تولید آثار فاخر قرآنی متناسب با نیازهای جامعه

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تهیه و تولید محتوای برگرفته از قرآن متناسب با نیازهای عموم و متخصصان جامعه و فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان آنان به این تولیدات است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین عیسی عیسی زاده، رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تهیه و تولید محتوای برگرفته از قرآن متناسب با نیازهای عموم و متخصصان جامعه و فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان آنان به این تولیدات است به همین خاطر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأسیس بزرگ‌ترین پژوهشکده قرآن‌پژوهی در کشور با بهره‌گیری از ده‌ها پژوهشگر قرآنی توانسته است طی سال‌های گذشته با تلاش شبانه‌روزی آثار فراوان و فاخر قرآنی را در حوزه‌های گوناگون، متناسب با نیازهای عموم جامعه و نیز پژوهشگران، اساتید و مبلغان تولید کند.

پژوهش‌های کاربردی برای عموم جامعه

وی افزود: تولید جامع‌ترین فرهنگ‌نامه سبک زندگی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (علیهم اسلام) در چهار حوزه فردی، اجتماعی، خانوادگی و محیط زیست در بیش از پنجاه‌وهفت موضوع که تاکنون ۲۵ جلد منتشر و ۲۵ جلد در حال نشر و بقیه در حال آماده‌سازی برای نشر انتشار است.

وی با اشاره به تولید پژوهش‌های کاربردی برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: پرسمان قرآنی کودک، برایم از قرآن بگو، با بهار دل‌ها، پیام‌های آسمانی در قالب قصه و شعر، سر سفره خدا، هفت جلد دانش‌نامه نوجوانان و بیش از صد شب قصه قرآنی برای کودکان ازجمله این آثار است.

وی اظهار کرد: بخش سوم تولید پاسخ به پرسش‌های قرآنی شامل پرسمان‌های قرآنی خداشناسی، معاد، نبوت، عصمت، ازدواج و خانواده، نماز، پیامبر اعظم (ص)، علوم قرآنی، قرائت قرآن، جبر و اختیار، فلسفه احکام و امربه‌معروف و نهی از منکر و تهیه نرم‌افزار پرسمان‌های قرآنی است.

 پاسخ به شبهات

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی، بررسی تحلیل مواجهه قرآن با یهود، بدعت در قرآن، پلورالیسم دینی از منظر قرآن، ارتداد بازگشت به تاریکی، خشونت اجتماعی از منظر قرآن، اعجاز هدایتی قرآن، پاسخ به شبهات قرآنی امامت، پاسخ به شبهات مستشرقان درباره قرآن، منطق پاسخ‌دهی قرآن ازجمله آثار تولیدشده در حوزه پاسخ به شبهات است.

وی در رابطه منابع پژوهشی بیان کرد: یکی از منابع تفاسیر است که شامل تفسیر آموزشی ده‌جلدی برای پنج سطح طلاب، تفسیر ۲۰ جلدی راهنما، انوار جاویدان در دو جلد، ترجمه قرآن بر اساس المیزان، اصطلاح‌نامه معارف قرآن، تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات، تفسیرشناسی (مبانی، منابع، قواعد، روش‌ها و گرایش‌ها) است.

وی با اشاره منابع علوم قرآنی اظهار کرد: علوم القرآن عندالمفسیرین، علوم قرآن در احادیث اهل‌بیت (ع)، نظریه وحدت موضوعی سوره‌های قرآن، معیارهای جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی، باز پژوهی ملاک‌های توسعه آیات الاحکام، کارنامه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در قرآن‌شناسی، فقه قرائت، ترادف در قرآن بخشی دیگر از این تولیدات است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عیسی زاده در رابطه با فرهنگ نامه‌ها تصریح کرد: فرهنگ قرآن در ۳۳ جلد جامع‌ترین کلید راه‌یابی به بیش از سه هزار مدخل قرآنی و۶۰ هزار موضوعات فرعی قرآن، فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن، فرهنگ موضوعی ۲۰ تفسیر معروف شیعه و اهل سنت در ۳ جلد مشتمل بر ۳۶۰۰۰ عنوان، فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن در چهار جلد، فرهنگ‌نامه تحلیلی وجوه و نظایر قرآن، فرهنگ‌نامه‌های تخصصی سیاست، اقتصاد، امنیت و اطلاعات، پیشرفت، بهداشت و سلامت، حقوق، مدیریت، خانواده، هنر و ادبیات، مطالعات تمدنی، مقاومت، محیط زیست، اخلاق، معنویت، تاریخ و اعلام، تبلیغ، رمضان، محمد (ص)، مبانی بیانیه گام دوم انقلاب، کلام، حج و سرزمین وحی، تمام این فرهنگ‌نامه‌های تخصصی‌ها و فرهنگ قرآن به‌صورت رایگان در کافه بازار قابل دریافت است.

وی ادامه داد: دایره المعارف بزرگ قرآن در ۳۰ جلد که ۱۷ جلد تاکنون منتشرشده است، دانش‌نامه‌های تخصصی شامل سیاست، اقتصاد، امنیت و اطلاعات، پیشرفت، سلامت، حقوق، مدیریت، خانواده، هنر و ادبیات، مطالعات تمدنی، محیط زیست، اخلاق، معنویت، تاریخ و اعلام، رمضان، مبانی بیانیه گام دوم انقلاب، کلام، حج و سرزمین وحی، این موارد در کافه بازار به صورت رایگان قابل دریافت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عیسی زاده گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ مقاله قرآنی در بیش از ۱۴۰۰ موضوع در غنی‌ترین پرتال قرآنی علوم و معارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه خلاصه چهار هزار پایان‌نامه با طبقه‌بندی موضوعات در پرتال قابل دریافت است، افزود: ۲۵ نرم‌افزار قرآنی ویندوزی و موبایلی نیز در کافه بازار به‌صورت رایگان قابل دریافت است.

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: تشکیل کارگروه مرجعیت علمی قرآن متشکل از صاحب‌نظران قرآنی حوزه تاکنون موفق به تدوین منشور مرجعیت علمی قرآن شده است و در حال تدوین آثار مربوط به مرجعیت علمی قرآن در علوم اسلامی و انسانی است که تاکنون ۳ اثر برای نشر ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: تشکیل هسته‌های علمی جهت تربیت پژوهشگران در حوزه مرجعیت علمی قرآن از میان نخبگان حوزه (برادر و خواهر) از دیگر رسالت‌های ین کارگروه است که در حال انجام است؛ و نیز در مراکز آموزشی حوزوی دفتر دو واحد درسی در حوزه مرجعیت علمی قرآن را برای سال جدید در سطح چهار آغاز نموده است.

وی در رابطه با کارگروه قرآن و استشراق گفت: این کارگروه مسئولیت پاسخ‌گویی به شبهات مستشرقان درباره قرآن را دارد که تاکنون ۳ اثر در این باره را منتشر و تدوین چند موضوع دیگر را در دستور کار خویش داده و جهت تربیت پژوهشگران در حوزه قرآن و استشراق نسبت به تشکیل هسته علمی اقدام نموده است.

وی افزود: غنی‌ترین کتابخانه تخصصی علوم و معارف قرآن در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در کشور این کتابخانه  است که در مجموع دارای بیش از ۲۱ هزار عنوان کتاب در نزدیک به بیش از ۵۰ زبان مختلف دنیا در ۳۰۰ عنوان، حدود ۳۰۰ عنوان تفسیر بیش از ۵۰ زبان مختلف دنیا در ۳۰۰ عنوان، حدود ۳۰۰ عنوان تفسیر کامل قرآن، بالغ‌بر سه هزار عنوان تفسیر بخشی از قرآن و نیز بیش از ۸۰۰ پایانن-نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد.

وی در رابطه با برگزاری همایش ملی و بین‌المللی قرآن گفت: قرآن ومسایل جامعه معاصر، مقاومت در قرآن، بررسی آرای تفسیری آیت‌الله معرفت، همایش ملی مرجعیت علمی قرآن که قرار است در سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر