واکنش‌ها به حمله تروریستی بر مسجد شیعیان قندهار افغانستان

تعدادی از کشورها و شخصیت های داخلی و خارجی افغانستان با محکوم کردن حمله تروریستی روز گذشته به مسجد شیعیان قندهار که دهها کشته و زخمی بر گذاشت، خواستار شناسایی و مجازارت عوامل این جنایت شدند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،منابع خبری افغانستان اعلام کردند که شمار کشته شدگان حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار بیش از ۴۰ تن و تعداد زخمی ها به ۷۰ نفر افزایش یافته است.

جمعه گذشته نیز مسجد شیعیان افغانستان در استان قندوز هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن ۱۵۰ تن کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند و مسئولیت این جنایت را گروه تکفیری داعش برعهده گرفته بود.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در توئیتی ضمن محکوم کردن انفجار در مسجد شیعیان قندهار گفت که به  نیروهای امنیتی دستور داده  که عوامل این  حوادث را شناسایی و به دست عدالت  بسپارند.

وی از طرف دولت طالبان با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که با محکوم کردن این  جنایت از طالبان خواست که عاملان این حمله را مجازات کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران بار دیگر نسبت به توطئه  های تفرقه افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی گری به نام اسلام تاکید شده است.

دفتر سازمان ملل در افغانستان نیز حمله به یک مکان مذهبی را ظالمان توصیف کرد و خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد.

دولت ترکیه نیز ضمن محکوم کردن حمله به مسجد شیعیان در قندهار،این اقدام را غیر انسانی دانست .

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه با خانواده افراد کشته شده در این حمله  ابراز همدردی کرد.

"ند پرایس"سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی ضمن محکوم کردن حمله روز  گذشته به مسجد شیعیان در قندرهار نوشت  مردم افغانستان حق زندگی و عبادت در صلح و امنیت را از هر مذهب و اعتقادی که انتخاب می‌کنند، دارند.

"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان در فیسبوک با بیان اینکه این حمله دسیسه‌ آشکار خارجی در برابر صلح، ثبات و اتحاد مردم افغانستان است اضافه کرد تروریست ها با انجام چنین اعمالی می خواهند به اهداف شوم خود برسند.

وی  از افغانها خواست در برابر چنین دسیسه‌هایی، هوشیار  باشند.

حزب رفاه ملی افغانستان نیز این حمله را تروریستی و هولناک خواند و آنرا بشدت محکوم کرده است.

این حزب از همه مردم بیدار و آگاه جهان خواسته است که در این حملات از  شیعیان حمایت کنند.

"شاه حسین مرتضوی" مشاور ارشد امور فرهنگی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم گفته است که حملات هدفمند و زنجیره ای به مساجد و نماز گزاران، حمله بر وحدت ملی، مذهبی و سیاسی  افغانستان است.

وی اضافه کرد که  تامین امنیت مراکز آموزشی و دینی باید در اولویت جدی قرار گیرد. همکاری مشترک مردم و مسئولان در تامین امنیت این نوع مراکز از تجربه های موفق است.

"مولوی حبیب الله حسام "رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان که در استان پنجشیر در کنار نیروهای احمد مسعود قرار دارد هم در واکنش به این حمله نوشت متاسفانه در دارالخلافه تامین امنیت وعدالت واسلام کجا رفت!؟

در صفحه اجتماعی صدای مردم  هم در واکنش به حمله انتحاری قندوز آمده است پذیرفتن  مسوولیت حمله انتحاری  قندوز توسط داعش و انجام آن توسط یک مهاجم  اویغور  وضعیت را پیجیده تر کرده است.

شماری از کاربران فضای  مجازی  نیز انجام حملات هدفمند فقط به مسجد شیعیان را ابهام آمیز دانستند و گفتند احتمال اینکه دست  های پنهانی از درون طالبان در این اقدام ها دخالت داشته باشد زیاد است.

علمای شیعه افغانستان  پس از دومین حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندوز و قندهار مصرانه از طالبان خواستند که امنیت مساجد،مدارس و مراکز تجمع مردم را  تامین کند.

ارسال نظر