کارشناس عراقی: بیانیه های مرجعیت، فضای انتخابات را متحول کرد

کارشناس و شخصیت سیاسی عراق تاکید کرد که دو بیانیه همزمان آیات عظام «سید علی سیستانی» و «سید کاظم حائری» فضای انتخابات در این کشور را متحول کرده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،«سید حمید الجزائری» عضو حزب «عمق الوطنی» (به ریاست خالد الاسد) و از کارشناسان سیاسی عراق روز یکشنبه  افزود که بیانیه آیت الله سیستانی که در آن تشویق به حضور حداکثری در انتخابات کرده و بیانیه آیت الله حائری در تحریم رای دادن به گروه های انتخاباتی که خواهان انحلال «الحشد الشعبی» هستند، فضای انتخابات را متحول کرده است.
وی اضافه کرد که برخی جریان ها در طول ماه ها و هفته های اخیر بر سکوت مرجعیت عالی دینی عراق در قبال انتخابات، امید بسته بودند تا در نتیجه مشارکت پایین مردمی بتوانند پیروز اول انتخابات شوند، اما بیانیه آیت الله سیستانی مبنی بر تشویق مردم به حضور گسترده، برنامه های آنها را بهم ریخت.
به اعتقاد او، بیانیه بعدی صادره از طرف آیت الله سید کاظم حائری که انتخاب گروه هایی که دنبال انحلال الحشد الشعبی هستند را تحریم کرده، نوعی حمایت کامل از تمامی گروه های انتخاباتی بود که مدافع الحشد الشعبی هستند.
وی در عین حال شرایط انتخابات در عراق را در وقت حاضر بسیار پیچیده خواند و افزود که برخلاف پاره ای نظرسنجی ها، واقعیت ها چیز دیگری می گویند.
به گفته وی، گرچه برخی نظرسنجی ها سهم کرسی های «جریان صدر» را کمتر از ۴۰ کرسی اعلام کرده اند، اما واقعیت ها گویای آن است که شاید جریان صدر بیشتر از ۴۰ کرسی به دست آورد و پیروز اول انتخابات باشد.
این شخصیت سیاسی عراقی افزود که جریان صدر برخلاف دیگر گروه های انتخاباتی، قابل پیش بینی نیست، زیرا در هر دوره انتخاباتی با یک لباس متفاوت وارد کارزار انتخاباتی می شود و این امر، پیش بینی درباره آن را مشکل می کند.
وی از این رو، جریان صدر را یکی از بخت های اول انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق عنوان کرد که قرار است دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

کارشناس عراقی: بیانیه های مرجعیت، فضای انتخابات را متحول کرد
 سید حمید الجزائری کارشناس و تحلیل گر سیاسی عراقی


الجزائری درباره گروه انتخاباتی «الفتح» (هادی العامری) نیز گفت که گروه الفتح تا قبل از منع نیروهای الحشد الشعبی از شرکت در رای گیری خاص، شرایط بسیار خوبی داشت و پیروز اول انتخابات پیش بینی می شد، اما تصمیم کمیسیون عالی مستقل انتخابات در خصوص منع مشارکت الحشد الشعبی در رای گیری خاص، بخش قابل توجهی از آراء الفتح به احتمال قوی از دست خواهد رفت.
کمیسیون عالی مستقل انتخابات، رای گیری خاص که دو روز قبل از رای گیری عمومی برگزار می شود را فقط مشمول نیروهای وزارت «کشور»، «دفاع»، «پیشمرگ کرد»، «سازمان مبارزه با تروریسم»، «آوارگان» و «زندانیان» کرده است و نیروهای الحشد الشعبی از آن محروم شده اند و باید مانند مردم عادی در روز دهم اکتبر، رای خود را به صندوق بریزند.
به گفته الجزائری، نیروهای الحشد الشعبی در محورهای عملیاتی مختلفی پراکنده هستند و در روز رای گیری عمومی (دهم اکتبر) قادر نخواهند بود که در انتخابات شرکت کنند.
وی معتقد است که این امر باعث محرومیت گروه الفتح از آراء حدود ۵۰ هزار نیروی الحشد الشعبی خواهد شد که تصور می شود به نفع الفتح رای بدهند و به این ترتیب الحشد الشعبی حدود ۱۰ کرسی را از دست خواهد داد.
الجزائری گفت که براساس تعدد حوزه های رای، هر نامزد براساس جمعیت، در صورت کسب میانگین ۵ هزار رای با آسوده خاطری به پارلمان راه خواهد یافت.
به گفته او، با وجود اینکه بخش بزرگی از آرای جریان صدر، متعلق به نیروهای «سرایا السلام» شاخه نظامی این جریان هستند، مشکلی برای جمع آوری آرای آنها ندارد، زیرا همه این نیروها، در یک مکان (سامراء) مستقر هستند و می توانند در روز رای گیری، نیروهایی که رای داده اند را جایگزین آنها کند تا همه نیروهای سرایا السلام در رای گیری شرکت کنند.
وی یکی از مهمترین گروه های احتمالی پیروز در انتخابات امسال را با توجه به قانون جدید انتخابات که شامل تنوع حوزه های انتخابیه است، گروه «تقدم» (محمد الحلبوسی) دانست و افزود که شاید الحلبوسی بتواند ۴۰ کرسی به دست بیاورد و تعیین کننده انتخابات شود.
الجزائری یکی از شگفتی های این دوره از انتخابات را گروه «دولت قانون» (نوری المالکی) دانست و تاکید کرد که نوری المالکی دارای محبوبیت کاملا واضحی در این دوره از انتخابات است که به احتمال زیاد سهمیه کرسی هایش در مقایسه با دوره قبل افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: کمترین پیش بینی ها حاکی است که احتمالا نوری المالکی تا ۳۰ کرسی به دست آورد.
تعداد کرسی های نوری المالکی در انتخابات سابق، ۲۴ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان بود و در رتبه پنجم گروه های پیروز انتخابات قرار داشت، اما در دوره جدید انتخابات، به اعتقاد الجزائری، شاید در رتبه چهارم بعد از جریان صدر، الفتح و تقدم قرار گیرد. 
وی وضعیت «گروه های ملی» به رهبری «سید عمار حکیم» و «حیدر العبادی» را چندان قوی ندانست و گفت که اگر فهرست انتخابی گروه های ملی بتوانند همان ۱۹ یا ۲۰ کرسی سابق خود را به دست بیاورند، موفقیت محسوب می شود.  
عضو حزب عمق الوطنی درباره فهرست انتخاباتی «جنبش الحقوق» به رهبری «حسین مونس» از جریان های جدید مدافع الحشد الشعبی نیز گفت که تصور می شود تعداد کرسی هایش محدود و در حدود ۵ کرسی باشد.  
وی یکی از نکات مهم در این دوره از انتخابات عراق، ابهام زدایی از مسئله فراکسیون بزرگ برشمرد.
به گفته او، در انتخابات سابق، مبنای فراکسیون بزرگ، گروه ائتلافی بود که قبل از نخستین جلسه پارلمان، شکل می گرفت و الزاما پیروز اول انتخابات، فراکسیون بزرگ نبود، اما در این دوره هر گروهی که بیشترین رای را بیاورد، فراکسیون بزرگ محسوب شده و می تواند، دولت را تشکیل دهد.
این صاحب نظر عراقی افزود که گروه پیروز انتخابات می تواند گروه های مناسب را برای ائتلاف با خود و تشکیل دولت آینده تعیین کند.
از این رو، الجزائری معتقد است که شرایط بعد از انتخابات دهم اکتبر، بسیار پیچیده خواهد بود و شاید دوره تشکیل کابینه جدید، با توجه به شرایط تازه، مدت زمان طولانی به طول انجامد و کشور را وارد فضای تنش کند.

ارسال نظر