اتحادیه اروپا نیروهای واکنش سریع را بدون اتکا به آمریکا تشکیل می‌دهد

پیش نویس یک سند محرمانه نشان می دهد که اتحادیه اروپا در حال بررسی تشکیل نیروهای نظامی مشترک متشکل از ۵ هزار سرباز تا سال ۲۰۲۵میلادی بدون اتکا به آمریکا است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رویترز افزود: براساس اسناد محرمانه ۲۸ صفحه ای ۹ نوامبر (۱۸ آبان) که به رویت این خبرگزاری رسیده است،

گروه موسوم به «واکنش سریع اتحادیه اروپا» باید متشکل از نیروهای دریایی، زمینی و هوایی باشند که بسته به شرایط بحرانی بتوانند در بین نیروهای دائمی ارتش تبادل یا جایگزین شوند.

به نوشته رویترز، وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا عصر دوشنبه در بروکسل به اختصار درباره این طرح مذاکره کردند و قرار است مذاکرات آنها امروز سه شنبه نیز با هدف تصمیم گیری درباره سند نهایی تا مارس (اسفند) سال آینده میلادی ادامه یابد.

دو دهه بعد از توافق اولیه رهبران اتحادیه اروپا برای تشکیل ۵۰ تا ۶۰ هزار نیروی قوی و شکست آن در عملیاتی کردن چنین توافقی، پیش نویس طرح جدیدی که از سوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده است قوی ترین تلاش این اتحادیه برای تشکیل نیروهای نظامی مستقل از دارایی های آمریکا است.

در این پیش نویس آمده است: ما در انجام وظایف خود در مدیریت بحران نظامی به سرعت، استحکام و انعطاف پذیری بیشتری نیاز داریم. ما باید بتوانیم در مقابل تهدیدهای فوری یا  واکنش سریع در قبال شرایط بحرانی از جمله عملیات نجات و تخلیه یا عملیات ایجاد ثبات در محیط های خصومت آمیز واکنش نشان دهیم.

همه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه نیازی به مشارکت در این طرح را ندارند هر چند که تصویب هر گونه اعزام نیرو به توافق نیاز دارد.

رویترز نوشت: وجود یک قطب نمای راهبردی نزدیکترین چیزی است که  اتحادیه اروپا می تواند در قبال یک دکترین نظامی و نزدیک به مفهوم راهبردی ناتو به سرکردگی آمریکا داشته باشد که که اهداف ائتلاف را ترسیم می کند.

آمریکا کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار داده بر روی اعزام نیروها سرمایه گذاری کنند و جو بایدن گفته که این اقدام نقش تکمیلی را برای عملیات ناتو خواهد داشت.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷میلادی ۱۳۰۰ نیروی زمینی دارد که هرگز از آنها استفاده نکرده هر چند که تلاش هایی را برای اعزام آنها به چاد و لیبی انجام داده است.

تحلیلگران دفاعی می گویند تجزیه این نیروها به یگان های کوچکتر می تواند امکان اعزام آنها وانعطاف پذیری آنها را افزایش دهد. اکنون هدایت این نیروها برعهده کشورهایی است که ممکن است تمایلی به حل بحران های روز نداشته باشند.

ارسال نظر