توسعه فناوری‌های نو در دستور کار وزارت دفاع است

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: توسعه فناوری های نو و خلاقانه در دستور کار وزارت دفاع است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، سردار «مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و غرفه وزارت دفاع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با تقدیر از برگزار کنندگان این نمایشگاه، گفت: خوشبختانه بلوغی که در وزارت دفاع و صنایع دفاعی رخ داده بسیار قابل توجه است و ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در چهل سال گذشته فرآیندهای رو به رشدی در عرصه محصول و فناوری های نوین داشته ایم.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه در وزارت دفاع ترسیم شده است، افزود: توسعه فناوری از جنس فناوری‌های نو و خلاقانه در دستور کار وزارت دفاع است که می‌طلبد از ظرفیت‌های داخل وزارت دفاع و همچنین ظرفیت‌های ملی و فرا ملی استفاده کنیم تا بتوانیم بر روی محصولات موجود و پلتفرم‌های جدید که می‌خواهد خلق شود با استفاده از فناوری‌های نوین محصولاتی تولید کنیم که بتوانند در جهت اقتدار ملی نقش آفرین باشد.

جانشین وزیر دفاع گفت: استفاده از ظرفیت های همگانی در دانشگاه ها، مراکز علمی، شرکت های دانش بنیان و صنایع خصوصی و همچنین پژوهشگاه های مختلف کشور و بهره‌گیری از دانش افراد خلاق و نوآور بسیار ضروری است و برگزاری نمایشگاه های این چنینی می تواند در این راستا نقش بسیار مهمی ایفا کند.

بسیاری از محصولات وزارت دفاع کارکردهای مدنی دارند

امیر سرتیپ دوم مجید فخری مدیرعامل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز در حاشیه این بازدید در رابطه با تقویت ارتباط میان بخش دولتی و خصوصی برای تامین نیازمندی‌ها در حوزه دفاعی، گفت: واضح است که نمایشگاه چه در عرصه تأمین نیازمندی های دفاعی و چه در عرصه تولید محصولات برای بخش خصوصی و بخش های مدنی، کارکردهای بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: تحریک نوآوری ها و ایده ها در چنین فضایی میسر می‌شود. وزارت دفاع به واسطه اینکه بخش عمده ای از تولیدات و محصولاتش می‌تواند کاربرد دوگانه داشته باشد، در این جا می‌تواند توانمندی هایش را ارائه کند. همچنین برای بخش‌های خصوصی و ایده‌های افرادی که صاحب‌نظر هستند و جایی برای طرح ایده های خود پیدا نمی‌کنند، این فرصت فراهم شده‌ تا برای تبدیل شدن ایده‌ها به سازه و محصولات مختلف، حمایت شوند.

مدیرعامل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، گفت: در حوزه فعالیت سازمان جغرافیایی هم، این نمایشگاه عرصه بسیار خوبی است که ما نیازمندی های سازمان را مطرح کنیم و بتوانیم با استفاده از پتانسیل شرکت های خصوصی و افراد صاحب نظر، این نیازمندی ها را برطرف کنیم.

امیر فخری گفت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در دو سال گذشته فعالیت های بسیار خوبی داشته است و ما مرکز نوآوری ژئوماتیک را به‌عنوان‌ اولین مرکز در کشور ایجاد کردیم که با به کارگیری افراد و استارتاپ هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و همچنین با جمع آوری ایده ها، می‌تواند به حوزه ژئوماتیک جهش خوبی ببخشد و ما شاهد رفع گلوگاه های فناوری چه سخت افزاری و چه نرم افزاری در این حوزه باشیم.

توسعه فناوری دفاعی نیازمند استفاده از ظرفیت‌های ملی است

سرتیپ دوم پاسدار محمد عزیزی دلشاد رئیس اداره تحقیقات و توسعه صنعتی و سلامت ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این بازدید در رابطه با اهمیت برگزاری نمایشگاه و ارتباط بین صنعت دولتی و بخش خصوصی، گفت: فناوری های مورد نیاز بخش دفاع، لزوما در خود بخش دفاعی توسعه پیدا نمی‌کند  و حتما باید با ظرفیت های ملی و همچنین ظرفیت های گسترده علمی و دانشی نخبگان ما در تماس باشد.

وی ادامه داد: ما برای تامین فناوری های مورد نیاز سامانه ها، باید به کل کشور مراجعه کنیم. امروز ظرفیت کشور بخصوص در شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، ظرفیت بسیار خوبی است و این پیوند باید به خوبی برقرار شود و نیازها و توانمندی‌ها باید یکدیگر را پیدا کنند.

رئیس اداره تحقیقات و توسعه صنعتی و سلامت ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه برای ارتباط با تولید کنندگان خصوصی گفت: نقش این نمایشگاه در واقع این است که نیازها و توانمندی ها را به یکدیگر متصل کند. نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی چندمین سال است که به صورت پیاپی برگزار می‌شود که در زمان خود موضوع بسیار مبتکرانه ای بود و در حال حاضر هم برای برقراری این ارتباط، بسیار موثر است.

وی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت دفاع برای برقراری این ارتباط دو سویه، گفت: وزارت دفاع در این حوزه ابتکارات مختلفی به خرج داده است از جمله برپایی نمایشگاه معکوس، نمایشگاه نیاز و معرفی نیاز که در زمان خود یعنی در سال ۹۷ خیلی کار مبتکرانه و خلاقانه‌ای بود و اینکه تمام نیازهایش را به شبکه توانمند کشور که از آن به عنوان شبکه بزرگ توانا یاد می‌شود، عرضه کرد و هر کسی از هر جایی که می‌توانست این نیازها را برطرف کند، آمد و پیشنهادهای خود را ارائه کرد.

سردار عزیزی دلشاد تصریح کرد: وزارت دفاع هم ظرفیت های کشور را به رسمیت می شناسد و به کار می‌گیرد و هم اینکه نیازهای خود را به شکل بهینه برطرف می‌کند. این که وزارت دفاع و صنعت دفاعی ما بخواهد همه فناوری های مورد نیازش را خودش سرمایه گذاری کند و توسعه بدهد، تقریبا غیرممکن است و در هیچ جای دنیا مرسوم و معقول نیست.

وی افزود: در این نمایشگاه و مجموعه های مبتکرانه ای که شکل گرفته، همانطور که می‌بینید، صندوق حمایت از توسعه فناوری و نوآوری، حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد. سمتا، ۱۰تا ۱۲نوع سرویس در موضوعات مختلف از قبیل بیمه و معافیت مالیاتی به شرکت های همکار ارائه می‌کند.

رئیس اداره تحقیقات و توسعه صنعتی و سلامت ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این نمایشگاه نسبت به سال ۹۷ که آغاز به کار کرد، رشد و توسعه کیفی بسیار خوبی داشته است. علاوه بر این، به لحاظ کمی هم رشد قابل توجهی داشته است و تعداد پیوند ها با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها رو به افزایش است.

ارسال نظر