سفیر ایران: تهران و پکن دیدگاه مشترکی در مورد افغانستان دارند

محمد کشاورز زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، طی مصاحبه با روزنامه گلوبال تایمز گفت: ایران و چین در مورد ریشه کن کردن تروریسم در افغانستان و جلوگیری از سرایت آن به کشورهای همسایه و همچنین احترام به تمامیت ارضی و سیاست مداخله نکردن در امور داخلی این کشور، دیدگاه یکسانی دارند.

به گزارش روز یکشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، کشاورز زاده در این مصاحبه خاطرنشان کرد که ایران از طرح کمربند و جاده پیشنهادی چین برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم در افغانستان حمایت می کند.

سفیر ایران در چین همچنین از تعهد پکن برای میزبانی دور سوم نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که این سازوکار، همکاری و تفاهم را میان کشورهای همسایه افغانستان افزایش خواهد داد و به تلاش های مشترک آنها درجهت کمک به مردم افغانستان برای حفاظت بهتر از منافع خود و گام برداشتن در مسیر صلح، کمک موثری خواهد کرد.

در دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، اعلام شد که دور سوم این نشست سال ۲۰۲۲ میلادی در چین برگزار خواهد شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به گلوبال تایمز، گفت: ایران همچنین از ابتکارات اقتصادی منطقه‌ای مانند طرح کمربند و جاده و سازمان‌هایی مانند همکاری شانگهای و اکو که می‌توانند در بهبود اقتصاد و معیشت مردم افغانستان نقش داشته باشند، حمایت می‌کند.

به گفته وی، روند ملاقات کشورهای همسایه افغانستان به عنوان یک "ترتیب منطقه ای بسیار مهم برای حمایت از صلح، آشتی و وحدت ملی در افغانستان" عمل می کند.

کشاورز زاده با بیان اینکه همه کشورهای همسایه به شدت نگران تروریسم در افغانستان هستند، از طالبان خواست برای اجرای تعهدات خود در مبارزه با تروریسم تلاش کند.

وی ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه گروه های قومی-سیاسی را تنها راه حل مساله افغانستان دانست و گفت: ایران و چین در موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی دیدگاه های مشترکی دارند.

سفیر ایران در چین افزود: اجلاس تهران به طور عمده بر ترویج راه حل سیاسی برای حل بحران افغانستان متمرکز است و موضع ایران در این مورد منسجم و اصولی بوده است. ما معتقدیم که تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر که نماینده همه گروه‌های قومی و مذهبی این کشور باشد یک امر ضروری است و در کنفرانس تهران، ایران بار دیگر تاکید کرد که به رسمیت شناختن بین المللی بدون آشتی داخلی و یک دولت که نماینده تمام عیار کشور باشد، محقق نخواهد شد.  

او چگونگی مقابله با دخالت خارجی در منطقه را نکته مهم دیگر عنوان کرد و گفت: در این راستا باید از هر اقدامی که منجر به تجدید اقدامات غیرمسئولانه و قانون شکنانه در افغانستان شود، پرهیز کرد و آمریکا و متحدان آن در ناتو که این وضعیت آشفته را ایجاد کردند، نباید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند.

کشاورز زاده، دسترسی افغانستان به منابع مالی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، به ویژه با نزدیک شدن به فصل زمستان را مهم دانست و گفت: رعایت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه حقوق زنان و دختران و همه گروه های قومی و مذهبی در این کشور نیز از اهمیت برخوردار است.

سفیر ایران در چین در پاسخ به این سوال که چه شرایطی برای ایران لازم است تا حکومت تحت رهبری طالبان را به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد، گفت: ساختار سیاسی و مسیر توسعه افغانستان به مردم افغانستان بستگی دارد که باید تصمیم بگیرند همه گروه ها و احزاب قومی و سیاسی در یک دولت فراگیر که به آشتی ملی، صلح و یکپارچگی منجر شود، شرکت کنند.

به گفته کشاورز زاده، تهران اکنون امیدوار است به نیازهای فوری مردم افغانستان پاسخ داده شود و ارسال کمک‌های بشردوستانه، بازکردن مرزها در سریع‌ترین زمان ممکن برای تسهیل و عادی‌سازی فعالیت‌های تجاری، تامین سوخت برای فصل سرد آینده و توجه لازم به آوارگان؛ از جمله این مسایل است.

ارسال نظر