در دوران کرونا کارکرد اجتماعی کانون‌های مساجد قم افزایش یافت

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با تأکید بر افزایش کارکرد اجتماعی کانون‌های مساجد قم در دوران کرونا، تصریح کرد: توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر، مشارکت در غربالگری اهالی مناطق محرم، دوخت ماسک و لباس بیمارستانی و امثال این اقدامات بیانگر این است که مسجدی ها با پرورش یافتن در مکتب قرآن و اهل بیت، وقت عمل در صحنه حاضر هستند و نیاز جامعه را برطرف می کنند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سعید روحانی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه نگاه ما در ارتباط با مسئله کرونا یک نگاه تک بعدی نیست، گفت: نگاه انسان در مواجهه با این حوادث باید بر اساس بینش توحیدی باشد همانطور خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه شریفه ۱۵۵ اشاره به آزمایش انسان بصورت های مختلف دارد و در ادامه صابرین را بشارت داده و می فرماید صابرین کسانی هستند که هرگاه برای آن ها اتفاق ناگواری افتاد می گویند: «إِنَّا لِلَّهِ‌ وَ إِنَّا إِلَیْهِ‌ رَاجِعُونَ» و این همان نگاه توحیدی است نگاه افرادی که با یاد خدا و توکل بر او در آزمایشات الهی و صبر بر مصیبت ها پیروز می شوند.

وی با اشاره به آیه ۲۱۶ سوره بقره، بیان کرد : اتفاق های مختلفی در زندگی انسان رخ می دهد که شاید در ابتدا امری ناراحت کننده به نظر برسد اما با گذشت زمان انسان پی می برد امری نیکو یا بالعکس بوده است.

روحانی افزود: باید به حکمت هایی که در این اتفاقات وجود دارد توجه کنیم و با قرار گرفتن در وضعیتی که خیلی مطلوب ما نیست سریع ناراحت نشده و اعتراض به پیشگاه حضرت حق نداشته باشیم و این همان نگاه توحیدی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با بیان اینکه گاهی اوقات مشکلات و بلایا باعث رشد و کمال انسان می شود گفت: خوب است انسان از این زاویه هم به موضوع نگاه کند اگر انسان در برابر مشکلات صبر پیشه کرده و به وظیفه اش عمل کند آنوقت این صبر موجب رشد و کمال وی می شود لذا اگر این نگاه را داشته باشید نه تنها به آزمایشات الهی اعتراض نمی کنیم بلکه همواره شاکر خداوند متعال هستیم.

 روحانی با تأکید بر تفاوت نگاه توحیدی که تربیت یافتگان قرآن و اهل بیت (ع) هستند نسبت به سایرین عنوان کرد: در بعضی کشور ها به علت کمبود امکانات و تجهیزات افراد مسن و بیمار را کنار گذاشتند و خدمت رسانی به ایشان را متوقف کردند تا بمیرند اما در مقابل در کشور ما عده ای از طلاب اعلام کردند علی رغم اینکه درگیری و مشکلات بسیاری که داریم از سالمندان در خانه مراقبت می‌ کنیم و این امر از نگاه بلند تربیت شدگان اهل بیت(ع) نشات می گیرد و این نگاه مرز نمی شناسد و کل دنیا را در بر می گیرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در ادامه با تأکید بر این که در این حوادث انسان ها با قرار گرفتن در کشاکش مشکلات از جهت فکری به بلوغ می رسند، بیان داشت: امتحانات الهی در کنار سختی هایی که دارد سرشار از حکمت ها و الطاف الهی است و یکی از این الطاف الهی رسیدن به بلوغ فکری است چرا که انسان در این بلوغ فکری پی می برد که در برابر خداوند چقدر عاجز و ناتوان است که با وجود این همه پیشرفت و تمدن چقدر در مقابل یک ویروس که حتی دیده نمی شود می تواند آسیب پذیر و شکننده باشد همچنین انسان در می یابد که قدرت های پوشالی دنیا نیز در مقابل اراده الهی هیچ هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به حضور روحانیت و طلاب بصورت جهادی در مراکز درمانی و غسل اموات که به تغییر نگاه مردم نسبت به این قشر منجر شد، افزود: در این رخداد الطاف بیشماری وجود داشت و همبستگی و تألیف قلوب ایجاد شده در اثر این مشکلات یکی از این الطاف خفیه الهی  است.

وی در خصوص اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران کرونا با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از مصادیق بارز مدیریت جهادی هستند، افزود: کانون ها نشان دادند که فقط به تربیت نوجوانان و جوانان در عرصه های عبادی، اخلاقی و اعتقادی اکتفا نکردند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه فعالیت کانون ها تک بعدی نیستند، گفت: کانون ها ثابت کردند که در مسائل کلان جامعه می شود روی آن ها حساب باز کرد و نشان دادند در مسائل اجتماعی هم ورود جدی دارند و اگر یک گرفتاری و مصیبتی در جامعه رخ دهد در صحنه حاضر هستند و تعالیمی که در کانون ها برای جوانان و نوجوانان گفته شده را در عمل پیاده می کنند.

وی افزود: کانون‌ ها باید با این نقش خود بیشتر آشنا شوند و درنهایت با بازخورد گیری و گسترش طرح شاهد مشارکت بیشتر و منسجم کانون‌ ها در مباحث اجتماعی باشیم.

روحانی با تأکید بر افزایش کارکرد اجتماعی کانون‌ های مساجد قم در دوران کرونا، تصریح کرد: توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر، مشارکت در غربالگری اهالی مناطق محرم، دوخت ماسک و لباس بیمارستانی و امثال این اقدامات بیانگر این است که مسجدی ها با پرورش یافتن در مکتب قرآن و اهل بیت، وقت عمل در صحنه حاضر هستند و نیاز جامعه را برطرف می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر