وسوسه‌های ابلیس و راه های مقابله با آن تبیین شود

این کارشناس مذهبی گفت: در حال حاضر بسیاری از فیلمسازان و هنرمندان قبح و زشتی وسوسه را در آثار خود به نمایش می‌گذارند تا از این طریق به مردم آگاهی برسند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در پنجمین شب از مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم «هیأت هنر» که در حوزه هنری سوره برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال زمانی که زیبایی را بیان می‌کند و در کنار آن به انسان وعده‌ای می‌دهد هدفش وسوسه کردن و فریب دادن آدمی نیست؛ این ابلیس است که با اغواگری دست به وسوسه و فریب انسان‌ها می‌زند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از هنر در راستای اجرای انواع مدل‌های وسوسه تعریف می‌شود، گفت: برای مقابله با وسوسه‌های ابلیس باید چند اقدام صورت بگیرد، نخست وسوسه کردن و وسوسه شدن باید شفاف توضیح داده شود؛ بنابراین لازم است هنرمندان مدل‌های وسوسه شدن را در آثار خود به نمایش بگذارند. امروزه بسیاری از فیلمسازان در دنیا این کار را انجام می‌دهند تا از این طریق به مردم آگاهی دهند. خداوند متعال در آیات و معارف الهی مدل‌های وسوسه را برای انسان توضیح داده است.

وی افزود: دومین اقدام آن است که قبح و زشتی وسوسه و نقاط ضعف آدمی که مهمترین عامل وسوسه شدن او می‌شود توضیح داده شود. برای مثال برای انجام این کار می‌شود تجربیات وسوسه شده‌ها و بیراهه رفته‌ها را برای عموم مردم توضیح داد. اگر انسان نسبت به وسوسه‌ها شناخت پیدا کند دیگر کسی نمی‌تواند او را فریب دهد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه بعضی از فیلم و سریال‌ها سبب می‌شود انسان‌ها از خود غافل شوند، ادامه داد: اما در مقابل بخشی از تولیدات هستند که سبب می‌شود انسان با دیدن آن فیلم‌ها به خودآگاهی برسد.

وی به سومین اقدام اشاره و عنوان کرد: سومین اقدامی که هنرمندان می‌توانند انجام دهند آن است که بتوانند انسان‌هایی که وسوسه نمی‌شوند را به تصویر بکشند. برای مثال، وقتی دشمن در ماجرای حماسه حسینی برای حضرت عباس (ع) امان نامه می‌فرستد و ایشان وسوسه نمی‌شود می‌توان جلوه‌های این صلابت درونی و بیرونی را به تصویر کشید و افراد را شیفته این خصوصیات کرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه دوران به کار گیری انواع ترفندهای وسوسه گذشته است، تصریح کرد: امروز بهترین فرصت برای لو دادن و تحقیر کاراکترهایی است که فیلم‌ها موجب وسوسه می‌شود.

وی گفت: خداوند متعال زمینه‌های وسوسه شدن را فراهم می‌آورد و دلیل آن این است که انسان از طریق آن وسوسه‌ها امتحان و آزمایش شود و در نهایت به رشد و تکامل برسد. زمانی که سردار سلیمانی شهید شد ملت ایران در اوج غم و اندوه مورد آزمایش قرار گرفت و با خلق حماسه‌ای زیبا سبب شدند جهانیان شاهد طلوع معنویت و حماسه مردمی ایران باشند به گونه‌ای که دشمنان همه لال شده بودند و نمی‌توانستند چیزی بگویند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان در زندگی فردی خود باید به جایی برسد که وسوسه‌ها نتواند او را فریب دهد. زمانی که وسوسه‌ها بر جامعه اثر عمیق نداشته باشد آن زمان وقت ظهور است. انقلاب‌های مخملی و ایجاد بی ثباتی در کشورهای مختلف نتیجه وسوسه خناسان است که با ترفندهای پیش پا افتاده یک ملت را وسوسه می‌کنند.

ارسال نظر