دیپلماسی ایران در لبنان؛ شکست محاصره و عبور از بحران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به لبنان با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرد که تحلیلگران آن را تقویت همگرایی منطقه ای در سایه تغییر معادلات بین المللی و تاکید مجدد بر حمایت ایران از ملت لبنان در سخت ترین شرایط و شکستن محاصره اقتصادی تحمیلی علیه این کشور تفسیر کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان بامداد روز پنجشنبه در صدر هیاتی به بیروت سفر کرد و به طور جداگانه با «میشل عون» رئیس جمهور، «نبیه بری» رئیس مجلس، «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «عبدالله بو حبیب» وزیر امور خارجه، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و نمایندگان جناح‌ها و گروه‌های فلسطینی دیدار و گفت وگو کرد.

امیر عبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه بیروت تاکید کرد که تهران هرگز از کمک به بیروت در صورت درخواست، دریغ نمی‌کند.

وی در دیدار با رئیس جمهوری لبنان نیز حمایت قوی ایران از این کشور را اعلام داشت و از آمادگی تهران برای ارائه حمایت همه جانبه از لبنان بویژه در شرایط اقتصادی دشوار کنونی خبر داد.

تاکید بر "آمادگی همیشگی ایران برای ایستادگی در کنار لبنان برای غلبه بر همه مشکلات" از جمله محورهای دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس مجلس لبنان بود.

امیر عبداللهیان در دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در هر عرصه‌ای در کنار مردم لبنان ایستاده است و آمادگی دارد به این کشور کمک کند

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی برق نفت و گاز را تشریح و آمادگی کشورمان را برای کمک به حل مشکل کمبود برق در لبنان و همچنین تامین نفت و گاز مورد نیاز این کشور در چارچوب حقوق بین المللی مورد اشاره قرار داد. 

وی در دیدار همتای لبنانی خود نیز اراده جمهوری اسلامی ایران برای استمرار پشتیبانی از لبنان در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ظرفیت‌های بزرگ برای گسترش همه جانبه مناسبات میان دو کشور وجود دارد. در بخش اقتصادی فرصت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف برای توسعه همکاری‌ها داریم و با کنترل همه‌گیری کرونا می توانیم گردشگری میان دو کشور را نیز گسترش دهیم.

وی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی خود بعد از دیدار با مقامات و شخصیت های لبنانی در گفت وگو با خبرنگاران در بیروت با اشاره به محورهای مذاکرات خود تصریح کرد که بخشی از گفت و گوها به مسائل لبنان و حوزه‌های اقتصادی این کشور اختصاص داشت. در این مذاکرات اعلام کردیم که با احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی  لبنان در چارچوب روابط دو کشور آمادگی داریم  که برای عبور لبنان از بحران اقتصادی هر گونه همکاری را به عمل آوریم.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: ایران آماده است در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک یا هر روش دیگر دو نیروگاه برق به حجم ۲ هزار مگابایت در مدت ۱۸ ماه در لبنان ایجاد کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران آماده تدوام ارسال سوخت به لبنان است، گفت: ایران آمادگی دارد در یک توافق با دولت لبنان این مسیر را تقویت کند و در همه زمینه‌های زیر ساختی از جمله  احداث مترو برای رفاه مردم لبنان با استفاده از توان فنی و مهندسی، اجرای این پروژه زیرساختی را  انجام دهد.

وی افزود: برای برون رفت از بحران اقتصادی لبنان، تهران آماده است در تعامل تجاری برای تامین نیازهای دارویی و مواد غذایی و کالاهای اساسی فعالانه کمک کند.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: رهبران و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌های منطقه به نتیجه برسد و موفق شود.

تاکید محوری وزیر امور خارجه کشورمان در دیدارهای خود با مقامات لبنانی بر موضوع کمک به لبنان بویژه در زمینه های اقتصادی در سایه شرایط دشوار کنونی اقتصادی و معیشتی این کشور باعث شد که تحلیلگران سیاسی لبنانی هدف از این سفر را «شکستن محاصره» تحمیلی علیه لبنان توصیف کنند.

به گفته این تحلیلگران، حضور وزیر امور خارجه ایران در لبنان در سایه این شرایط اقتصادی ناگوار و تاکید مجدد وی بر "حمایت ثابت" از ملت لبنان در برابر "محاصره ظالمانه در این مرحله حساس تاریخ این کشور" نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران مصصم است که به کمک های خود به لبنان ادامه دهد؛ بویژه که اخیرا ارسال کشتی های حامل سوخت ایران توانسته بخشی از نیازهای ضروری لبنانی ها به فرآوردهای سوختی را تامین کند.

ارسال این کشتی ها با ابتکار عمل حزب الله لبنان برای تامین سوخت مورد نیاز این کشور دستاوردهای اقتصادی و سیاسی و نظامی برای لبنان و حزب الله به همراه داشته است.

این امر باعث شد تا در وهله اول موازنه بازدارندگی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی بار دیگر تثبیت شود و این رژیم جرات هرگونه جلوگیری از تردد کشتی های حامل سوخت را نداشته باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار وزیر خارجه ایران گفت که ایران اثبات کرده است که یک متحد صادق و دوست وفادار است که دوستان خود را هر چقدر که شرایط دشوار باشد، تنها نمی گذارد و امیدواری های زیادی وجود دارد که با همکاری همه، لبنان از این وضعیت دشوار که به آن دچار شده، خارج شود.

وزیر امور خارجه کشومان نیز در بیروت تاکید کرد که مقاومت در لبنان جایگاه ویژه‌ای دارد. حزب الله در همه بحران‌ها کنار مردم لبنان ایستاده است و در خط مقدم مبارزه با مشکلاتی است که برای مردم لبنان ایجاد کردند. جمهوری اسلامی ایران، چهار رکن دولت، ارتش، مردم و مقاومت در لبنان را اساسی‌ترین بخش این کشور می‌داند و هر زمان دولت لبنان از ما درخواست سوخت کند در چارچوب حقوق بین الملل  و مناسبات دو جانبه اقدام می‌کنیم.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: اگر در این زمان مقاومت و حزب الله لبنان مجددا برای مردم لبنان درخواست سوخت کند ما به درخواست حزب الله پاسخ مثبت می‌دهیم. ضمن اینکه حزب الله لبنان از این ایده حمایت کرده، اما طرف مقابل معامله، تجار لبنانی و بخش خصوصی در دو کشور بودند.

دستاورد دیگر اعزام کشتی ها نیز از سرگیری تحرکات دیپلماتیک بین لبنان و دمشق و احیای آن بعد از وقفه ای طولانی بود که ترجمه عملی آن در سفر هیات وزارتی لبنان به دمشق برای بحث و گفت وگو با مقامات بلندپایه سوری درباره انتقال گاز مصر از طریق خاک سوریه به لبنان و انتقال برق اردن به لبنان نمودار شد؛ امری که در محافل داخلی لبنان آن را به عنوان اولین گام در مسیر شکستن تحریم اقتصادی لبنان تفسیر کردند که گامی های دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

این همان مسئله ای بود که وزیر امور خارجه لبنان در جریان دیدار با همتای ایرانی به آن اشاره کرد و از تصمیم دولت لبنان برای برطرف کردن مشکلات با سوریه خبر داد.

تحلیلگران سیاسی همچنین اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص گفت وگوها بین تهران و ریاض در بیروت را در راستای تلاش برای همگرایی منطقه ای بویژه - در سایه تغییر معادلات منطقه ای از جمله آشتی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، بازتعریف مواضع کشورهای عربی در قبال سوریه و رویکرد بین المللی برای رفع تدریجی تحریم ها از این کشور، از سرگیری تماس ها در بالاترین سطوح بین سوریه و اردن، حمایت بین المللی از اقدامات عراق برای حل و فصل مسائل منطقه ای در سایه ناکامی سیاست های آمریکا در منطقه از جمله در سوریه و تغییر اولویت آمریکا و خروج از افغانستان -توصیف کردند.

امیر عبداللهیان در دیدار خود با رئیس جمهوری لبنان حضور نیروهای بیگانه را عامل اصلی ناامنی و بی ثباتی منطقه دانست و بر ضرورت حل مشکلات منطقه به دست خود ملت‌های آن تأکید کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در بیروت گفت: مذاکرات  ایرانی - سعودی در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر در این زمینه است. تا این مرحله به نتایجی رسیده‌ایم و نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب اقدام و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از استمرار گفتگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد استقبال می‌کند، مذاکرات موجود میان دو کشور را سازنده توصیف کرد و گفت: امیدواریم دوطرف به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنند. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند. نقش دو کشور در کمک به امنیت پایدار، توسعه و رشد منطقه مهم است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می‌دهد و گفت و گو و همکارهای منطقه ای را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می‌داند.

ارسال نظر