تفسیر موضوعی نورالقرآن در قم رونمایی شد

کتاب تفسیر موضوعی نورالقرآن تالیف آیت الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع تقلید عراق با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته حوزوی و فضلا در سالن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در ابتدای این آیین رئیس دفتر آیت‌الله یعقوبی در ایران به توصیف ابعاد مختلف کتاب تفسیر نورالقرآن به عنوان یکی از تفاسیر مهم قرآن کریم در حوزه مسائل و ارتباطات اجتماعی بشر پرداخت.

حجت‌الاسلام شیخ قیس طایی افزود: روش آیت‌الله یعقوبی در این اثر قرآنی حکایت از نگاه تازه‌ای دارد که در اثر تحول درونی به آن رسیده است و به اعتقاد بنده ایشان با دو نگاه عقلانی و الهامی به تفسیر موضوعی قرآن پرداخته است.

وی گفت: از نظر آیت‌الله یعقوبی اگر انسان بتواند با زبان و نگاه قرآن در حوزه روابط اجتماعی ارتباط برقرار کند، امکان رستگاری‌ خود و جامعه را فراهم می‌کند.

همچنین پس از سخنان نماینده آیت الله یعقوبی در ایران، این کتاب توسط سه تن از اساتید سطح عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدرس لبنانی حوزه علمیه قم نیز در حاشیه این آیین گفت: محور صحبت‌های من در جلسه رونمایی از تفسیر نورالقرآن درباره علوم قرانی بود، در این جلسه به بررسی جایگاه علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه شیعیان به طور عموم و حوزه‌های علمیه کشورهای عربی به صورت اخص پرداختم.

حجت‌الاسلام سید یاسر قطیش الموسوی با اشاره به اینکه علمای امامیه همواره در طی دوران متمادی به قرآن کریم و تفسیر قرآن و علوم قرآن توجه ویژه‌ای داشته‌اند گفت: اما توجه مدارس و حوزه‌های علمیه شیعیان در دنیا به علوم قرآنی در ۴۰ سال اخیر کمتر شده و همین امر غربت و مهجور ماندن قرآن کریم در حوزه‌ها و مدارس دینی را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: البته با توجه به بیداری اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی ایران حاصل شده و افزایش توجه علمای جهان و در راس آنها مراجع تقلید، جایگاه علوم قرانی تغییر کرده و بهتر شده است. امروزه توجه بیشتری به علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه شیعیان می‌شود.

وی گفت: امروزه قرآن کریم و علوم قرآنی به عنوان یک برنامه درسی تخصصی و مستقل در حوزه‌ها ارائه می‌شود و همین امر محبت طلبه‌ها را نسبت به قرآن و علوم قرآنی افزایش داده است.

 قطیش خاطرنشان کرد: در این آیین به مشکل‌هایی که در سر راه علوم قرآنی در دوران اخیر وجود دارد نیز اشاره داشتم و همچنین راهکارهای آن را ارائه دادم.

این مدرس حوزه علمیه قم در مورد کتاب نورالقرآن اظهارداشت: تفسیر کتاب نور القرآن اقدام بسیار مهمی است که از توجه ویژه مراجع نجف اشرف نسبت به قرآن کریم و علوم قرآنی حکایت دارد، به ویژه آنکه مرجع تقلید آیت‌الله شیخ یعقوبی بسیار مشتاق بودند قرآن کریم به عنوان یک رشته درسی در حوزه علمیه شان تدریس شود. 

وی ادامه داد: این تفسیر از اهتمام ایشان به علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه حکایت دارد.

وی گفت: آیت‌الله یعقوبی امیدوار است که ما جوامعی قرآنی داشته باشیم، جوامعی که در تمام ابعاد آن، مفاهیم و دستورهای قرآنی جاری و ساری باشد و قرآن، جزئی از زندگی مسلمانان عموما و شیعیان خصوصا شود.

دبیر این نشست قرآنی، با اشاره به حضور فعال و اثرگذار حجت‌الاسلام طایی و نقش او در احیای آثار و توسعه فعالیت‌ها و خدمات گسترده دفتر آیت‌الله یعقوبی در ایران به توصیف بخش‌هایی از کتاب ارزشمند نورالقرآن پرداخت و گفت: آیت‌الله یعقوبی نگاهی نو و پژوهش محور به قرآن دارد و به ویژه با درکی که از مفهوم و جایگاه انسان پیدا کرده است، توانسته است وارد قلمرو انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی قرآن شود، بر این اساس مساله‌ایی که در تفکر آیت الله یعقوبی در ارتباط با قرآن اهمیت بسیار دارد همین انسان شناسی و توجه به روابط انسان‌ها با یکدیگر در عرصه‌ زندگی و اجتماع است.

سیدمهدی حسینی دورود افزود: این اثر قرآنی ارزشمند از نیازهای جوامع امروز به‌ویژه نسل جوان است که باید هرچه سریعتر به زبان فارسی و دیگر زبان‌های دنیای اسلام ترجمه و منتشر شود./

ارسال نظر