روحانیون شاکی از حجاب بازیگران زن چه کسانی هستند؟/ پشت پرده چه خبر است؟

تعدادی از موسسه‌های فرهنگی که عموما طلاب مستقر در قم هستند از بازیگران زن سینمای ایران به خاطر بی حجابی شکایت کرده‌اند اما سازمان‌هایی که این شکایت را انجام داده‌اند را چه کسانی می‌گردانند و چهره‌های شناخته آنها چه کسانی هستند. در این گزارش با شاکیان این پرونده آشنا شوید.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری رویداد24،  روز یکشنبه خبری منتشر شد که بعضی سازمان‌های مردمی قم از پانزده بازیگر زن به خاطر انتشار تصاویر نامناسب در صفحات مجازی‌شان شکایت کرده‌اند. طرح مردمی پارسا قم، مجمع فعالان امر به معروف و نهی از منکر استان قم، موسسه تبلیغی امیر بیان قم، تشکل فراگیر تبیلغ گروهی طلاب قم، مجمع جهادی روحانیون ولایی و انقلابی استان قم، گروه فرهنگی تبلیغی خاتم قم، بنیاد علمی فرهنگی تبلیغی امت برتر قم، موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم و موسس منتخب ملی حجاب و عفاف رویش جوانه‌ها شاکیان این پرونده هستند که در شکایت خود به این اتهامات اشاره کرده‌اند: «انتشار محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی»، «استفاده ابزاری از زن»، «تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع»، «توهین به مقدسات»، «معلوم بودن مقداری از سینه و گردن و گوش‌ها»، «استفاده از کلاه لبه‌دار»، «استفاده از وسایل تزئیینی مثل گل سر به جای روسری»، «پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان معلوم بودن برجستگی‌های بدن»، «پوشیدن شلوارک»، «پوشیدن لباس آستین کوتاه»، «پوشیدن مانتو شیشه‌ای» و «انداختن عکس با افراد مشکوکه»، «آؤایش غلیط»

طلاب شاکی با برشمردن این موارد از دستگاه قضایی خواسته‌اند در راستای اقامه دین و جلوگیری از ترویج فساد به نمایندگی از همه بازیگران با چند بازیگر برخورد کند زیرا آنها به خانواده و جامعه ضرر رسانده‌اند. آنها نوشته‌اند «محروم شدن از لذت انس با خدا»، «مردن دل‌ها و افسردگی»، «سستی ایمان»، «ایجاد روحیه مقایسه»، «انزوا و کاهش روابط اجتماعی»، «تاثیر بر رفتار جنسی» و «نقش بستن در اذهان عمومی» از جمله ضررهای است که این بازیگران به جامعه زده‌اند.

شکایت طلاب از بازیگران

 

موسسه طرح مردمی پارسا قم

یکی از مهمترین سوالات این بود که سازمان‌هایی که این شکایت را انجام داده‌اند را چه کسانی می‌گردانند؟ در این گزارش مهمترین نهاد حامی این شکایت را بررسی می کنیم. یکی از شاکیان پرونده «طرح مردمی پارسا قم» است. بر اساس اخباری که در سایت‌های وابسته به نهاد‌های مذهبی و حوزوی منتشر شده است، مسئول طرح پارسا، یک روحانی به نام مهدی بیاتی است. بیاتی روحانی متولد ۶۱ است که تخصص خود را حجاب و عفاف ذکر می‌کند. او پس از گذراندن مقطع راهنمایی وارد حوزه علمیه مشهد شده و بعد از چند سال تحصیل حوزوی، به مسئله حجاب و عفاف پرداخت.

خودش می‌گوید «از سال ۸۷ مؤسسه حجاب ریحانه النبی را با همکاری برخی از دوستان تأسیس کردیم. دو سال در وزارت کشور به عنوان مدیر مرکز راهبردی عفاف و حیا و مشاور قائم مقام وزیر کشور در حوزه عفاف و حجاب فعالیت داشتم. بعد از آن با همکاری چند مجموعه بزرگ کشور جبهه‌ی فرهنگی عفاف و حجاب فعالین سراسر کشور را در تهران راه اندازی کردیم. ۵ سال اخیر هم مسئول میز عفاف پژوهش صدا و سیما هستم و در حال تعریف سند «سبک زندگی عفیفانه» در صدا و سیما هستیم و نشست‌های متعددی با مجریان و تهیه کنندگان صدا و سیما جهت ایجاد فهم مشترک از زندگی عفیفانه و رعایت آن در تلویزیون داشتیم.»

آنطور که در سایت موسسه ریحانه آمده است، «مرکز حجاب ریحانه النبی سال ۱۳۸۴ به همت گروهی طلاب حوزه علمیه قم و به منظور رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر رفع مظلومیت فرهنگی تاسیس شد.»

مهدی بیاتی طرح پارسا

مهدی بیاتی طراح شکایت از بازیگران

در سایت رسمی ثبت شرکت‌ها، همه ۸ نفر عضو هیات موسس این موسسه از آقایان هستند، اما در یکی از سایت‌های معرفی مبلغ و سخنران، نام چند نفر از زنان هم در میان نفرات موثر این مجموعه دیده می‌شود. بیاتی در میان اعضای اصلی این موسسه نیست.

او درباره طرح پارسا می‌گوید «طرح پارسا یک طرح مردمی است که از بدنه حوزه و از دل مردمی دلسوز که نسبت به عفت عمومی در شهر قم نگرانند طراحی شده و در شورای فرهنگ عمومی استان قم تصویب شده است که همه دستگاه‌های مردمی، دولتی و فرهنگی در این شورا عضو هستند.»

این طرح از آذر ۹۸ در قم شروع شده است و مورد حمایت بسیاری از مقامات محلی قرار گرفته است. در این طرح گروه‌های سه نفره (دو ناهی از منکر و یک کارآموز) با تذکر لسانی، سعی در ارتقا وضعیت حجاب شهر قم دارند. بیاتی که همزمان مسئولیت دیگری تحت عنوان «مدیر مرکز راهبردی عفاف و حجاب» و «مسئول مؤسسه فرهنگی- پژوهشی طهورا» دارد، گفته است ما باید همواره سعی کنیم افرادی که به صورت نا آگاهانه دچار خطا می‌شوند را با تلنگر از خواب غفلت بیدار کنیم؛ تذکر مهربانانه نسبت به افراد غافل، برخورد هوشمندانه با افراد هنجار شکن و برخورد قاطعانه با براندازان از اهداف ما در طرح مردمی پارسا است.

پیج طرح مردمی پارسا قم در اینستاگرام هم فعال است و در سخنان موسسان این طرح، بار‌ها و بار‌ها به رفتار چهره‌های سلبریتی در اینستاگرام در تغییرنگاه جوانان به مسئله حجاب اشاره شده است.

جواد جاویدنیا یکی دیگر از چهره‌هایی است که طرح مردمی پارسا قم را تشویق می‌کند. او که معاون دادستان کل کشور بود، اردیبهشت امسال نامه‌ای مبنی بر لزوم فیلتر شدن اینستاگرام، گوگل پلی، وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن منتشر کرد. مرکز رسانه قوه قضائیه اصل این نامه را تایید کرد، اما اعلام کرد که این درخواست از سوی مقام مافوق یعنی رئیس کل دادگستری استان تهران «بلااثر» شده و آقای جاویدنیا هم تحت تعقیب قضایی از سوی دادسرای انتظامی قضات است.

موسسه امیربیان

موسسه امیربیان یکی دیگر از موسساتی است که نامش در شکایت از بازیگران بدحجاب در اینستاگرام منتشر شده است. این موسسه به صورت اختصاصی، به پرورش خطیب (روحانی خطابه‌گو) می‌پردازد. تا سال ۹۹، یک روحانی سپاهی از شهر کرمان به نام عباس سلمه‌ای مدیریت این موسسه را بر عهده داشته که از سال ۹۹ به کرمان بازگشته و رئیس حوزه علمیه این شهر شده است.

اطلاعات سایت موسسه امیربیان نشان می‌دهد به نسبت سایر موسسه‌های مشابه، تمکن مالی مناسبی دارند؛ چنانچه آنها امکاناتی همچون مهمانسرا دارند و حتی مبلغان خود را به کشورهایی مثل سوریه می‌فرستند. موسسات امیربیانی در شهرهایی همچون کرمان و شیراز نیز فعالیت می‌کنند.

مجمع جهادی روحانیون ولایی و انقلابی

مجمع جهادی روحانیون ولایی و انقلابی یکی دیگر از شاکیان از زنان سلبریتی است. صفحه اینستاگرام آن‌ها ۱۰۴ دنبال کننده دارد. در صفحه اینستاگرام آنها، تصویر بیانیه یکسال قبل آن‌ها قرار دارد که از ابراهیم رئیسی که در آن زمان رئیس دستگاه قضا بود، خواسته شده عاملان ولنگاری فاجعه‌بار فضای مجازی کشور محاکمه کند.

به گزارش رویداد۲۴ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه امضا کنندگان این بیانیه بودند. در همین صفحه، تصاویری از دیدار اعضای این گروه با علیرضا زاکانی منتشر شده است که خط و ربط سیاسی این دسته از طلاب را مشخص می‌کند.

خبرگزاری رسمی حوزه نوشته «مجمع جهادی روحانیون ولایی و انقلابی، از ابتدای سال ۹۷ با هدف مطالبه گری مطالبات امامین انقلاب، شناسایی و تربیت نیرو‌های خدوم و انقلابی از میان روحانیون، امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان جامعه، ترویج و تبلیغ ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی و حمایت از تشکل‌های ولایی روحانیون کشور تاسیس شده است.»

در این نامه اسامی چند گروه دیگر هم وجود دارد. گروه‌هایی با منابع مالی نامشخص که اقدام به سازماندهی روحانیون برای اهداف خاص می‌کنند. یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به حوزه نوشته است مجموعه‌های: تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب قم، موسسه تبلیغی امیربیان قم، گروه فرهنگی تبلیغی خاتم قم، موسسه ولاء منتظر اساسا این موضوع را تکذیب کرده و عنوان کردند که هیچ اقدام قضایی مبنی بر شکایت از بازیگران زن نداشته‌اند و مسئول گروه علمی فرهنگی تبلیغی امت برتر نیز ضمن بی‌اطلاعی از جزئیات شکایت، تایید جزئیات این شکایت را رد کرده است.

همین خبرگزاری می‌نویسد گروه مردمی مطالبه‌گری «طور سینا» بانی اصلی تنظیم این شکایت بوده و یکی از متهمان هم پرستو صالحی است که تصویر این شکایت را منتشر کرده است. حجت الاسلام علیرضا زمانیان مسئول گروه مطالبه‌گری طور سینا است. زمانیان چهره شناخته شده‌ای در میان طلاب نیست چنانکه بسیاری از گروه‌های شکایت کننده هم شناخته‌شده نیستند. در آستانه بررسی بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ بسیاری از این موسسات نیاز دارند رزومه‌ای پربارتر داشته باشند.

گروه‌های مطالبه‌گری از زیرمجموعه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند که قرار است فضایی ایجاد کنند که مردم نسبت به اتفاقات جامعه بی‌تفاوت نباشند اما ظاهرا فعالیت آنها صرفا در حوزه حجاب و پوشش است و در سایر حوزه‌ها همچون فسادهای اقتصادی نظری ندارند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

آنها بر پایه قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال ۹۴ فعالیت می‌کنند. افرادی که خود را مناسب امر به معروف می‌دانند در سایت این سازمان ثبت می‌کنند و با تأیید دبیر ستاد هر استان تشکیل و مجوّز آنها با امضای دبیر ستاد کشور صادر می‌شود.

 

ارسال نظر