بانوان در ساحت هنری عناصر موثر و غیرقابل حذف هستند

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بانوان و دختران این مرزوبوم از عرصه هنر کشور قابل حذف نیستند بلکه با تدابیر و اندیشه بهتر به راه خودشان در این حوزه ادامه خواهند داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در سوره مهر حوزه هنری درباره صحت و سقم تعطیلی رشته نمایش در هنرستان دخترانه سوره، تصریح کرد: بدون شک بانوان در ساحت هنر عناصری موثر و غیر قابل حذف هستند.
وی با تشریح جزییات مطالب و اخبار منتشره در خصوص تعطیلی رشته تئاتر بانوان در هنرستان دخترانه سوره، گفت: زمانیکه مرکز آموزش یا هنرستانی ایجاد می شود حتما با اهداف و مقاصدی ایجاد شده تا در وهله اول نیروی انسانی آموزش دهد لذا زمانیکه مجموعه هیات امنا و مدیریت آن مجموعه به این نتیجه برسد که برای رسیدن به آن مقاصد و اهداف کم توان شده اند ناچار به تجدید نظر و ارائه راهکارها و استفاده از ظرفیت های مختلف برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان است.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص اداره دانشگاه سوره و هنرستان هنر سوره گفت: مدیریت این دو مرکز آموزش بسیار متفاوت با همدیگر است و قابل مقایسه نیستند و لذا هرکدام با شیوه و قوانین و ضوابط خاص خودشان اداره می شوند. ازاین رو تصمیم گیری و سیاستگذاری هر کدام نیز با هم متفاوت و بعضی بصورت هیات امنایی اداره می شوند. 

ایجاد زیر ساخت مناسب به معنای تعطیلی نیست

بانوان در ساحت هنری عناصر موثر و غیرقابل حذف هستند


وی تاکید کرد: راهکار دیگر تجدید نظر در روش ها و ایجاد زیرساخت های مناسب و متناسب با افق های ترسیم شده است تا به بهترین وجه ممکن پاسخگوی مخاطبان در امور آموزش و پرورش باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: معتقدیم بانوان و دختران این مرزوبوم از عرصه هنر کشور قابل حذف نخواهند بود بلکه با تدابیر و اندیشه بهتر به راه خودشان ادامه خواهند داد. 

به گفته وی، تقویت و ایجاد زیرساخت های مناسب و جدید و استفاده و بکارگیری همه ظرفیت ها برای آموزش بهینه و آموزش و پرورش هنرمندان، به معنای تعطیلی نیست.

حذف رشته نمایش از هنرستان دختران سوره طی یک ماه اخیر حواشی زیادی به دنبال داشت.

 

موضوع تعطیلی رشته نمایش در هنرستان‌های دخترانه سوره در یک نگاه

به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش حوزه هنری دهم شهریورماه در این زمینه به یکی از رسانه ها گفت: در سال تحصیلی جدید رشته نمایش در دیگر هنرستان‌های دخترانه سوره هنرجو پذیرفته است و سخن از تعطیلی رشته نمایش در هنرستان‌های دخترانه سوره از اساس بی‌مبناست.

مهرداد عجم با اشاره به انواع هنرستان‌ها در کشور گفت: در کشور سه مدل هنرستان غیرانتقاعی، دولتی و وابسته (به نهادهای دولتی یا حاکمیتی) داریم که کار آنها تربیت نیروی ماهر مورد نیاز سازمان مربوطه است. در این مدل نیاز عرصه تخصصی که تربیت نیروی ماهر با دانش فنی آکادمیک است برطرف خواهد شد. هنرستان‌های وابسته عموماً رشته‌های اختصاصی مدنظر خود را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش ایجاد می کنند تا در آینده به عنوان نیروی مهارتی جذب سازمان اصلی شود. با این حال این سازمان ها با هماهنگی آموزش و پرورش مجوز را دریافت کرده و ممکن است رشته های غیراختصاصی هم در هنرستان های وابسته ارائه کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رشته نمایش و سینما به عنوان رشته های اختصاصی هنرستان های هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده گفت: طبق گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون ۴۲۳ هنرجوی دختر در حال تحصیل رشته نمایش در ۱۱ هنرستان دخترانه وابسته به این وزارتخانه هستند. با این حساب متولی اصلی رشته نمایش در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در هنرستان های خود در سراسر کشور این وظیفه را انجام می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمایش جزو رشته های اختصاصی هنرستان سوره حوزه هنری نیست و رشته هایی چون چاپ، گرافیک، نویسندگی و مانند اینها به عنوان رشته های اصلی سوره شناخته می شوند اضافه کرد: با این حال در عرصه تخصصی حوزه هنری چون مساله نمایش و سینما وجود دارد، ارائه رشته نمایش هم در دستور کار قرار گرفته بود با اینکه هیچ الزامی به این امر از ابتدا وجود نداشته چون نمایش، رشته اختصاصی هنرستان سوره نبوده است.از ابتدای سال ۱۴۰۰ تیم کارشناسی در حوزه هنری و هنرستان سوره تشکیل شد تا با بررسی وضعیت فعلی کیفیت محتوای تدریس شده را هم افزایش دهد. از سوی دیگر کرونا مساله آموزش را با اختلال مواجه کرده بود که باید برای آن در رشته نمایش فکری اساسی می شد.

وی ادامه داد: همچنین اسناد تفاهمنامه حوزه هنری و آموزش و پرورش برای ۲۵ سال قبل بوده است و محتوا و سرفصل های دروس آموزشی هم که در توافقنامه ذکر شده در سال ۱۳۷۵ تدوین شده است. در جریان بررسی های کارشناسی مشخص شد این آموزش ها در دوره کنونی برای رشته نمایش، امروزی و کارآمد نیست. پس لازم بود در تعامل با آموزش پرورش، وزارت ارشاد و حوزه هنری سرفصل های دروس بازنگری شود و استانداردهای روز هم در آن ملموس باشد.

مدیر کل آموزش حوزه هنری ادامه داد: به همین دلیل علی رغم اینکه در هنرستان دخترانه سوره در شهر اصفهان رشته نمایش برای سال جدید تحصیلی هنرجو پذیرفته، متولی هنرستان سوره تهران در مورخه ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در نامه ای از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد تا برای سال جدید آموزشی رشته نمایش در هنرستان سوره تهران به مدت یکسال ورودی نداشته باشد و به جای آن برنامه سازی تلویزیونی ارائه شود.

وی گفت: دوستان در آموزش و پرورش از تحول در محتوا و شیوه آموزشی استقبال کردند اما به دلیل سابقه این رشته در هنرستان سوره و استقبال هنرجویان با توقف یک ساله آن موافقت نکردند و قرار شد هنرستان سوره ضمن پذیرش هنرجوی نمایش تحول را حین این دوره آموزشی ارائه و اجرا کند. آموزش و پرورش بعد از گذشت ۴ ماه، هفته گذشته پاسخ خود را کتباً ارائه کرد. پس مشخص شد اساساً اینکه گفته شد رشته نمایش از هنرستان سوره حذف شده بدون مبنا بوده و از اساس واقعیت نداشته است.

وی افزود: از سوی دیگر قرار شد توافقنامه جدیدی برای ادامه همکاری حوزه هنری و آموزش و پرورش آماده و سند تحولی هنرستان سوره هم در آن گنجانده شود. بنابراین، حوزه هنری متکفل تخصصی رشته نمایش نیست و این امر در اختیار وزارت ارشاد است، دوم رشته نمایش دختران به صورت انحصاری در اختیار هنرستان های سوره نبوده و برای سال تحصیلی پیش رو، هنرستان دخترانه هنرهای زیبای تهران هنرجو پذیرفته و سوم در سال تحصیلی جدید رشته نمایش در دیگر هنرستان های دخترانه سوره هنرجو پذیرفته و سخن از تعطیلی رشته نمایش در هنرستان های دخترانه سوره بی مبناست. چهارم اینکه حذف و اضافه رشته های غیر تخصصی هنرستان های وابسته در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و متولیان هنرستان صرفاً درخواست کننده هستند که در این موضوع نظر وزارت آموزش و پروش عدم توقف پذیرش هنرجو در رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره تهران برای سال تحصیلی جدید است.​

ارسال نظر