مساله فلسطین بدون بیت‌المقدس معنایی ندارد

نماینده جنبش حماس در ایران از جایگاه بیت المقدس در نگاه مسلمانان و آزادگان جهان سخن گفت و افزود: مساله فلسطین بدون بیت‌المقدس معنایی ندارد.

به گزارش روز پنجشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، خالد قدومی در وبینار بین المللی مساجد؛ پایگاه بصیرت و مهد آگاهی بخشی گفت: ما امروز در مرحله حساسی از تاریخ فلسطین هستیم و شاید نام مسجد الاقصی عنوانی برای کل باشد؛ مسأله فلسطین بدون بیت المقدس معنایی ندارد؛ ضمن اینکه مسأله فلسطین یک مسأله انسانی است و جایگاه خاصی نزد مسلمانان و آزادگان جهان دارد و سرزمین معراج رسول خدا(ص) است. 

وی افزود: صهیونیست های جنایتکار، دائما در پی هتک حرمت مسجد الاقصی هستند و به زور وارد این مکان مقدس می شوند تا ترکیب جمعیتی قدس و مسجد الاقصی را تغییر دهند؛ حوادثی مانند حوادث محله الشیخ الجراح در همین راستا صورت می گیرد. حال آنکه تاریخ یهود در شهر قدس اصالتی ندارد؛ این شهر هویت اسلامی و مسیحی دارد و مستندی مبنی بر وجود یهود در این شهر مقدس نیست؛ تاریخ می گوید که این شهر مبارک زمانی که در دست مسلمانان بود شهر تسامح و مدارا بین ادیان آسمانی بود.

نماینده جنبش حماس افزود: وظیفه امروز ما روشن نگه داشتن چراغ های مسجد الاقصی و یاری کردن آن است؛ امروز که صهیونیست ها می خواهند همه چیز را به نفع خود تمام کنند و تاریخی دروغین را خلق کنند، وظیفه ماست تا امت را برای مقابله با دشمن مشترک تشویق کنیم که تهدید امنیتی این دشمن، برای همه انسان ها و به خصوص جهان اسلام است و برای مقابله با آن باید به رموز دینی و تمدنی خود در منطقه عربی و اسلامی تمسک جوییم.

وی با تأکید بر اینکه مساجد نقش مهمی در هوشیاری جوانان دارند؛ گفت: علما و خطبا می توانند در مساجد در مورد اهمیت همزیستی مسالمت آمیز و مخالفت با عادی سازی روابط سخن بگویند و جوانان را به آزادسازی فلسطین و قدس و محکومیت جنایت های صهیونیست ها تشویق کنند.

خالد قدومی خاطر نشان کرد: علما از ابتدای تاریخ فلسطین تا کنون نقش مهمی در تشویق جوانان به انتفاضه در مقابل ظلم و بالا بردن پرچم امت داشته اند و امروز نیز باید به این نقش مهم بیشتر توجه کنیم؛ آنها باید جوانان را به سوی مسیر عزت و آزادی قدس راهنمایی کنند که این مسیر حتما به عزت اسلام و مسلمین از دست اشغالگران که تهدیدی برای کل امت هستند، منتهی می شود.

تسلط رژیم صهیونیستی بر مسجد الاقصی ننگی برای امت اسلام است

شیخ زهیر جعید هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان با اشاره به سالروز آتش زدن مسجدالاقصی و تهدید همیشگی این مسجد مبارک از سوی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای محو کردن مسجد الاقصی و تبدیل کردن هیکل سلیمان (‌معبد سلیمان) به واقعیت فروگذار نمی کند؛ حال آنکه حقیقت، حقیقت خداست و  این مکان از ابتدای تاریخ تاکنون مکان مقدسی بوده است. بنابراین خدا این بخش از سرزمین فلسطین و قدس شریف را مبارک گردانیده است و به واسطه برکت آن، کل سرزمین فلسطین را نیز مبارک گردانیده است.

وی با اشاره به ویژگی های مسجد الاقصی در تعالیم اسلامی گفت: سالها پیش دشمنان اقدام به سوزاندن مسجد الاقصی کردند و منبر صلاح الدین را به آتش کشیدند که خود نشانه ای از فتح مسجد الاقصی و قدس بود؛ در پی این مصیبت کشورهای عربی و اسلامی به مخالفت با رژیم صهیونیستی برخاسته و خواستار آزادی فلسطین و مسجد الاقصی شدند اما تهدیدات آنها هیچ تأثیری بر رژیم صهیونیستی و اشغالگری آن نداشت و مسلمانان با شکست های پی در پی مواجه شدند تا آن زمان که روح الله خمینی (ره) آمد تا انقلاب مبارک اسلامی را به فلسطین و قدس و مسجد الاقصی مرتبط کند.

زهیر جعید ادامه داد: با اعلام روز جهانی قدس از سوی ایشان، مسلمانان از هر مذهبی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با برپایی راهپیمایی، یاد قدس و فلسطین و مسجد الاقصی را گرامی می دارند و اعلام می کنند که تسلط رژیم صهیونیستی بر این مسجد ننگی برای این امت است و همه امت برای آزادی این مسجد از چنگال های رژیم صهیونیستی مسئولیت شرعی دارند. حمایت مقاومت از این مسجد مقدس در لبنان و فلسطین و دیگر کشورها آغاز و روز به روز قوی تر شد و این مقاومت در مقابل هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست ها در غزه، بیروت، دمشق، بغداد، صنعا و تهران ادامه داشت.

هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان ضمن انتقاد شدید از توطئه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از جانب کسانی که خود را جزئی از این امت اعلام می کردند؛ گفت: آنها قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در منطقه به راه انداختند و برای رضایت این رژیم اشغالگر خون مسلمانان رو مباح شمردند؛ حال آنکه قطار مقاومت قوی تر و فعال تر شد تا رژیم صهیونیستی را از تکرار اعمال و تحقق اهدافش در از بین بردن این مسجد مبارک باز دارد.

مسجد، مرکز هویت دینی مسلمانان است

لاله افتخاری دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز گفت: مسجد، مرکز هویت دینی مسلمانان است اما فقط برای عبادت خدا و اقامه نماز ساخته نشده، بلکه مرکزی برای فعالیت های سیاسی، اجتماعی، خیرات، آموزش و پرورش محسوب می شود. مسجد در حقیقت مدرسه ای برای تمام مسلمانان است؛ مکانی برای قضاوت و داوری است. همچنین مرکز فرماندهی سربازان و تقسیم غنایم، تشییع شهدا، اجرای حدود اسلامی و برگزاری سخنرانی و جمع آوری کمک برای فقرا و نیازمندان و مکانی برای دیدار هیأت ها است.

وی افزود: قبله، نماز جماعت و امام جماعت یکی از محورهای وحدت در مسجد است و مسجد محوری برای وحدت میان ملت ها، نسل ها و اقوام و مذاهب است. از این رو پیامبر اکرم(ص) در ابتدای برپایی حکومت اسلامی، مسجد قبا و مسجد النبی را برای مسلمانان بنا کرد. بنابراین مسجد نقش مهمی در فرهنگ اسلامی و جامعه اسلامی به عنوان محور وحدت مسلمانان از زمان پیامبر (ص) تا امروز داشته است.

افتخاری ادامه داد: مسجد جایگاه انتفاضه ها و انقلاب ها همچون انقلاب اسلامی ایران است. ما پیش و بعد از انقلاب اسلامی در مساجد حضور داشتیم چرا که مساجد خانه خدا هستند به ویژه مسجد الحرام که قرآن کریم به اهمیت مساجد تاکید کرده و برخی مساجد چون مسجد الحرام و مسجد الاقصی را به صورت ویژه نام برده است؛ چون بر اساس تقوا ساخته شده اند.

وی افزود: امروز مسجد الحرام محور وحدت مسلمانان است چرا که از هر گوشه ای از جهان با وجود اختلاف در زبان و رنگ و مذهب، در این مکان جمع می شوند. مسجد الاقصی محور وحدت و سمبل مقاومت میان شیعه و سنی و عرب و عجم است. لذا ما باید مساجد را مراکز نشر فرهنگ اسلامی قرار دهیم و از مساجد حمایت کنیم. همچنین باید برای حفظ مساجد و رفع موانعی که پیش روی آنهاست، و برای جلوگیری از تخریب مساجد به وسیله دشمنان جهاد کنیم و سوزاندن مساجد را محکوم کنیم آنگونه که مسجد اقصی را آتش زدند.

مسجد، مکانی برای رهبری امت اسلامی
عفاف حکیم مسئول واحد بانوان حزب الله لبنان گفت: مساجد در طول تاریخ پایگاه اصلی مسلمانان به منظور اصلاح جامعه بوده است و از دوران پیامبر (ص) زندگی مسلمانان حول محور مسجد برقرار بوده است چرا که مساجد روابط میان مسلمانان را تقویت می کرد و اختلافات طبقاتی را از بین می برد. مسجد مکانی برای رهبری امت اسلامی است و در گذشته رهبران جوامع مسلمان همواره با مسجد ارتباطی قوی داشته اند اما در زمان حاضر  متاسفانه رهبران مسلمان تنها در مناسبت ها وارد مسجد می شوند.

وی افزود: مسجد حضرت رسول اکرم(ص) نقطه مرکزی برای مسلمانان بود که همه فعالیت ها و اعمال عبادی در آنجا انجام می گرفت. امروز هم مسجد همچنان مرکزی برای ایجاد ارتباط میان مومنان است و جلساتی برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی در مسجد برگزار می شود. از جمله این جلسات انقلاب اسلامی است که در مسیر خود پیروز بوده و امام خمینی (ره) آن را برپا کرده است. مسجد جایی است که در آن شخصیت امت اسلامی و وحدت و صلابت آن ساخته می شود و در مسجد است که انسانها در نواقص امت اسلامی و نجات آن از فسادی که بر روی زمین پراکنده شده است تفکر می کنند.
 
چهار هزار حمله رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی طی دو ماه

جمیله عبدالله الشنطی، عضو شورای قانونگذاری فلسطین با اشاره به روز آتش زدن مسجد الاقصی گفت: این جنایت جزو سلسله جنایات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی است که با قوانین بین المللی و حقوق بشر که بر حمایت از مقدسات مسلمانان و عبادتگاه ها تاکید دارد، آشکارا تناقض دارد. البته این تجاوزات به مسجد الاقصی و مقدسات مسلمانان همچنان ادامه دارد. تجاوزات علیه مسجد الاقصی و خالی کردن صحن این مسجد از نگهبانان و نمازگزاران و اجازه دادن به شهرک نشینان صهیونیست برای یورش به این مسجد و بی حرمتی به آن، آشکارا با قوانین سازمان ملل و یونسکو درباره حمایت از مسجد الاقصی مخالفت می کند.

الشنطی ادامه داد: ادامه حفاری ها در زیر و اطراف مسجد الاقصی به منظور ایجاد وضعیت جدید در این مسجد و یهودی سازی و ساخت شهرک های مسکونی صهیونیستی انجام می شود. طی دو ماه گذشته تعداد حملات این رژیم به بیش از چهار هزار مورد رسیده است. از طرفی ادامه سیاست صهیونیست ها در تبعید و بازداشت فلسطینیان در داخل مسجد الاقصی به دلیل ضعیف کردن اراده اهالی بیت المقدس انجام می شود تا آنان را از دفاع از مسجد الاقصی دور کنند.
 

پاکی و صمیمیت را در مساجد فراگرفته ایم
ریما حبیب، مسئول روابط خارجی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، با بیان اینکه شریفترین مکان ها بر روی کره زمین مساجد هستند، گفت: خداوند سه مسجد را ویژگی های خاص عطا کرده است که به ترتیب اهمیت آنها مسجد الحرام در مکه، مسجد النبی در مدینه منوره و سپس مسجد الاقصی در قدس شریف است که مسلمانان از افتادن یکی از این مساجد به دست صهیونیست ها بسیار رنج می کشند.

وی افزود: مسجد اولین موسسه ای است که پیامبر اعظم (ص) پس از هجرت، آن را بنا کرد. این مسجد محل اجتماعات و جلسات علم آموزی و همچنین مکانی استراتژیک برای اداره امور مردم و منافع دینی و دنیوی آنها و حل مشکلات ساده و پیچیده آنها است.

این بانوی فلسطینی ادامه داد: جامعه اسلامی جامعه صفا و صمیمیت و پاکی است و مسلمانان همه این صفات را تنها از طریق تربیت اسلامی در مساجد فرا گرفته اند. مساجد در دین مبین اسلام شأن والایی دارد و مکانی است که مسلمانان مهمترین ارکان دین خود یعنی نماز را به پا می دارند. مساجد فقط برای اقامه نماز نیست بلکه محل آموزش و حفظ قرآن و یادگیری علوم قرآنی و تفسیر است. همچنین مساجد در دین اسلام محل فتوا دادن بوده است چرا که در این مکان علمای دین و فقها حضور می یافتند و حکم شرعی را به مردم ارائه می دادند. در زمان پیامبر (ص) و پس از ایشان نیز مسجد محل دادرسی بوده است.
 وی در پایان اظهار کرد: مسجد یکی از مهمترین نهادها است که سلامت و رشد جامعه و کودکان را تضمین می کند، از این روست که بسیاری افراد کودکان خود را از سنین کودکی به مساجد می سپارند؛ که روش پیامبر اسلام (ص) بوده است.

مسجد یکی از مهمترین جایگاه های تربیت در خانواده
فاطمه نصرالله، پژوهشگر اسلامی از کشور لبنان، در سخنانی با موضوع نقش زن مسلمان در تقویت مفهوم مسجد گفت: مهمترین حادثه تاریخی هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه و تاسیس نهادی اسلامی که اولین مسجد در مدینه منوره به شمار می رفت، بوده است. این نشان دهنده اهمیت مسجد در زندگی مسلمانان است. همه ما می دانیم که مسجد نقش مهمی در زندگی مسلمانان دارد. مسجد در طول تاریخ مرکز اصلی جنبش اسلامی بوده است.

وی با اشاره به جایگاه خانواده در اسلام گفت: یکی از مهمترین ابعادی که در خانواده مطرح است بُعد معنوی و روحانی است که این بُعد از طریق ارتباط مستحکم با مسجد به دست می آید. چرا که والدین مسئول اصلی تربیت فرزندان در خانواده هستند. مسجد یکی از مهمترین جایگاه های تربیت در خانواده است لذا اگر پدر و مادر به مسجد بروند و فرزندان را نیز همراه خود به مسجد ببرند، مفهوم مسجد در زندگی فرزندان نهادینه خواهد شد.
 

مسجد محلی برای حل اختلافات
سناء الانصاری، پژوهشگر اسلامی درباره مرکزیت مسجد در تمدن اسلامی گفت: مسجد در طول تاریخ اسلام ادوار مختلفی داشته است. مثلا مسجد النبی از سویی مقر سیاسی حکومت رسول خدا (ص) بود و از سوی دیگر مقر نظامی بود، همچنین مقر اجتماعی برای دیدار مسلمانان بوده است یعنی فقط برای نماز نبوده است. مساجد در تاریخ اسلام مرکز قضاوت بوده و برای درگیری ها و نزاع ها در مساجد حکم صادر می شده است و مسلمانان برای حل اختلاف خود به مسجد می آمدند.

وی افزود: مسجد همچنین مرکز نشر اندیشه و فرهنگ بوده و مراکز حفظ قرآن و کتابخوانی برای کودکان و سایر امور فرهنگی در مساجد بوده است. مساجد همچنین مرکز پزشکی بوده و داروهای پزشکی برای بیماران تجویز می شده است و این داروها از اموال وقفی به نیازمندان داده می شد. همچنین مسجد محل نگهداری بیت المال مسلمانان بوده است و اموال نقدی مسلمانان به عنوان مثال زکات در آنجا نگهداری می شده است. پس از قرن پنجم هجری که ادارات و موسسات بسیاری تاسیس شد، نقش مسجد کمرنگ شد و اکنون مسجد فقط برای اقامه نمازهای یومیه و نافله استفاده می شود.

وبینار بین المللی مساجد؛ پایگاه بصیرت و مهد آگاهی بخشی به همت اتحادیه جهانی زنان مسلمان روز گذشته (چهارشنبه) به مناسبت سالروز آتش زدن مسجد الاقصی به صورت وبیناری برگزار شد. 

بیست و یکم اوت هر سال مصادف با ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.​

ارسال نظر