وظیفه هیات‌های مذهبی زمان‌شناسی و افشای جریان باطل است

امام جمعه موقت تهران یکی از وظایف هیات‌های مذهبی را افشای جریان باطل، دشمن‌شناسی و زمان‌شناسی دانست و از مسئولان هیات‌ها خواست تا در رفع مشکلات جامعه بکوشند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دیدار مداحان و شاعران آیینی، هیات‌های مذهبی را محلی برای روشنگری و پاسخ متقن و صحیح به سؤالات روز جامعه بویژه نسل جوان دانسته و فرمودند: محور شکل‌گیری هیات‌ها به عنوان یک واحد اجتماعی، مودت اهل‌بیت و زنده نگه داشتن راه و مکتب ائمه بوده که از زمان خود آن بزرگواران شکل گرفته است. 

ایشان افزودند: یک نکته‌ دیگر در هیات ها، عنصر منبر، مدّاحی و عنصر مستمع و مخاطب است؛ اینها از عناصر اصلی‌اند. دو ستون مهم و پایدار هیئت عبارت است از آن منبری و واعظ و این مدّاح. 

آیت الله کاظم صدیقی با اشاره به سخنان مهم رهبر انقلاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شهادت سیدالشهدا (ع) یک تبلیغ جهانی بود که موجی را در جهان بوجود آورد و بر اساس روایات، این  عشق و حرارتی که خدا از محبت امام حسین (ع) در دل های مومنین قرار داده، هیچگاه خاموش نخواهد شد و چون حرکت امام حسین، یک حرکت جهادی از نوع تبیینی و جهاد با جان بود، به روشنگری منجر شد و آن حضرت، فرمایشات خود را با خون خود امضا کردند و این خون جریان پیدا کرد.

وی افزود: هیات های مذهبی نیز زاییده حرکت عاشورایی امام حسین (ع) هستند. بنا براین سخنرانان هیات ها باید به صورت برنامه ریزی شده، معارف را بیان کنند و نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند. این مساله که یک نفر در هیات فقط چند روایت را بیان کند و کاری به مسائل جامعه همچون فقرا، مشکلات حاشیه نشینی، بیکاری و تجرد جوانان و فسادهای ناشی از آن نداشته باشد، در شان هیات نیست. چنین هیاتی رسالت کامل خود را که رسالت حسینی، رسالت بیدارگری، افشای جریان باطل، دشمن شناسی و زمان شناسی است، انجام نداده است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اضافه کرد: اگر امروز امام حسین (ع) بودند، با چه کسی مقابله می کردند؟ امروز یزید و معاویه زمان ما چه کسانی هستند؟ امروز حسین زمان ما کیست و پرچم امام حسین (ع) در اختیار کیست که از آرمان های حسینی دفاع می کند؟ بر همین اساس اولین رسالت هیات، یک رسالت تعظیم شعائری و تبیین معارفی و در مرحله بعد یک رسالت میدانی است و هیات ها می توانند با راه اندازی هسته های شناخت مشکلات جامعه، به داد جوانان برسند.

وی با اشاره به عملکرد هیات های مذهبی در دوران پیروزی انقلاب گفت: مهمترین موضوعی که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند، نقش هیات ها در افشای شاه، رساندن پیام امام خمینی (ره) به جامعه بود که در واقع نقش بلندگوی نهضت و انقلاب را داشتند. هیات های دوران پیروزی انقلاب در جذب جوانان موفق بودند به گونه ای که یک تشکل بدون نماد را تحت عنوان هیات ایجاد کردند و افراد انقلابی در آنجا جمع می شدند و حرکت های انقلابی در آنجا سامان پیدا می کرد و به شکل یک شریان در کل کشور جریان می یافت.

صدیقی افزود: در جریان فتنه ۸۸ آمریکا با کمک نفوذی های خود، عده ای را با مطالبی دروغ در مقابل انقلاب قرار داده بود ولی همین هیات ها و مداحان و برخی سخنرانان از جان گذشتند و به تبیین و افشاگری پرداختند و دیدیم طی چند ماه که به حضور همه مردم منجر شد، بدون هیچ هزینه ای خود مردم سفره فتنه را جمع کردند که عامل آن همان هیات هایی است که وقتی دیدند به امام حسین (ع) تعرض کردند، آن غیرت حسینی به جوش آمد و این مشکل را حل کردند.

امام جمعه تهران افزود: مهمترین وظیفه برای جهاد تبیینی در هیات ها در قدم اول متوجه علما و سخنرانان است و در گام دوم مداحان و همچنین مسئولان هیات هاست که این بصیرت را داشته باشند تا از کدام مداح و خطیب برای هیات دعوت کنند. همچنین باید مطالبات خود را بگویند که اکنون در شرایط سختی هستیم و دشمن می خواهد ملت را ناامید کند و این هیات ها باید به مردم امید دهند و آمادگی های لازم را القاء کنند.

وی ادامه داد: امروز پرچم امام حسین (ع) در دست ولی فقیه است و باید این ارتباط میان امت و امام به خوبی روشن شود و مردم به یقین برسند که پرچم انقلاب ما پرچم امام حسین است و امروز رهبر انقلاب، پرچمدار این انقلاب است. مداحان و خطبای بصیر از عهده تبیین برآیند و مسئولان هیات ها وظیفه سنگینی دارند تا از اشخاصی استفاده کنند که به داد مردم برسند، عدالت را به خوبی بیان و دشمن را به مردم معرفی کنند.

صدیقی درباره انتقاد برخی افراد که نباید هیات را به محفل سیاسی تبدیل کرد، اظهار داشت: این انتقاد از همان خیانت های دیرینه ای است که می گویند دین را سیاسی نکنید و اگر این القاء شیطانی نبود، انقلاب ما خیلی زودتر به پیروزی می رسید ولی در آن زمان وضعیت به گونه ای بود که هر روحانی جمله ای علیه ظلم می گفت، او را به سیاسی کاری متهم و در جامعه طرد می کردند. امام (ره) آمد و شهدا خون دادند و آن فضا از بین رفت. حالا اگر کسی هم بگوید هیات سیاسی شد، باید توجه کند که دین ما دین سیاست و مدیریت و زندگی است.

 

ارسال نظر