وزیر خارجه اتریش: از مذاکرات برجامی نتیجه-محور حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه اتریش در واکنش به توافق برای برگزاری دور جدید مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام تصریح کرد که دولت وین به‌عنوان میزبان، از موفقیت نتیجه گفت‌وگوها حمایت می‌کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،« میشائیل لینهارت» که به تازگی سکان دستگاه دیپلماسی اتریش را به دست گرفته است،  گفت که اتریش بشدت از برگزاری مذاکرات برجامی که قرار است ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در وین ازسرگرفته شود استقبال می‌کند.

او با ارسال پیامی مکتوب بیان داشت؛ از اینکه اتریش قرار است میزبان مذاکرات و قطب گفت‌وگوها درباره این مساله خیلی مهم باشد خرسند است. «به عنوان یک میزبان فعال، تمام تلاش خود را برای حمایت از موفقیت نتیجه مذاکرات بکار می‌بندیم»

این دیپلمات اتریشی خاطر نشان ساخت که وین «قویا امیدوار است که تمام طرف‌های برجام به طور کامل و موثر به اجرای این توافق بازگردند»

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.

او هفته پیش در بیانیه مشترک با رهبران انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به خروج یکجانبه کاخ سفید از این توافق ادعا کرد مادامی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد، واشنگتن هم متعهد می‌ماند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هفته پیش اعلام کرد که در تماس تلفنی با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد تاریخ برگزاری نشست وین به توافق رسیده‌اند. وی هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی. توصیف کرد.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش در سخنانی خاطر نشان کرد: مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است. همانطوری که گفته‌ایم میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم ایستادگی می‌کنیم.

ارسال نظر