الهی انسان ها بعنوان خلیفه الله بر روی زمین تاکید کرد.

وی درباره نقش قهرمانانه و بزرگ حضرت زینب (س) از قبل حضور در کربلا و پس از واقعه دلخراش عاشورا، اظهارداشت: رهبری خردمندانه حضرت زینب (س) در حفظ خاندان اهل بیت و اسرا و رویارویی با حاکم ظالم و برهم زدن موازنه قوا نشان از درک واقعی و انجام تکالیف الهی می باشد و شجاعتی که حضرت زینب از خود نشان داد معادلات و پیش‌بینی‌های یزید را برهم زد و جنایات بنی امیه را افشا کرد.

آیت الله اختری با بیان اینکه حضرت زینب (س)یک انقلاب فراگیر علیه دستگاه حاکمیت یزید را به وجود آورد، تصریح کرد: جمله ای که ایشان در برابر یزید ایراد کرد که به خدا نمی‌توانید وحی پیامبر ما را نابود سازید، این پیام در کاخ یزید پیچید و این ستمگر را رسوا کرد، یزید ملعون گمان می کرد که در برابر یک زن ضعیف و رنجیده و مصیبت دیده و بدون یار قرار گرفته است و تلاش می کرد تا غرور و نخوت و جبروت خود را در کشتن امام حسین (ع) و اصحابش به رخ حاضران  نشان دهد و با تحریف وقایع تاریخی تلاش می‌کرد که این واقعه را یک شورش و حرکت غیر شرعی نشان دهد ولی حضرت زینب (س) نشان داد به‌حق دختر و پرورده امیرالمومنین است این امام که نابود کننده مشرکین و سرکوب کننده منافقین و فجار بود، حضرت زینب (س) همان شخصیت است که توانست شکست را به پیروزی و اسارت را به آزادگی تبدیل کند و یزید را رسوا و اسیر جنایات خود کند.

حضرت زینب الگوی زیبنده برای همه مردم جهان است و باید بیاموزیم چگونه یاور مظلومین باشیم تا پیروز شویم  و چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

در ادامه این وبینار شیخ عبدالقادر ترنینی شاعرو استاد دانشگاه در ابتدا با سرودن شعر زیبایی درباره واقعه کربلا که دارای مفاهیم و مضامین وفاداری و افتخار و سربلندی اهل بیت علیهم السلام است، گفت: در مورد شخصیت حضرت زینب، امام سجاد فرمودند: "سپاس خدا را که تو دانشوری هستی که از گنجینه وحی، علم آموخته و نزد کسی تعلیم ندیدی و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی". حضرت زینب (س) حجت الهی و از جمله کسانی است که خداوند همانند حضرت زهرا (س) را معصوم نموده و حضرت زینب (س) آن دانشمندی است که علم دنیا و آخرت را یکجا جمع کرده و به عنوان الگو و نمونه رهبری جامعه اسلامی قرار گرفت. در حالی که ایشان دچار مصیبت ها و سختی های فراوان شد، حضرت زینب به جهانیان آموخت که اسلام این شایستگی را دارد که باید برای آن جان ها داد. 

نقش رسالت مدار حضرت زینب (س) در معرفی نهضت عاشورا و رسوا کردن دستگاه یزید و بنی امیه یک پیروزی به شمار می رفت و حضرت زینب (س) توانست غلبه ظاهری ارتش بنی امیه را به یک شکست و فضاحت تاریخی بکشاند و مقدمه ای برای سرنگونی امویان شود.

در ادامه این وبینار خانم هویدا جبق رئیس مجمع زنان اهل بیت اروپا در کشور ایتالیا درباره الگو بودن در نهضت عاشورا مطالب ایراد و سوالاتی راجع به نقش زن در رویارویی با جنایتکاران و ظالمان مطرح نموده و تاکید کرد: نقش زن در کشورهای غربی که با محدودیت ها و غربت مواجه هستند زنان می توانند در غربت فرزندان و جامعه خود را بر اساس محبت اهل بیت تربیت کنند.

نوال شداد روزنامه نگار از کشور استرالیا نیز با قرائت قصیده‌ای در مورد جهاد حضرت زینب (س)، گفت: تجارب زنان در غرب در رویارویی با استکبار جهانی و حاکمیت تبلیغاتی غرب می توانند زینب را بعنوان الگو خود قرار دهند و بر مبنای سیره حضرت زینب فرهنگ و معارف اهل بیت را ترویج کنند.

در ادامه شیخ توفیق علویه پژوهشگر اسلامی در سخنان خود سه ویژگی از شخصیت حضرت زینب (س) را بر اساس مبانی قرآن و احادیث پیامبر بیان کرد و  اصطلاح رجل سیاسی را  شرح داد و بیان کرد: این اصطلاح مخصوص زنان نیست بلکه معنی رجولت و مردانگی یعنی شجاعت، دلاوری و ایستادگی در برابر سختی ها است و حضرت زینب در قامت رجولت و مردانگی در مقابل طاغوتیان ایستاد.

این استاد دانشگاه درباره مقوله رجولت و مردانگی  حضرت زینب (س)، اظهارداشت: این بانوی والامقام تمام مشخصات یک شخصیت علمی و انقلابی و فرهنگی را داشت زیرا ایشان در مکتب پدرش حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و دو برادرش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرورش یافت و اما از لحاظ نژاد وی از بنی هاشم و علوی است و توانست یک خانواده پاک و موفقی را تشکیل دهد و این خاندان فرزندان خود را در روز عاشورا و واقعه کربلا فداو تقدیم نمود.

ویژگی های دیگری در حضرت زینب مانند صبر، شجاعت، بلاغت وجود داشت و با کمال قدرت و شجاعت در مجلس یزید و بن زیاد حضور یافت و پایه های کاخ ستم این حاکمان جنایتکار را لرزاند، نقش رسالت مدار و تبلیغاتی حضرت زینب نشان از درک او از اهمیت تبلیغ در اسلام می باشد.

جامعه امروز دور از درک حق قرار دارد

شیخ محمد عزالدین استاد دانشگاه درباره ابعادفکری نهضت امام حسین (ع) تصریح کرد: متاسفانه جامعه امروزه به دور از درک حق و فهم  از دین  قرار گرفته و دچار آسیب ها و مشکلات فراوانی می باشند و تنها راه نجات آنان آموختن عبرتها و آموزه های عاشورا است .

سید فادی السید رئیس مرکز امت واحده نیز درباره نقش زنان در بیداری امت و توانایی آنان در رویارویی با استعمارگران و مستکبرین مطالبی را ایراد کرد و با ذکر آیاتی از قرآن مجید  شواهدی از نقش تاریخی و رسالت مدار حضرت زینب (س) به عنوان یک الگو برای زنان جهان مطالبی را بیان کرد و گفت: نقش آسیه دختر حضرت عمران  به عنوان یک الگوی برجسته که توانست در برابر ظلم فرعونیان ایستادگی کند و نیز حضرت مریم در حفظ عفاف و پاکدامنی و تربیت حضرت مسیح مثال زدنی است رسالت حضرت زینب علیهاالسلام نیز در افشای جنایات یزید و بنی امیه با ایراد سخنرانی های افشاگرایانه و کوبنده بسیار مهم بود.

حضرت زینب (س) شجاعت و بلاغت و صبر را از مکتب اسلام و در بزگوارش حضرت امیر مومنین علی علیه السلام آموخت.

سید فادی السید مطالب تاریخی از کتاب های مربوط به زندگی حضرت زینب از جمله کتاب نورالدین جزایری خصائص زینبیه درباره ویژگی های مشترک حضرت مریم و حضرت آسیه دختر عمران  مطالبی را بیان و درباره معانی صبر و شجاعت و ایستادگی که حضرت زینب (س) از خود در برابر فرعونیان زمان خود یعنی یزید و عبیدالله ابن زیاد از خود نشان داد مطالبی را ایراد کرد.

در پایان مدیر بخش مطالعات مرکز امت واحده با جمع‌بندی مطالب این نشست مجازی بر نقش رهبری تاریخی حضرت زینب (س) در افشای ماهیت ضد اسلامی حکام ستمگر بنی امیه و دگرگون کردن معادلات راهبردی واقعه کربلا و شورش وقیام مردم علیه دستگاه بنی امیه و یزید تاکید نمود و گفت جامعه امروزه نیاز به زنانی مانند زینب دارد.​

ارسال نظر