تاکید سردار باقری بر ایجاد زیرساخت‌های خزر برای تقویت تجارت با روسیه

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران برای توسعه تجارت با روسیه و کشورهای ساحلی دریای خزر و استفاده از امکانات این پهنه آبی مصمم است و زیرساخت های لازم را برای افزایش ظرفیت ها و توسعه روابط تجاری با این کشورها ایجاد می کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،سردار باقری روز پنجشنبه در چارچوب برنامه سفر رسمی چهار روزه خود و پس از بازدید از آستراخان و امکانات دریانوردی روسیه در این منطقه و نیز بازدید از بندر ایرانی سالیانکا در منطقه آستراخان، در گفت و گو با خبرنگاران، نتایج سفر به این منطقه را تشریح کرد.  

وی گفت: با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و قبل از آن همکاریهای گسترده با مجموعه اوراسیا و ارتباطات شمال -جنوب بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه روند رو به توسعه داشته است.  

بندر آستراخان اهمیت فراوان دارد 

سردار باقری خاطرنشان کرد: بندر آستراخان به عنوان بندری که می تواند دریای خزر را به کشور روسیه و به کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و مجموعه اروپا متصل کند، فوق العاده حائز اهمیت است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه من زیرساخت های اینجا را ندیده بودم، اظهار کرد: ما در این منطقه کار نظامی نداشتیم اما برای توسعه روابط تجاری بین کشورمان و این منطقه، لازم بود تا این ظرفیت ها را ببینیم.  

وی ادامه داد: در این بازدید مشخص شد که هم امکان حمل و نقل دریایی و رودخانه ای مفصلی وجود دارد و هم اینکه با پیاده شدن امکانات در بندر آستراخان، با وجود ریل و جاده، امکان توسعه تجارت بطور گسترده ای بین دو کشور و همچنین کشورهای منطقه وجود دارد.

سردار باقری در ادامه با اشاره به بازدید از مدرسه آموزشی و انستیتوی دریانوردی روسیه در آستراخان گفت: از تاسیسات کشتی سازی آستراخان هم بازدید کردیم که دارای ظرفیت مناسبی است و می تواند در توسعه امکانات برای حمل و نقل کمک کند.  

وی افزود: در توسعه فرآیند ارتباط شمال-جنوب، این منطقه مبدا ورود ما به مجموعه روسیه و کشورهای پیرامونی است و اهمیت فراوان دارد. تصمیم مسئولان کشور هم توسعه این تجارت است.

سردار باقری همچنین به امکانات گسترده کشتی سازی ایران در ساحل دریای خزر ازجمله در مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان اشاره کرد که از توانمندی های خوبی برخوردار است.     

سردار باقری از روز یکشنبه گذشته برای انجام دیدار رسمی در روسیه بسر می برد و در این مدت با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دیدار کرد و سفری نیز به سن پترزبورگ داشته و با مقامات ارشد نیروی دریایی روسیه و ناوگان شمال این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

ارسال نظر